معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور بیان کرد:

ایران جزو ۷ کشور مطرح جهان در برنامه غربالگری شنوایی است/پوشش ۸۲ درصدی غربالگری شنوایی موالید زنده در سراسر کشور/۳۰ درصد ازدواج ها در کشور فامیلی است

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۱۳:۵۸:۵۲
کد خبر: ۸۴۵۶۷۰
ایران جزو ۷ کشور مطرح جهان در برنامه غربالگری شنوایی است/پوشش ۸۲ درصدی غربالگری شنوایی موالید زنده در سراسر کشور/۳۰ درصد ازدواج ها در کشور فامیلی است
معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور گفت: به همت همکاران ما در سراسر کشور، ایران جزو 7 کشور مطرح جهان در برنامه غربالگری شنوایی است.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، دکتر مینو رفیعی ظهر امروز دوشنبه در نشست تخصصی، توجیهی طرح تعیین شیوع کم توانی(معلولیت) های جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور و ایجاد سامانه رصد کم توانی عملکرد که در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی خوزستان برگزار شد، ضمن اشاره به دستاوردهای سازمان بهزیستی در زمینه غربالگری شنوایی و دریافت پیشنهادهایی برای برپایی این طرح در خاورمیانه، اظهار کرد: خوشبختانه در طرح غربالگری شنوایی موفق به پوشش 82 درصدی غربالگری شنوایی موالید زنده در سراسر کشور شده ایم.

 او ضمن تشکر از تلاش های کلیه همکاران دفاتر پیشگیری از معلولیت ها در استان خوزستان، گفت: در طرح پیشگیری از تنبلی چشم(آمبلیوپی) نیز 75 درصد جمعیت کودکان سه تا 6 سال را پوشش داده ایم.

رفیعی افزود: بر اساس مطالعات ما، در خاورمیانه برنامه ای برای غربالگری ازدواج های پر خطر وجود ندارد ولی در ایران به صورت پایلوت طرح غربالگری پیش از ازدواج، در یک ششم ازدواج های صورت گرفته انجام و مشخص شد 30 درصد ازدواج ها در ایران فامیلی است که این رقم در برخی استان ها از جمله خوزستان بالاتر است و البته این رقم در خاورمیانه بالا نیست.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه تا کنون برنامه جامعی برای رصد معلولیت ها و تعیین عوامل بروز معلولیت نظیر عوامل مادرزادی، ژنتیک، فلج اطفال و حوادث انجام نشده است، بیان کرد: مطابق برنامه ششم توسعه، تنها دستگاه متولی  معلولیت ها، سازمان بهزیستی است.

 رفیعی در پایان خاطر نشان کرد: هدف از طرح تعیین شیوع کم توانی و ایجاد سامانه رصد کم توانی، تعیین وضعیت معلولیت ها و علل بروز معلولیت ها در کشور به منظور تمرکز بر رفع علل معلولیت است.

به گفته علی حسن زاده معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی خوزستان این نشست با توجه به ضرورت آشنایی با طرح تعیین شیوع کم توانی و ایجاد سامانه رصد، به منظور آموزش و توجیه همکاران درگیر طرح،  برگزار شده است.

 لازم به ذکر است که این نشست با حضور معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی خوزستان و جمعی از کارشناسان کشوری و استانی دفتر پیشگیری از معلولیت ها در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی خوزستان برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز