دبیر شورای عالی امنیت ملی در آبادان عنوان کرد:

باید مثل آیت الله جَمی و رزمندگان در جنگ اقتصادی حصر شکنی کنیم/ما از مردم فاصله گرفته ایم/ مسئولین باید تغییر کنند نه مردم

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۱۷:۵۶:۲۶
کد خبر: ۷۹۰۲۳۷
باید مثل آیت الله جَمی و رزمندگان در جنگ اقتصادی حصر شکنی کنیم/ما از مردم فاصله گرفته ایم/ مسئولین باید تغییر کنند نه مردم
علی شمخانی گفت: در جنگ تحمیلی امثال جمی، در میان مردم بودند. اما امروز این امر ضعیف شده است، این مردم نیستند که باید تغییر کنند بلکه ما مسئولان هستیم که باید تغییر کنیم و مردم می پذیرند که یکپارچه شویم.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، ظهر امروز پنج شنبه 29 آذر ماه، دهمین سالگرد ارتحال آیت الله حاج غلامحسین جمی نماینده حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و امام جمعه آبادان دوران دفاع مقدس، با حضور ویژه امیر دریابان علی شمخانی مشاور رهبری و دبیر شورای امنیت ملی در حسینیه ثارالله آبادان برگزار شد.

امیر دریابان علی شمخانی که به عنوان سخنران و مهمان ویژه این مراسم حضور یافته بود، در محل حسینیه ثارالله آبادان، با تاکید بر خصلت های نیکوی آیت الله جمی و حضور دائمی ایشان در آبادان و کنار رزمندگان، اظهار کرد: از اینکه در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در این فرصت برای بنده مهیا شد تا در دهمین سالگرد ارتحال آیت الله حاج غلامحسین جمی این شخصیت مردمی و پرتلاش با مردم به ویژه مردم آبادان سخن بگویم، خدا را شاکرم.

او با اشاره به تصویر طراحی شده عنوان برنامه با اشاره به آیه 177 سوره بقره گفت: اهل تقوا در سختی ها صبور هستند و در گفتار صداقت دارند و در عمل مسئولیت پذیراند و همه این خصلت ها در وجود رزمندگان از جمله آیت الله جمی به وضوح دیده می شد.

شمخانی با عنوان اینکه آیت الله جمی شور و غیرت رزمندگان را در آبادان دید و آن را به تهران منتقل کرد، افزود: این تشخیص و انتقال حال و هوای آن روزهای رزمندگان، سبب شد تا فرمان تاریخی"حصر آبادان باید شکسته شود" توسط امام خمینی(ره)  صادر و بر همین اساس عزم ملی در کشور شکل گرفت، مقاومت در آبادان تقویت شد و حصر آبادان شکسته شد.

شمخانی علت شکست حصر آبادان را در انسجام، وحدت، یکپارچگی، هم زیستی و هم نوایی در آن مقطع زمانی آبادان دانست.

دبیر شورای امنیت ملی با اشاره به  اینکه همزیستی، هم نوایی و هم سازی در  دوران جنگ در حد اعلایی بود، اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی صدام و صدامیان بر روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند؛ "جئنا لنبقی" یعنی آمده ایم که بمانیم، حصر آبادان باید شکسته شود، این شعار آمده ایم تا بمانیم مربوط به دورانی بود که خمسه خمسه و توپ و محاصره، انواع کمبودها، فقر بهداشت(ماهی یکبار حمام کردن) و غذا و غیره بود. اینها افسانه نیست. با همه این موارد و نقصان ها اما، مقاومت فعالی شکل گرفته بود، راهبرد و جهت مسیر مشخص شده بود و این راهبرد بیان شده توسط امام(ره)  در آن مقطع مورد قبول همه بود؛ که"حصر آبادان باید شکسته شود".

مشاور رهبری با طرح این سوال از علما، سیاسیون، نظامیان و حاضران در محفل؛ که اگر امروز آیت الله جمی بود و ندای ولایت را مبنی بر"توطئه تحریم های اقتصادی را باید شکست"، "باید مقاومت فعال ایجاد کرد" و هر کس به نوبه خود باید تلاش سازگار با این موضوع انجام دهد، آیت الله جمی چه می کرد؟ اینکه"موج چهارم تحریم را باید شکست داد" مرحوم آیت الله جمی چه اقدامی را انجام می داد؟

دبیر شورای امنیت ملی عنوان کرد: خواست امروز ولایت با خواست آن روز امام(ره) هیچ فرقی ندارد. امروز خواست ترامپ با خواست آن روز صدام حسین هم هیچ تفاوتی ندارد؛ ترامپ همانی را می خواهد که صدام می خواست و آن خواسته، تضعیف ایران، اسلام و انقلاب، تحقیر ایرانیان و تجزیه ایران است، جمی در آن زمان می دانست دو راهکار در آبادان وجود دارد. درست در زمانی که آبادان مرکز محاصره دشمن بعثی بود و آن دو راهکار یا تسلیم و یا مقاومت بود، که منجرب به مقاومت و پیروزی شد. امروز هم ما همین دو راهکار را داریم، امروز هم می توانیم با مقاومت یک پیروزی دیگر بسازیم.

وی با عنوان اینکه در آن زمان گفته شد زمین دهید زمان بخرید، اظهار کرد: ریزش و رویش وجود دارد؛ انتخاب راه درست و میدان درست کار بسیار دشواری است اما همواره جمی راه مقاومت را دنبال کرد و مبتنی بر درخواست دیده بان در آن مقطع شعار"حصر آبادان باید شکسته شود" را از ته جان گفت و آبادانی های رزمنده را بسیج کرد، به واسطه وجود ایشان شور و غیرت رزمندگان بالاتر رفت و فرمان تاریخی امام محقق شد، امروز هم همین گفته می شود که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و نمی تواند به واسطه تحریم اقتصادی ما را تسلیم کند.

دریابان شمخانی بیان کرد: در آن زمان برای مقابله با تجاوز صدام، مردم و رزمندگان"مقاومت فعال" را انتخاب کردند، در این زمان برای مقابله با تحریم اقتصادی"ایستادگی فعال" را انتخاب می کنیم، و اگر آیت الله جمی تا این لحظه زنده بود، حتما این مسیر را انتخاب می کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: امروز هم مثل آن روز، دشمنان عزت ایرانیان نگران الگو شدن ایران و ایرانیان هستند، دشمنِ برنامه توسعه و رشد ایران، اعتلای ایران، چشم انداز ایران، الگوی پیشرفته ایرانی اسلامی ایران، موقعیت ایران را بر نمی تابند، می گویند شما نباید موشک داشته باشید تا هر وقت ما خواستیم داعش علیه شما اقدام کند و شما هیچ کاری نکنید، شما نباید در منطقه وجود داشته باشید برای اینکه این نقشه کشور را محدودتر کنیم، تجزیه اش کنیم، شما نباید مردم سالاری داشته باشید، انتخابات دائم شما کشورهای شیخ نشینی که بر پایه قبیله و عشیره و والدین رئیس به دنیا می آیند و رئیس هم از دنیا می روند این الگو را بهم می ریزد.

دریابان شمخانی گفت: در آن زمان صدام می گفت من می خواهم مدافع جبهه شرقی اعراب باشم، انقلاب اسلامی الگوی جدیدی را به همه جا صادر می کند لذا به صدام پول دادند و آن را تحریک کردند که علیه کشورمان جنگ به راه بیندازد. امروز شاهدیم که حتی برای حفظ جسد او نگهبان گذاشته اند و این خواست خدا، مقاومت جمی، مردم آبادان و مردم خوزستان بود.

او گفت: ما امروز در جنگ هستیم، اما خمسه خمسه در آن نیست، بوی باروت به مشام نمی رسد، آمبولانسی آژیر نمی کشد، پالایشگاه آبادان آژیر نمی کشد، اما در جنگ هستیم، جنگی اقتصادی که برای محرومیت، فشار اقتصادی، برای وادار کردن  ما به تسلیم طراحی شده است.

دبیر شورای امنیت ملی گفت: امروز یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما شکل گرفته است، دشمنان می گویند این شوم که در خون ایرانیان است به مفهوم آتش است و باید به کل ایران سرایت دهیم، باید فقر را تبدیل به انقلاب کنیم، باید یک جنگ روانی وسیع به راه بیندازیم که نارضایتی از نظام را بیشتر کنیم، کارگر را بابت حقوقشان ناراضی کنیم،  زنان به عنوان دفاع از حقوق زنان ناراضی کنیم، یک جنگ ادراکی تولید کنیم تا مردم آن چه را که در واقع دارد قبول نکند و آنچه را که نیست بپذیرند.

دریابان شمخانی توضیح داد: در زمان جنگ ما این مشکل را نداشتیم و قدرت تبلیغاتی ما در مقابل رادیو بغداد عراقی ها یک بلند گو در خطوط مقدم بود، اما امروز فضای مجازی که ابزار برنده ای است را در اختیار دارند، باید توجه داشته باشیم که همه یشان بسیج شده اند در اشکال مختلف؛ آمریکا به شکل تروریست اقتصادی، اسرائیل به شکل تروریست دولتی و سعودی هم به شکل تروریست تکفیری به اضافه ابزار روانی، تا ایران را تسلیم کنند، جمی اگر بود کدام مسیر را انتخاب می کرد، جنگ اگر بود، کدام مسیر را انتخاب می کردیم، ما باید در این سالگرد، درس پاسداشت آیت الله جمی را استخراج کنیم.

او با تاکید بر اینکه ما مسوولین باید تغییر کنیم، تصریح کرد: کار مار راحت نیست چرا که آن جنگ ملموس بود و این جنگ ناملموس است، در آن جنگ امثال جمی در میان مردم بودند و انقلاب پیوستگی قوی میان مردم و مسئولان ایجاد کرده بود. اما امروز این امر ضعیف شده است، این مردم نیستند که باید تغییر کنند بلکه این ما مسئولان هستیم که باید تغییر کنیم و مردم می پذیرند که یکپارچه شویم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما باید تفاوت این دو جنگ را خوب بشناسیم و بشناسانیم و راهبردی را که رهبر انقلاب ترسیم کرده است را، همانطوری که در حصر آبادان عمل کردیم و به راهبرد عدم تسلیم و ایستادگی فعال، عمل کنیم، همانطور که حصر آبادان شکسته شد حتما محاصره اقتصادی بدخواهان ایران شکسته می شود و ما از این آزمون پیروز بیرون می آئیم.

دریابان شمخانی افزود: وقتی سخن از مقاومت فعال به میان می آید، همانطور که در آبادان سلاح بر می داشتیم و مقاومت می کردیم امروز هم باید به شعارهایی که می دهیم عمل کنیم، همراهی با شعار انقلاب در زمان به تنهایی کافی نیست، همانطور که در محاصره آبادان طرح و برنامه و راهبرد و تاکتیک ترسیم شد، برای این موضوع راحت تر می توان اینها را ترسیم و با هم متحد بود و عمل کرد؛ و این موضوع در کشور در حال سامان یافتن است.

او ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب شورای هماهنگی سران قوا، اقتصاد مقاومتی، ستاد مقابله با تحریم را تشکیل می دهند در حقیقت برای ساماندهی وضعیتی است که پیشبرد و راهبرد تسلیم ایران توسط آمریکا را مایوس کند.

دریابان شمخانی خاطر نشان کرد: در جنگ قبلی دشمن تا نزدیکی اهواز پیش آمد، و عقب افتاده بودیم اما در کنار هم آن را عقب راندیم. امروز هم خیلی سعی کرد تا مواضع اقتصادی ما را تسخیر کند، سبب افزایش قیمیت ارز در کشور شد، اما کنترل کردیم. ما بر مسیر پیامدهای آن ها قرار گرفتیم و اگر آنچه را می گوییم عمل کنیم، آن ها را به عقب می رانیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما باید دشمن خود را به عقب برانیم و  این کار را می توانیم انجام دهیم، دشمن با هوچی گری که از طریق رسانه های مختلف به راه انداخت، قصد کرده بود تا در ۱۳ آبان ارز را به بالاترین نرخ خودش به رقم 40 هزارتومان برسانند و در کشورمان بحران ایجاد کنند اما نتوانست و حتی مسیر ارز روند کاهشی در پیش گرفت، پس ما می توانیم.

دریابان شمخانی با بیان اینکه امروز ابزار مقابله با این شگرد را یاد گرفتیم و حتما می توانیم با آنان مقابله کنیم، افزود: اگر مقامت در آبادان و خرمشهر و حمیدیه شکل نمی گرفت خوزستان از ایران جدا می شد ما هم در ابتدای این جنگ جدید باید مقاومت کنیم و حتما قادر خواهیم بود همانطور که زمان صدام ایران را از اشغال پاکسازی کردیم، ایران را از آفت اقتصادی و تحریم برحذر بداریم اگر منسجم عمل کنیم، اگر مبتنی بر قدرت داخلی عمل کنیم و داشته های بومی خود را اصل بدانیم و وزن اقتصاد خود را بر وزن های دیگر ترجیح دهیم، نفت همیشه ابزار قوی برای مقابله با کشورهای بدون نفت بوده و است، اما نمی تواند به عنوان ابزاری برای وارد آوردن فشار بر ما تبدیل شود، ما خویشتن داری خود را باید تغییر دهیم. در این صورت حتما بر توطئه دشمنان غلبه می کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: وحدت، انسجام، مدارا، ایثار، خود تحملی و سکوت پیشه گی را باید بر مدار شعار رهبری یعنی تسلیم ناپذیری حفظ کنیم و آن را باید به عنوان یک اصل در نظر بگیریم، وحدت نیز بدون ایثار امکان پذیر نیست. حاشیه را اصل نکنیم و بر جنگ اصلی یعنی جنگ اقتصادی تمرکز کنیم، این از ضرورت های این مقطع از انقلاب است.

وی یادآور شد: خروج از وضعیت انتظار، فعال سازی مزیت های کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی و فن آوری هسته ای، اتکاء به مردم با نزدیکی و غرابت با آنان، مزیت های منطقه ای به عنوان قدرتی بزرگ برای ایران اسلامی، تبدیل حرف به عمل، هم راستا شدن، هم ساز شدن با مردم، تهیه فهرستی از اقداماتی که باید به آنها عمل کنیم همه باید فعال شوند در غیر این صورت دشمن با استفاده از هر روزنه به دنبال وارد آوردن فشار بر ما است و به ناحق حمله می کند.

دریابان شمخانی در پایان گفت: همانطور که جَمی و شهدا و رزمندگان در زمان جنگ حصر شکنی کردند و حصر آبادان و جنگ شکست، امروز هم باید در این جنگ اقتصادی باید حصر شکنی کنیم.

لازم به ذکر است که در این مراسم اقشار و اقوام منطقه آزاد اروند و خوزستان، اسمعیل زمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، سید حسین دهدشتی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی روابط دولت و مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه اروند و خوزستان، یادگاران دفاع مقدس، پیشکسوتان جهاد، مقاومت و ایثار، روحانیون، بازاریان، ورزشکاران، هنرمندان، فرهنگیان و داشگاهیان بویژه دانشجویان، نیروهای نظامی و انتظامی، جانبازان، اصحاب رسانه و نمایندگان و استانداران ادوار مختلف و فعلی منطقه و خوزستان حضور داشتند.

آیت الله غلامحسین جمی راوی کتاب نوشتم تا بماند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نخستین امام جمعه آبادان منصوب شد.

آیت الله جمی 24 سال امامت جمعه آبادان را عهده دار بود و در دوران دفاع مقدس کنار رزمندگان در شهر ماند.

این عالم ربانی دی ماه سال 1387 در سن 83 سالگی در بیمارستان امام(ره) آبادان به دیار باقی شتافت و بنا به وصیتش پیکر وی در"وادی السلام" نجف اشرف آرام گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز