رئیس دادگستری خوزستان:

جامعه حقوقی دادگستری خوزستان خواستار حفظ استقلال کانون وکلا است

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۲۲:۱۳:۳۹
کد خبر: ۶۵۵۳۱۹
جامعه حقوقی دادگستری خوزستان خواستار حفظ استقلال کانون وکلا است
رئیس دادگستری خوزستان گفت: جامعه حقوقی دادگستری خوزستان خواستار حفظ استقلال کانون وکلا است

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز ، افشارنیا در همایش سراسری وکلای کشور در اهواز، اظهار کرد: طی سال های اخیر محور اصلی این همایش ها اثبات هویت بوده و در واقع کانون وکلا به دنبال تثبیت موقعیت و جایگاه به عنوان کانونی مستقل از حاکمیت و دستگاه قضایی و اجرایی کشور هستند.

وی افزود: کانون وکلا در زمینه دستیابی به استقلال مدنظر و حفظ آن حتما رنج بسیاری را متحمل، مقالات متعددی نوشته و همایش های بی شماری هم برگزار کردند. در ادوار اخیر یعنی در دوازده سالی که این کانون شکل گرفته رشته اصلی کلام این همایش ها حفظ هویت مستقل کانون بوده است.

رئیس دادگستری خوزستان تصریح کرد: اعضای مجلس قانون گذاری عمدتا به دنبال وضع قوانینی هستند که دستگاه قضائی را در مضیقه و تنگنا قرار دهند و ظاهرا اینکه استقلال این دستگاه به رسمیت شمرده باشد خیلی مورد توجه دستگاه اجرایی نیست و لوایح و قوانین به تصویب رسیده نشان گر آن است.

افشارنیا ادامه داد: بست نشینی مردم در 1905 میلادی برای تحقق خواسته خود مبنی بر تأسیس عدالتخوانه و مصلحت خوانه بود که در نهایت منجر به صدور فرمان مظفرالدین شاه برای همین کار شد و نزدیک به یک قرن از استقلال دستگاه قضائی می گذرد.

وی بیان کرد: در کانون وکلا نیز اوضاع به همین منوال بوده و لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری به تصویب رسید و از آن روز شاهد این هستیم که به نحوی مستقل و مجزا از دستگاه قضائی به کار خود ادامه می دهند.

رئیس دادگستری خوزستان یادآور شد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نزدیک به 18 سال وضعیت کانون وکلا به تعلیق درآمد و این دولت بود که برای آن مدیری منصوب و به شکل دولتی اداره می شد.

افشارنیا اضافه کرد: البته قوه قضائیه هم از تغییرات بی نصیب نبود و تشکیلات و ساختار آن مرتبا دچار تحول شد و هنوز نمی دانیم آیا ممکن است نمایندگان روزی طرح جدیدی را به مجلس ببرند تا ساختار فعلی دادگستری را دستخوش تحولات یا تغییرات جدید کنند یا اینکه خیر و این هم یک گرفتاری و رنج و درد مشترک است که جامعه حقوقی کشور به آن مبتلا هستند.

وی اظهار کرد: به عنوان شهروند معتقدم دیدگاه های هر دو گروه و نهاد از جامعیت کافی برخوردار نیست.

رئیس دادگستری خوزستان گفت: ارزیابی های متعددی در دستگاه قضائی انجام می شود که بر اساس آن افرادی که از مسیر سلامت و عدالت خارج شده باشند را شناسایی، از کار معلق و در نهایت به دست قضات در دادگاه عالی نظامی قضات از خدمت سلب صلاحیت می شوند.

افشارنیا با اشاره به لزوم اصلاح ساختار کانون وکلا گفت: ساز و کار قوی و مؤثری نداریم که در زمینه ارزیابی و نظارتی همه وکلا را تحت پوشش قرار بدهد تا خودشان این پایش را انجام بدهد بدون اینکه کسی از بیرون دستی دراز کند و آنها را پایش کند.

وی با اشاره به اینکه جامعه حقوقی دادگستری خوزستان خواستار حفظ استقلال کانون وکلا است، افزود: این استقلال به برکت سال ها تلاش و کوشش وکلا ایجاد شده و ما نیز خواستار حفظ آن هستیم.

رئیس دادگستری خوزستان تأکید کرد: ساختار وکالت و قضاوت باید جدا باشد تا وکیل با شجاعت با رعایت شئونات در جلسات دادرسی شرکت و به وظیفه خطیر خود که دفاع از موکل است، عمل کند.

افشارنیا انتقاد کرد: دوگانگی صدور پروانه وکالت برای وکلای کشور یکی از مشکلات موجود است و اصلا پسندیده نیست که دو نوع وکیل را در محاکم قضایی ببینیم؛ این شایسته نیست که گروهی از وکلا از طریق ماده 157 و گروهی نیز از طریق کانون وکلا پروانه بگیرند و باید از این دوگانگی خارج شد.

وی اعلام کرد: حداقل در یک دهه اخیر که شرف حضور در خوزستان و افتخار خدمت رسانی را داشتم؛ روابط بسیار حسنه و دوستانه ای برقرار و هیچ مرز و خطی بین دادگستری و وکلا در این استان وجود ندارد.

رئیس دادگستری خوزستان در پایان با اشاره به اینکه جذب تعداد مشخص در هر آزمون وکلا (تعداد جذب از سوی کانون وکلا اعلام می شود) هماهنگ با کانون وکلای استان در خوزستان انجام می شود، گفت: کارهای مربوط به جذب وکلا در استان عاقلانه و مدبرانه پیگیری می شود.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز