رئیس اداره محیط زیست اندیکا:

ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه حفاظت شده شیمبار مشکل ساز هستند

۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۵:۴۹:۱۶
کد خبر: ۵۴۸۰۸۰
رئیس اداره محیط زیست اندیکا ساخت و سازهای غیرمجاز توسط اهالی را عمده ترین مشکل در منطقه حفاظت شده شیمبار دانست.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، روز جمعه اول اردیبهشت و همزمان با روز جهانی زمین پاک، جمعی از فعالان محیط زیست استان خوزستان و اصحاب رسانه در اقدامی نمادین به پاکسازی محوطه ی حفاظت شده شیمبار پرداختند.

در حاشیه این مراسم وحید شالویی با بیان اینکه وسعت تقریبی منطقه ی شیمبار 54 هزار هکتار است؛ اظهار داشت: حدودا 3000 نفر از عشایر در این محدوده زندگی می کنند و به دلیل همین وسعت و جمعیت زیاد امکان کنترل به طور کامل میسر نیست.

وی گفت: سال گذشته برخی از ساخت و سازهای غیر مجاز که توسط اهالی بومی انجام گرفته بود را تخریب کردیم اما واقعیت این است که این اقدامات راه حال اساسی نیستند.

رئیس اداره محیط زیست اندیکا افزود: مردم منطقه شیمبار از عملکرد اداره محیط زیست ناراضی هستند و این به دلیل نداشتن برنامه در برخورد با ساخت و ساز، شکار غیر مجاز و چرای بی رویه دام است.وقتی منطقه گازکشی نشده است نمیتوانیم به مردم فشار بیاوریم که درخت ها را قطع نکنند.یا در مورد چرای بی رویه دام، جایگزینی برای تهیه علوفه یا ایجاد مشاغلی غیر دامداری به مردم منطقه ارائه نداده ایم.

وی با اشاره به محدودیت امکانات تأکید کرد: قطعا با یک خودرو و سه نیرو نمی توانیم منطقه ای با این وسعت را پوشش دهیم.

شالویی بیان کرد: با توجه به کمبود امکانات اجرای برنامه های فرهنگ سازی را از سال 92 شروع کردیم که ضمن بازدید از منطقه، آموزش های لازم را به اهالی و گردشگران ارائه می دهیم. تاکنون در قالب این طرح حدود یک هزار دانش آموز مورد آموزش قرار گرفته اند.

وی افزود: برگزاری جلساتی تحت عنوان محیط یار نیز از جمله دیگر برنامه های اجرا شده است.

رئیس اداره محیط زیست اندیکا با بیان اینکه شیمبار یکی از 100 منطقه دیدنی ایران است، گفت: این منطقه از نظر زیست محیطی بسیار متنوع است؛ وجود تالاب شیمبار یک جاذبه گردشگری بکر در این منطقه محسوب می شود.

شالویی افزود: یکی از تاکستان های طبیعی ایران در منطقه شیمبار واقع شده و حیواناتی مانند پلنگ، خرس قهوه ای و کل بز نیز از جمله حیوانات بومی این منطقه هستند.

وی با اشاره به وجود یک گونه نادر گیاهی دز منطقه شیمبار گفت: این گیاه توسط خانم دیناروند کشف و ثبت شده و به نام مهر گیاه نامگذاری شده است. مهرگیاه مختص به همین منطقه است و در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

خبرنگار: سحر کوراوند

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز