مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد:

ورودی آب به سدهای کشور ۲۷ درصد کاهش یافت/ مدیریت جزیره ای چالش منابع آبی

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۱۴:۱۹:۰۰
کد خبر: ۶۸۷۸۷۳
ورودی آب به سدهای کشور ۲۷ درصد کاهش یافت/ مدیریت جزیره ای چالش منابع آبی
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ورودی آب سدهای کشور پارسال ۱۴ میلیارد متر مکعب بود و ورودی امسال ۱۰ میلیارد مترمکعب و بیانگر کاهش کاهش 27 درصدی ورودی آب به سدها است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، محمد حاج رسولی ظهر امروز دوشنبه بیست و یکم اسفندماه در پنجمین همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی در تالار اجتماعات گیت بوستان اهواز اظهار کرد: منابع آب تجدید پذیر ما از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب به ۱۰۹ میلیارد متر مکعب رسیده و سرانه بحرانی است و باید با کنارهم گذاشتن تهدید و فرصت حداکثر هوشمندی را در مدیریت منابع آب کشور داشته باشیم.

وی افزود: بارندگی در سطح کشور۴۰ درصد نسبت به چند سال گذشته کاهش یافته و از این بدتر عدم تناسب بارندگی است و بارندگی در کشور نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد و نسبت به درازمدت ۵۱ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: ورودی آب سدهای کشور پارسال ۱۴ میلیارد متر مکعب بود  و ورودی امسال ۱۰ میلیارد مترمکعب و بیانگر کاهش کاهش 27 درصدی ورودی آب به سدها است.

حاج رسولی ها گفت: باید پذیرفت که در گذشته اشتباهات زیادی در حوزه آب و مسائلی و مدیریت آن مرتکب شدیم و باید با همکاری هم این معضل و چالش را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: براساس آمارها و سالنامه های وزارت جهاد کشاورزی ۸٬۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در سطح کشور وجود دارد  که به صورت آبی  اداره می شوند و این عدد  بالایی است و ز این لحاظ جز ۶ کشوری هستیم که این سطح را داریم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در شاخص های بین المللی به ازای هر ۱ هکتار امنیت غذایی ۲۵ نفر تأمین می شود در حالیکه در کشور ما با این جمعیت این عدد ۱۰ نفر است و اگر آینده نگری داشته باشیم باید بتوانیم امنیت غذایی ۲۰ نفر را فراهم کنیم که باید با فرصت و تهدید به این شاخص برسیم.

حاج رسولی ها اضافه کرد: در خوزستان دو بحران داریم و نسبت به سال گذشته شرایط خوبی نداریم که این مدیریت منابع آبی را حاد می کند و تاسیسات زیربنایی و سدها و شبکه ها برای ذخیره آب های سطحی و زیر زمینی فرصت و کاهش منابع آبی تهدید است.

وی بیان کرد: آب را به عنوان یک نهاده تلقی نکردیم  وآب را به عنوان کالای رایگان گذاشتیم و این اشکال در قانون گذاری است و از طرفی هیچ انگیزه ای هم برای صرفه جویی در مصرف آب نداشتیم و منشا آن هم در قانون گذاری است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اقدامات زیادی در خصوص مدیریت منابع آبی انجام شده و در این زمینه فرصت ها را دیگر از دست دادیم و باید در بحث مدیریت منابع آب حرف های کارشناسی را در مجامعی که آب را به عنوان مسئله واحد تلقی می کنند مورد توجه قرار داد.

به گفته حاج رسولی ها در ابتدای دولت دوازدهم یکی از محورهای موضوع این بود که چرا مقوله آب را به صورت جزیره ای نگاه می کنند و وزارت جهاد، صنعت، نیرو و محیط زیست هرکدام تعاریف و موضوعات خاص خود را دارند و شاید یک دلیل عمده آن نداشتن طرح آمایش سرزمین آب محور بود.

وی  گفت: ۱۲ اسفند ماه امسال دولت تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی در کشور را تصویب کرد و در دستور کار قرار داد و مباحثی که در این کارگروه مطرح می شود از بدنه کارشناسان استان ها است و خوراکش از استان ها تامین می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز