در پی شوری بیش از حد آب در ارونـد؛

بهای آب شور خرداد و تیر ماه آبادان و خرمشهر رایگان شد

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۱۷:۱۸:۴۶
کد خبر: ۷۲۰۲۷۶
بهای آب شور خرداد و تیر ماه آبادان و خرمشهر رایگان شد
با دستور استاندار خوزستان، آب شور مصرفی دو ماه شهرهای آبادان و خرمشهر به علت شوری بالا رایگان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، با دستور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، آب بهای خرداد و تیرماه(قبوض آب) از شهروندان آبادان و خرمشهر دریافت نمی شود.

این دستور به علت شوری بیش از حد آب در شهرهای آبادان و خرمشهر در ماه های اخیر صورت گرفته است.

شوری آب در این دو شهر به گونه‌ای بوده که حتی شستن صورت هم باعث سوزش‌ چشم ها می شد و برخی مردم برای استحمام هم مجبور به استفاده از آب تصفیه شده شده بودند.

رئیس اداره امور آب و فاضلاب آبادان در همین زمینه از شوری ۱۶ هزار میکروموسی آب رودخانه بهمنشیر به عنوان دلیل اصلی قطعی آب این شهر در برخی از ساعت های شبانه روز یاد کرد.

علیرضا خلیلی نیا با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه میزان شوری آب رودخانه بهمنشیر به ۱۶ هزار میکروموس رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر شوری آب رودخانه بهمنشیر به حد آب دریا رسیده که سبب کاهش کیفیت آب این رودخانه به عنوان یکی از منابع تامین آب مصرفی مردم آبادان شده است.

همچنین غلامرضا جلالی پور رئیس آبفای خرمشهر از خشکسالی، کاهش ذخایر آب پشت سدها و دبی پائین رودخانه ها به عنوان دلایل پیشروی آب دریا و شوری آب در خرمشهر یاد کرد و اظهار کرد: سال های گذشته نیز مد دریا باعث پیشروی آب دریا به سمت کارون می شد اما در سال های گذشته با رهاسازی آب از بالا دست، دبی آب بیشتر بود و آب شور را پس می زد و مشکل شوری آب ایجاد نمی شد.

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این باره با بیان اینکه به دلیل حساسیت و بحران موضوع آب در سه زمینه تامین، انتقال و اصلاح خطوط شبکه مشکل اساسی داریم، اظهار کرد: 31 روستای آبادان مشکل آب شرب دارند و برای خروج از این بحران باید آب سدها رهاسازی و برداشت شرکت توسعه نیشکر محدود شود تا شهرهای پائین دست مانند آبادان متضرر نشوند.

عامر کعبی دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز تاسف از اینکه آب شور دریا به عنوان آب با کیفیت شرب به مردم فروخته می شود، اظهار کرد: باید بکوشیم تا در کنار انجام اقدامات برای رفع بحران آب در شهرهای آبادان و خرمشهر، آب بهای این دوره به منظور کمک و دلجویی از مردم دریافت نشود که این مستلزم پیگیری استاندار از ناحیه رئیس جمهور است.

غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شوری اسلامی نیز در این خصوص اظهار کرد: بحث آب‌شیرین‌کن‌ها موضوعی است که از سال گذشته با پیگیری نمایندگان آبادان و همراهی نمایندگان استان خوزستان آن را دنبال کردیم منتها زمانی آب پائین‌دست بهمنشیر و یا اروند می‌گرفتیم و استفاده می‌کردیم و سپس به دریا می‌رفت و بالادست آن شاید یک جمعیت ۴۰۰ هزار نفری بود اما در زمان حاضر بیش از دو سه میلیون نفر پسابشان به این رودخانه‌ها ریخته می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: علاوه بر آن با رشد صنعت بر میزان پساب‌های نیز می‌افزاید و لذا به نظر نمی‌رسد که با آب‌شیرین‌کن بتوان آب بهداشتی ۱۰۰ درصدی را در اختیار مردم قرار داد. آب غدیری که قرار بود ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شرب بهداشتی را به آبادان برساند هر وقت سراغش را گرفتیم دیدم که به طور کامل محقق نشده است.

به گفته شرفی، بیش از ۶۰۰ هزار نخل بر اثر شوری آب از بین رفته و بی‌سر شده‌اند.

همچنین عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص چرایی شوری آب خرمشهر اظهار کرد: پیش روی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه اروند و کارون و برداشت بی رویه طرح‌های توسعه نیشکر از آب رودخانه کارون در مسیر اهواز به خرمشهر باعث شوری آب خرمشهر شده است.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز