مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد:

عدم اطلاع دقیق کارفرمایان و کارگران از قوانین کار و مناطق آزاد/دفاتر"حل اختلاف" در اروند بسته می شوند/مشکلات بخش مشاغل سخت و زیان آور آبادان و خرمشهر را بررسی و رسیدگی می کنیم

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۷:۲۸:۵۳
کد خبر: ۸۶۴۴۱۵
عدم اطلاع دقیق کارفرمایان و کارگران از قوانین کار و مناطق آزاد/دفاترحل اختلاف در اروند بسته می شوند/مشکلات بخش مشاغل سخت و زیان آور آبادان و خرمشهر را بررسی و رسیدگی می کنیم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: به سبب وجود نقص در قوانین منطقه آزاد اروند که متاثر از قوانین مناطق آزاد کشور است، دفاتری تحت عنوان دفاتر"حل اختلاف" فعالیت بدون مجوز اداره کار خود را در شهرهای آبادان و خرمشهر به انجام می رسانند که پیگیری های لازم از طریق مراجع ذیصلاح برای بستن این دفاتر انجام شده است.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، سید نور محمدپور شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات جامعه کارگری آبادان که در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در سطح خوزستان ۸۵ بازرس کار داریم که هر یک از آنان با داشتن حدود ۱۵ کارمند در حیطه وظایف محوله شان فعالیت می کنند.

او گفت: بیش از ۵۰۰ نفر در ادارات کار شهرهای مختلف استان خوزستان مشغول به کار هستند که ۳۰۰ نفر فعالیتشان در حوزه روابط کار است و این نشان از اهمیت این بخش دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه در بحث مصوبات مناطق آزاد جلساتی را با مسوولان مختلف برگزار کردیم، افزود: در جلساتی که به منظور بررسی اختلافات میان کارگر و کارفرما برگزار می شود به طور عمده کارفرمایان و کارگران از قوانین کار و قوانین مناطق آزاد اطلاعات کافی ندارند.

محمد پور بیان کرد: متاسفانه به سبب وجود نقص در قوانین منطقه آزاد اروند که متاثر از قوانین مناطق آزاد کشور است، دفاتری تحت عنوان دفاتر"حل اختلاف" فعالیت بدون مجوز اداره کار خود را در شهرهای آبادان و خرمشهر به انجام می رسانند که پیگیری های لازم از طریق مراجع ذیصلاح برای بستن این دفاتر انجام شده است.

محمدپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت پیگیرانه سه بازرس کار در حوزه نواقص ایمنی و حفاظتی و حقوق کار در آبادان، گفت: در طرح طبقه بندی مشاغل آنچه داریم آنکه مزد مبنا می تواند در آیتم های جداگانه محاسبه شود اما در بحث پایه سنواتی و مزایا، جزء مبنای محاسبه می شود و اگر در این باره موردی باشد، فرد می تواند شکایت کند.

او با تاکید بر اینکه در مناطق آزاد باید حداقل های حقوق و مزایا رعایت شود و بیشتر از آن توافقی است، افزود: از آنجاییکه اجرای بسیاری از قوانین مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند مسکوت مانده است، لذا می توان بر اساس قانون سرزمین اصلی نسبت به راه اندازی تشکل های کارگری اقدام کرد.

محمدپور اظهار کرد: در بندر امام تشکل صنفی در زمینه حمل و نقل تشکیل دادیم که مسایلشان از این طریق قابل پیگیری و حل است و هیچ منافاتی هم با قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ندارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه مشاغل سخت و زیان آور در خوزستان فراوانند، تصریح کرد: در بحث مشاغل سخت و زیان آور همچون کارگران پالایشگاه، پتروشیمی و یا حتی فعالان حوزه صید وصیادی در آبادان و خرمشهر می توانند مشکلاتشان را طرح کنند زیرا امکان طرح، بررسی و پیگیری موضوعات شان در تمامی کمیسیون های مربوط به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان وجود دارد که البته در این رابطه کارهای زیادی نیز انجام شده است.

محمدپور یادآور شد: در مورد قراردادها موضوع کار نوشته کتبی یا شفاهی بدان معنا نیست که اگر در منطقه آزاد چیزی کتبی نشد پس باید از آن گذر کرد و نادیده گرفته شود.

او با اشاره به پیشنهاد ارایه شد مبنی بر تنظیم قرارداد کار در چهار برگ، گفت: قراردادهای تکمیلی قرارداد تکلیفی را پوشش می دهند و لذا نمی توانیم پیمانکار را مکلف به بستن قرارداد تکمیلی کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: کارکنان اداره کار منطقه آزاد اروند اعم از رییس و کارشناسان آن با ما هیچگونه ارتباطی برقرار نمی کنند و در هیچ زمینه و موردی با ما تماس نگرفته اند و به عنوان مدیر ارشد استان هیچ ارتباطی با بنده نداشته اند و از این بابت گله مندم، واحد کار منطقه آزاد اروند با اداره کل کار استان خوزستان هماهنگ نیست و این به پیچیدگی مسایل و مشکلات در منطقه منجر می شود.

محمد پور در پایان تصریح کرد: در بحث قراردادها و آموزش و غیره این امکان وجود دارد که در تعامل با منطقه آزاد اروند موارد را دنبال، پیگیری و رفع کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز