طی ۲۵ سال اخیر؛

۲۱۸ سیل در رودخانه های خوزستان حادث شده است

۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۲۳:۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۵۳۷۴۹
۲۱۸ سیل در رودخانه های خوزستان حادث شده است
معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: طی ۲۵ سال اخیر تعداد ۵۷ سیل در رودخانه کارون، ۵۲ سیل در مارون، ۷۴ دز و ۳۵ مورد در کرخه به وقوع پیوسته است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، هوشنگ حسونی زاده در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب اظهار کرد: سیل پدیده ای است که دلیل عمده آن عوامل طبیعی است ولی دخالت بشر در طبیعت باعث تشدید خسارت های این پدیده می شود. خوزستان منطقه خشک و نیمه خشک است که از بارش کمی هم برخوردار هست اگرچه متوسط بارش در خوزستان حدود ۳۵۰ میلیمتر است ولی پراکنش زمانی و مکانی مناسبی در این استان نداریم.

وی ادامه داد: آب شدید و زیادی که از ظرفیت رودخانه و کانال تجاوز کرده و یا از مسیر اصلی خود منحرف و باعث خسارت شود، سیل یا سیلاب نامیده می شود. سیل ناگهانی، سیل رودخانه ای، سیل دریایی، سیل ناشی از ذوب برف از جمله سیلاب های رخداده در کشور هستند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان سه نوع سیلاب رخ می دهد، بیان کرد: خسارت وارد از سیل به دو بخش محسوس (انسانی و کشاورزی و...) و غیرمحسوس (عدم امنیت، ایجاد آشفتگی های اجتماعی و....) است.

حسونی زاده تصریح کرد: طی ۲۵ سال اخیر تعداد ۵۷ سیل در رودخانه کارون، ۵۲ سیل در مارون، ۷۴ دز و ۳۵ مورد در کرخه به وقوع پیوسته است. مطالعه و اجرای طرح های سازه ای مهار سیل، مطالعه و اجرای طرح های غیر سازه ای (ایجاد سیستم های پیش بینی هوا و...) مدیرت حوضه و حفاظت آبخیز، تهیه و دوین نظامنامه مدیریت سیل و طرح عمل در مواقع بحران و همچنین آموزش های همگانی از جمله پیشنهادات برای پیشگیری از وقوع سیل هستند.

وی اضافه کرد: ۲۵ روستا از ۳۹ روستای احداث شده در حوزه تالاب بامدژ در حریم رودخانه واقع شده است. میزان عبور آب در این حوزه از دو هزارمترمکعب به ۷۰۰ مترمکعب کاهش پیدا کرده است. تهیه سیستم هشدار سیل، مدیریت یکپارچه سدها در زمان سیل و تهیه مدل های پیش یابی آب و هواشناسی از جمله آمادگی برای سیل در سازمان آب و برق خوزستان است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: مدیریت یک سیل در یک سازمان انجام نمی شود و برای همین نیز نظامنامه سیل را تدوین کردیم. در این نظامنامه بالغ بر ۱۰۰ اقدام پیش بینی شده است. در مسئله سیل ۱۰ ارگان از جمله هواشناسی، ارتباطات، شهرداری ها و وزارت نیرو دخیل هستند.

حسنونی زاده ادامه داد: امسال میزان بارندگی استان ۲۵۰ میلی متر است که این میزان در سال گذشته ۳۹۳ میلی متر بود. هنوز در مرحله خشکسالی هستیم و ورودی مخازن سدها با کاهش مواجه هستند و در حوزه مارون ورودی منفی ۴۳ و در حوزه کارون بزرگ ورودی منفی ۳۷ درصد را نشان می دهد. در مجموع با کاهش ۲۷ درصدی مخازن سدها بویژه در حوزه مارون هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز