یادداشت؛

نقش تاثیر گذار سازمان های مردم نهاد در تسهیل ازدواج جوانان

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۵:۲۸:۵۳
کد خبر: ۸۸۱۲۱۸
نقش تاثیر گذار سازمان های مردم نهاد در تسهیل ازدواج جوانان
سمن های حوزه های اجتماعی با افزایش آگاهی جوانان در رابطه با مهارت های زندگی، خودشناسی و فنون انتخاب همسر، تاثیر بسزایی در شناخت جوانان و خانواده آنها نسبت به انتخاب درست داشته و می توانند موجب شکل گیری خانواده های جدید بر پایه های صحیح شده و به کاهش طلاق کمک می کنند.

سازمان های غیر دولتی که امروزه به نام سازمان های مردم نهاد یا سمن ها(NGO) از آن ها یاد می شود، سازمان هایی با شخصیت حقوقی مستقل، غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی هستند که آماده فعالیت های داوطلبانه و مردمی با گرایش های مختلف می باشند.

موضوعات اجتماعی یکی از مسایل اصلی و از حوزه های فعالیت بسیاری از سمن ها در استان خوزستان و ایران است که فعالیت آن ها در شاخه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ازدواج آسان، نیکوکاری، توسعه، حمایت های اجتماعی می باشد. همچنین سالانه کلاس های آموزشی بسیاری در این حوزه توسط این سمن ها برگزار می شود.

حضور سازمان های مردم نهاد با فعالیت های نیکوکارانه و ارایه خدمات به جوانان در شرف ازدواج قابل توجه است. این مجموعه از سمن ها با شناسایی جوانانی که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم توانایی در تامین هزینه های ازدواج از این امر باز مانده اند، گام های مهمی به منظور رفع مشکلات آنها بر می دارد.

از طرفی سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه های اجتماعی با افزایش آگاهی جوانان در رابطه با مهارت های زندگی، خودشناسی و فنون انتخاب همسر، تاثیر بسزایی در شناخت جوانان و خانواده آنها نسبت به انتخاب درست داشته و می توانند موجب شکل گیری خانواده های جدید بر پایه های صحیح شده و به کاهش طلاق کمک می کنند.

در این میان فعالان حوزه های فرهنگی نیز با اشاعه ی فرهنگ ازدواج آسان سعی در کاهش توقعات غیر منطقی جوانان از دولت، جامعه و خانواده دارند.

با این حال و با آنکه سازمان های مردم نهاد و ارگان های دولتی همواره ازدواج جوانان یکی از دغدغه های اصلی آنها بوده و هست، خالی از لطف نیست که در هفته ازدواج که از روز اول ذی الحجه، سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)که در فرهنگ ایرانی، اسلامی به نام روز "ازدواج "، آغاز و نامگذاری شده است به مشکلات و موانعی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد بپردازیم.

فقر اقتصادی، اعتیاد، تنوع طلبی، ترس از طلاق و شکست در زندگی مشترک، رواج مرد سالاری و زن سالاری و رقابت میان آنها، رفاه زدگی و عدم مسوولیت پذیری از دلایلی است که تمایل به ازدواج در جوانان را کاهش و سن ازدواج را بالا برده است.

"نگاهی به آمار تجرد قطعی در ایران نشان می دهد، در حال حاضر بالغ بر 13 میلیون جوان مجرد قطعی در ایران وجود دارد که از سن ازدواج آنها گذشته و این روند با شیب ملایم اما صعودی در حال پیشرفت است. همچنین میزان تجرد زنان نسبت به مردان به میزان 6/1 برابر بیشتر است.(باشگاه خبر نگاران جوان،کدخبر،6764576،7دی ماه 1397)"

تغییر سبک زندگی جوانان و رو آوردن آنها به زندگی مجردی در کلان شهر ها به دلایل مختلف از جمله شکاف فرهنگی میان خانواده ها و فرزندان که به دلیل عدم توجه به سبک های تربیت فرزند شکل می گیرد، نیز موجب شده تا در سال های اخیر درصد بالایی از جوانان تمایل به زندگی خارج از خانواده پدری و به صورت مجرد داشته و از ازدواج نیز سرباز بزنند.

در هر حال اشاعه فرهنگ صحیح ازدواج به شیوه ی نوین، آنگونه که متناسب با تغییر فرهنگ و علایق جوانان امروزی است، کاری بس خطیر بوده که فعالیت هماهنگ و همدلی همه جانبه سازمان های مردم نهاد و دولت را می طلبد و لزوم ارایه طرح هایی نیز در این زمینه احساس می شود.

سازمان های مردم نهاد در استان خوزستان همانگونه که پیش از این نیز ثابت نموده اند آماده هر گونه همکاری برای نیل به اهداف عالیه در خصوص توانمند سازی، شکوفایی، شادکامی و سعادتمندی جوانان این مرز وبوم هستند.

 

 

سیروس داودی

نماینده سازمان های مردم نهاد استان خوزستان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز