سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان خبر داد:

بسیج ملی کنترل فشار خون در جنوب غرب خوزستان آغاز شد

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۱۴:۳۳:۵۷
کد خبر: ۸۴۷۴۸۹
بسیج ملی کنترل فشار خون در جنوب غرب خوزستان آغاز شد
سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادن از آغاز بسیج ملی کنترل فشار خون در محدوده فعالیت این دانشکده خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، دکتر شکراله سلمان‎‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با مضمون بسیج ملی کنترل فشار خون در جمع اهالی رسانه با اشاره به این موضوع که در شُرف اجرای بسیج بسیار مهمی هستیم اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 80 درصد بیماری‌ها در کشور بیماری‌های غیرواگیر هستند و برخلاف سه دهه قبل که بیماری‌های واگیر یکی از علل اصلی مرگ و میر بودند، به خاطر اتفاقات بسیار خوب در حوزه سلامت بعضی از این بیماری‌ها حتی دیگر وجود ندارند.

او گفت: در این سال‌ها با افزایش امید به زندگی مواجه هستیم و با بالا رفتن طول عمر افراد، با افزایش ابتلا به بیمار‌های غیرواگیر روبرو شدیم و تغییر در سیمای بیماری‌های ایجاد شده است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان امروزه عللی همچون سکته‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و حوادث ترافیکی را از دلایل اصلی مرگ و میر اعلام کرد و افزود: ماموریت ما نیز عوض شده است و باید تمرکز بیشتری روی بیماری‌های غیرواگیر داشته باشیم. اگر فردی به این بیماری‌ها مبتلا شد نیاز به مراقبت مادام‌العمر دارد.

سلمان زاده با بیان اینکه یکی از علت‌های اصلی تغییر سیمای بیماری‌ها تغییر سبک زندگی است، بیان کرد: کاهش تحرک بدنی، تغذیه نادرست، افزایش مصرف نمک و مصرف سیگار و الکل، چهار عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر هستند که باید آنها را کنترل کنیم و در این مسیر بهترین راه، افزایش دانش سلامت مردم و ترویج خود مراقبتی است.

او ادامه داد: فشار خون نقش موثری را در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر ایفا می‌کند، در این بین مصرف نمک زیاد یکی از علت‌های اصلی مبتلا شدن به فشار خون است. حد مصرف نمک پنج گرم در روز است که این مصرف در کشور ما 12 گرم در 24 ساعت است و باید کاری کنیم که این میزان اضافه از سفره‌ها حذف شود.

سلمان زاده فشار خون را قاتل خاموش تعریف کرد و تصریح کرد: بیش از 50 درصد از افرادی که فشار خون دارند از بیماری خود با خبر نیستند و لازم است افراد دو تا سه بار در سال فشار خون خود را اندازه بگیرند.

این پزشک مسوول خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در محدوده فعالیت ما از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به فشار خون باشد اما تحقیقات ما آمار کمتری را نشان می‌دهد. در این بسیج ملی فشار خون همه افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و مادران باردار گرفته می‌شود تا افراد مبتلا به این معضل شناسایی و درمان به موقع شوند.

او تصریح کرد: از امروز تمام مرکز بهداشتی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت موظف هستند تا فشار خون گروه هدف بسیج ملی یادشده را بگیرند و در سامانه کشوری ثبت کنند و از 17 خرداد نیز در سطح شهر کیوسک‌های سلامت و اتوبوس سلامت این خدمت را به صورت رایگان ارایه می‌دهند و این طرح تا 15 تیرماه ادامه دارد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان یکی دیگر از راه‌های مشخص شدن فشار خون افراد را قرار گرفتن در طرح را خود اظهاری از طریق ثبت در سامانه اینترنتی http://salamat.gov.ir برشمرد و افزود: در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان حدود 260 هزار نفر را برای این بسیج ملی پوشش می‌دهیم و امیدواریم که به یاری همکاران و همت اهالی محترم رسانه غول بیماری‌های غیرواگیر را نیز به زانو در بیاوریم.

لازم به ذکر است که محدوده فعالیت های دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز