رئیس سازمان آب و برق خوزستان:

تامین ۸۵ درصد آب شرب اهواز از طرح غدیر/ خط دوم غدیر را به عنوان پدافند غیرعامل کشیدیم

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۸:۵۸:۰۷
کد خبر: ۷۲۵۷۶۰
تامین ۸۵ درصد آب شرب اهواز از طرح غدیر/ خط دوم غدیر را به عنوان پدافند غیرعامل کشیدیم
رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: 85 درصد آب شرب اهواز را از طرح غدیر تأمین می کنیم و برایتمام شهرهای شهرستان دشت آزادگان این میزان به 100 درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، محمدرضا شمسایی بامداد چهارشنبه در آیین بهره برداری از طرح آبرسانی غدیر۲ اظهار کرد: تا تقریبا 10 سال قبل تمام آب شرب شهرها و روستاها از محل خود رودخانه تأمین می شد و این آب از رودخانه های عبوری شهرستان با تصفیه خانه های همان شهرستان ها تأمین می شد.

وی افزود: طی 12 سال اخیر به دلایل مختلف از جمله به دلیل زهاب های کشاورزی نیازمند انتقال آب از بالادست بودیم.

شمسایی گفت: این پروژه ها از سال 87 شروع شد ولی عمده کارهای انجام شده مربوط به 5 سال اخیر است

فقط در طرح غدیر تاکنون حدود 1 هزار و 800 میلیارد تومان ظرف چند سال اخیر هزینه شده است؛ طرح خیلی بزرگ است

استان را به چند منطقه تقسیم کردیم که یکی از آنها طرح غدیر است که مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی استان را تأمین آب می کند حدود 55 درصد جمعیت استان خوزستان و مابقی مناطق را به دو طرح دیگر بزرگ تقسیم کردم.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: شمال شرق خوزستان که هفت شهر و 700 روستا هستند و شهرهای جنوب شرق خوزستان.طرح شمال شرق استان هم از جمله شهرهای ایذه هم شروع شده است و طرح جنوب شرق نیز مناقصه آن در حال برگزاری است که به همین زودی این بخش هم شروع به کار می کند.

شمسایی گفت: تاکنون در بخش آبرسانی فقط در این پنج سال غیر از طرح غدیر دو هزار و 224 میلیارد تومان هزینه کرده ایم.

وی تاکید کرد: طرح ها بسیار بزرگ هستند و طرح غدیر حدود 6 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که هنوز بخش های زیادی از آن باقی مانده است ولی از گذشته مناطق آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل اینکه انتهای رودخانه ها هستند و کیفیت آب در این شهرها نامناسب می شود خصوصا در سال های اخیر در اولویت قرار داده شدند و خط انتقال آن نیز بخشی در سال 90 و بخشی در سال 92 به اجرا رفت که البته 92 مربوط به اهواز و 95 مربوط به دشت آزادگان است.

شمسایی بیان کرد: 85 درصد آب شرب اهواز را از طرح غدیر تأمین می کنیم و برایتمام شهرهای شهرستان دشت آزادگان این میزان به 100 درصد می رسد.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: خط انتقال آب برای شهرستان های آبادان و خرمشهر نیز کشیده شده و با همان خط قبلی حدود 400 لیتر به ازای هر نفر در آبادان تحویل تصفیه خانه می دهیم ولی علت مشکلات موجود فعلی در شهرها فرسودگی برخی از خطوط است که حداقل در دو سال گذشته با توجه به پیگیری های بیش از حد استاندار خوزستان تلاش های خوبی صورت گرفته خصوصا از سوی استاندار ولی این به معنای حل همه مشکلات نیست.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب به طور متوسط 180 لیتر به ازای هر نفر است؛ اظهار کرد: کار در شبکه های توزیع زمان بر است و این مسئله باید به مرور زمان اصلاح شود.

شمسایی تاکید کرد: خط دوم غدیر را به عنوان پدافند غیرعامل کشیدیم و در این مدت هر وقت خط اول می شکست و نیاز به تعمیر داشت خط برای مدتی قطع و شهرهای آبادان و خرمشهر و شادگان به مشکل می خوردند و برای همین خط دوم تدوین شد تا دیگر با مشکل قطعی آب و یا نقص در توزیع مواجه نشوند.

وی افزود: احداث یک بند خاکی و سه سد با قفل کشتیرانی بر رودخانه کارون و بالادست و پایین دست بهمن شیر هم از گذشته شروع شده است و یکی از این سدها امسال توسط وزیر نیرو افتتاح و دو مورد دیگر هم در دست ساخت است.

وی گفت: دولت در 15 فروردین سال جاری اعتبارات طرح های آبرسانی جدید خوزستان را تصویب و ابلاغ کرد؛ از خرداد ماه سال گذشته به شهادت سرداران قرارگاه خاتم که از همه آنها تشکر می کنم که زحمت کشیدند و بدون حضور آنها این کار با این سرعت نمی توانست انجام شود، واقعا اجرای کارهای پروژه غدیر به موقع شروع شد.

وی تصریح کرد: قرارگاه موفق شد تا ظرف یک سال 90 کیلومتر خط انتقال با قطر 2 متر را به اتمام رساند که کار بسیار بزرگی بود که طی این مدت انجام شد

شمسایی تاکید کرد: طرح های غدیر هنوز ادامه دارد و کارهای بسیاری برای شمال خوزستان داریم که باید انجام شود ولی حداقل دولت از زمان گذراندن مصوبه تاکنون حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار ظرف یک سال گذشته به ما اختصاص داده است

رئیس سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه یک هزار و 800 میلیارد تومان هم از گذشته در طرح غدیر هزینه کردیم؛ بیان کرد: در کوتاه مدت آب را از سد کرخه می آوریم و آب شهرها را تأمین می کنیم و در آینده با احداث آبگیر سد دز قرار است در نهایت تأمین آب از طریق سد دز که کیفیت آب آن مناسب تر است انجام شود.

شمسایی افزود: چون لوله شکست مجبور به تعمیر لوله شدیم که لوله 17 ساعته تعمیر شد ولی چند ساعت بعد آن را شکستند و بعد هم که برای مجدد به مدت یک شبانه روز لوله را تعمیر کردند باز هم برای بار سوم لوله را شکستند که این افراد دستگیر شدند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز