با حضور سفیر اتریش در منطقه آزاد اروند؛

نمایشگاه"اتو واگنر" اتریش در آبادان افتتاح شد/وین و آبادان دارای شباهت هایی هستند+ببینید

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۱۰:۴۱:۱۷
کد خبر: ۸۱۵۲۹۲
نمایشگاهاتو واگنر اتریش در آبادان افتتاح شد/وین و آبادان دارای شباهت هایی هستند+ببینید
نمایشگاه آثار معماری"اتو واگنر" اتریشی با عنوان "شهر بی انتها" در ساختمان شماره دو موزه هنرهای معاصر آبادان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، امروز چهارشنبه یکم اسفند ماه با حضور اشتفان شلتس سفیر اتریش در ایران، گلمر مینا خطیبی استاد دانشگاه وین، ابراهیم حقیقی دبیر کل یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، قدرت الله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند و چهره های مختلف فرهنگی هنری از جمله خسرو نشان رییس مرکز هنرهای نمایشی ایران و رییس اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، نمایشگاه آثار برجسته"اتو واگنر" معمار اتریشی در سالن شماره یک موزه هنرهای معاصر آبادان افتتاح شد.

در این مراسم گلمر مینا خطیبی معمار و مدرس دانشگاه در وین و یکی از بانیان برپایی این نمایشگاه، ضمن معرفی آثار اتو واگنر، شصتمین سالگرد تأسیس مرکز فرهنگی اتریش در تهران را بهانه ای برای برگزاری این نمایشگاه در شهرهای مختلف ایران عنوان کرد و از اینکه آبادان به عنوان اولین میزبان انتخاب شده، ابراز خرسندی کرد.

او یکی از دلایل انتخاب آبادان به عنوان اولین شهر برگزاری نمایشگاهی از اتریش را تمایل شخص سفیر اتریش در ایران عنوان کرد.

در ادامه اشتفان شلتس سفیر اتریش با ابراز خرسندی از اینکه در افتتاحیه نمایشگاه اتو واگنر تحت عنوان"شهر بی انتها" در موزه هنرهای معاصر آبادان حضور دارد، از سازمان منطقه آزاد اروند به خاطر حمایت هایی که برای برگزاری این نمایشگاه انجام داده، قدردانی و اظهار کرد: اتریش امسال به ۷۰۰ سال همکاری مستند و ۵۰۰ سال شراکت و ۱۶۰ سال روابط دیپلماتیک کامل با ایران رسید.

او با عنوان اینکه این نخستین نمایشگاه اتریش در ایران است که در آبادان برگزار می شود، گفت: آبادان محل تلاقی تمدن های قدیم است و افتخاری است که در این شهر یاد معمار بزرگ اتریش گرامی داشته می شود. برگزاری این نمایشگاه، اولین و آخرین برنامه از اتریش در آبادان نیست و ما اکران فیلم و موسیقی اتریشی و برپایی نمایشگاهی دیگر را برای برپایی در منطقه آزاد اروند مد نظر داریم.

شلتس آثار این معمار اتریشی که در صد سال گذشته به شدت تأثیر گذار بوده را بسیار مدرن عنوان کرد و با بیان این موضوع که اتو واگنر کلانشهر را شکل شایسته‌ استقرار برای سده‌ بیستم می دانست، افزود: آثار اتو واگنر؛ این هنرمند را از دیگر معماران پیش از او در وین متمایز می کند هر چند آنها نیز در معماری وین تأثیر گذار بودند اما اتو واگنر تأثیر گذاری بیشتری در معماری داشته که تا به امروز ادامه دارد. در خصوص واگنر یک جمله گفته می شود؛ او یک پدیده متمایز بود که یا او را بسیار دوست داشتند و تأییدش می کردند و یا به شدت با او مخالف بودند.

این مقام عالی رتبه اتریشی توضیح داد: اتو واگنر یکی از پیشگامان معماری و شهرسازی نوگرای سده بیستم بشمار می آید و بنیان گذار مکتب وین می باشد. با آنکه نخستین کارهای او به سبک نئورنسانس بود، ولی مهم ترین آثار وی مانند ایستگاه های قطار شهری وین، به سبک"آرت نو" انجام شد.

سفیر اتریش در ایران با اشاره به همین موضوع خاطر نشان کرد: متروی وین نمونه بسیار خوبی از تحول و مدرن سازی این معمار است که از او به یادگار مانده. آن زمان وین با دیگر پایتخت های اروپایی تفاوت می کرد. آن زمان شبیه به شهر آبادان بود و هر دو تفاوت ملیت ها و نگاه های گوناگون را داشتند.

اشتفان شلتس با عنوان اینکه اثر گذاری این هنرمند برجسته به سال های  ۱۸۸۰ تا ۱۹۲۰ باز می گردد، بیان کرد: نه تنها طرح‌های شهری بلکه کارهای تئوریک او نیز حائز اهمیت هستند به ویژه تحقیقی که او تحت عنوان"شهر بی‌انتها" انجام داد. زیرا این تحقیق نشان دهنده توسعه فضای شهری به گونه‌ای مطلوب است.

او در ادامه توضیح داد: همراهی شاگردان واگنر با اساتید تهرانی، تأثیر بسیاری در این شهر داشته است. ویکتور گروئن، یکی از این شاگردان است که با همکاری عبدالعزیز فرمانفرمایان نخستین طرح کلانشهر تهران را ارائه کرد. گابریل گورکیان، یکی دیگر از شاگردان واگنر بود که ساختمان وزارت جنگ، ساختمان وزارت صنایع و بسیاری از نمونه‌های دولتی را در تهران طراحی کرد.

سفیر اتریش در پایان گفت: با موافقت استاندار خوزستان فردا از منطقه آزاد اروند بازدید خواهم کرد و نشستی را نیز با مدیرعامل این سازمان خواهم برگزار خواهیم کرد و تفاهم نامه های همکاری را منعقد خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که در نمایشگاه آثار معماری"اتو واگنر" از مجموعه آثار موزه وین اتریش که در ساختمان دوم موزه‌ی هنرهای معاصر آبادان، برپا است،  74 اثر از مجموعه پروژه‌های"اتو واگنر" معمار مشهور اتریشی با عنوان"شهر بی‌انتها" برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.

"اتو واگنر" از معماران برجسته اروپایی قرن نوزده و آغاز قرن بیستم به شمار می‌رود و از نخستین کسانی بود که دریافت شهر مدرن بایستی بر اساس احتیاجات ساکنان آن طراحی شود بر همین اساس ساختمان‌های او امروز از مهم‌ترین نمونه‌های معماری در دوره تحول معماری از تاریخ گرایی به سوی مدرنیسم به شمار می‌آیند.

واگنر نخستین کسی بود که در پشتیبانی از"هنر معماری" جدید که اساس آن عملکرد، ساختار و مصالح است، ایستاد و با قاطعیت"زندگی مدرن" را به عنوان مدل انتخاب کرد و آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه، سیر تحول معماری در وین پایتخت اتریش را در چهار قالب اتواگنر، وین در زمان اتو، شهر بی انتها و پروژه های شهری و تحول معماری واگنر نشان می دهد.

نمایشگاه "اتو واگنر؛ شهر بی‌انتها " شامگاه چهارشنبه یکم اسفندماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۳۰ در محل موزه هنرهای معاصر آبادان(جنب پارک بازسازی، خیابان بهمن یک) افتتاح شد و تا پنجم اردبیشهت‌ماه ۱۳۹۸ ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز