رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان؛

کرونا ویروس بیماری جدیدی نیست و هر بار به شکلی بروز می کند/دریافت اخبار از منابع موثق/مرگ و میر ناشی از آنفولانزای پرندگان بیشتر است/آماده سازی بخش ایزوله بیمارستان طالقانی آبادان برای موارد احتمالی

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۱۹:۲۵:۱۶
کد خبر: ۹۶۰۱۲۴
کرونا ویروس بیماری جدیدی نیست و هر بار به شکلی بروز می کند/دریافت اخبار از منابع موثق/مرگ و میر ناشی از آنفولانزای پرندگان بیشتر است/آماده سازی بخش ایزوله بیمارستان طالقانی آبادان برای موارد احتمالی
رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: کرونا ویروس بیماری جدیدی نیست و پیشتر هم بوده و هر بار به شکل جدید، خاصی و جهش یافته بروز می کند.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، شکراله سلمان زاده در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی جنوب غرب خوزستان که در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری آبادان برگزار شد، با بیان اینکه روز گذشته با همراهی پالایشگاه جلسه ای با فرماندار داشتیم تا به صورت علمی به موضوع کرونا ویروس پرداخته شود و در تعاقب آن نیز شورای تامین تشکیل جلسه داد، اظهار کرد: کشتی از شهر شانگهای چین آمده بود و در این شهر به هیچ وجه بیماری کرونا ویروس بروز نکرده ضمن اینکه زمان خروج این کشتی هم خیلی پیشتر از زمان شیوع کرونا بوده است.

او با اشاره به اینکه زمان بروز علایم این بیماری ۶ تا ۱۰ روز است،گفت: در افرادی که با کشتی از چین به آبادان آمده بودند هیچ علامتی از بروز و شیوع این بیماری دیده نشد و در افراد بدون علامت نیز این بیماری مسری نیست.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: به محض ورود کشتی حامل کارکنان چینی به همراه محموله شان به بندر به طور سریع اکیپ های بهداشتی حتی پیش از نیروهای مرزبانی و به منظور انجام پایش های بهداشتی وارد کشتی شدند و کار مراقبت های سندرومیک را با وسواس خاصی انجام و دنبال کردند. تمام علایم حیاتی این افراد ثبت شد و هیچ مورد مشکوکی دیده نشد.

سلمان زاده بیان کرد: تمام افراد کشتی چندین بار به لحاظ بروز علایم از جمله تب پایش شدند ضمن آنکه کالاهایی که توسط این کشتی برای فاز دو آورده شده بود پس از چند بار ضد عفونی شدن از کشتی پیاده سازی شدند.

او با تاکید بر اینکه مشکلی در این باره وجود ندارد، اضافه کرد: طبق دستور فرماندار و به منظور رعایت تمامی جوانب احتیاطی، هیچ یک از کسانی که در آن کشتی بودند از کشتی خارج نشدند و تنها بارهایشان پیاده سازی شد.

اطلاعات نادرست فضای مجازی درباره کرونا ویروس

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه کرد: در این باره مانورهای مختلف در بندر انجام شده و باز هم تکرار می شود ضمن اینکه در قالب عکس نوشته و بنر آموزش ها و اطلاعات لازم در مورد این بیماری و اقدامات پیشگیرانه به شهروندان ارایه می شود.

سلمان زاده اظهار کرد: متاسفانه در مورد کرونا ویروس در فضای مجازی اطلاعات نادرستی به مردم داده می شود که به طور حتم سبب تشویش اذهان می شود لذا از مردم می خواهیم تا اطلاعات مربوطه را از منابع موثق دریافت کنند، کرونا ویروس بیماری جدیدی نیست و پیشتر هم بوده و هر بار به شکل جدید، خاصی و جهش یافته پیدا می کند به طور مثال در سال ۲۰۰۲ نوعی از آن بنام سارس شیوع پیدا کرد و تلفات زیادی بر جای گذاشت و امسال نیز این ویروس به شکل کرونا بروز کرده که به رغم سرایت پذیری بالای آن، میزان کُشندگی آن کمتر از موارد قبلی اش هست و تا کنون تنها دو درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری آنهم در چین وجود داشته، البته چین اعلام کرده که اپیدمی(همه گیری) آن را کنترل کرده و این بیماری رو به کاهش است.

او تصریح کرد: باید به مردم این اطمینان بخشی را بدهیم که حوزه سلامت با همراهی فرمانداران در این باره تلاش می کند، به طور سالانه این مراقبت ها انجام می شود، در اربعین با آن سیل جمعیتی که در شلمچه حاضر می شوند تمامی کنترل ها انجام و در صورت نیاز اقدامات مداخله ای به طور فوری انجام می شود.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: در حال حاضر نیز بخش ایزوله بیمارستان آیت الله طالقانی آبادان برای موارد احتمالی تجهیز شده تا در صورت نیاز دسترسی سریع به تجهیزات مربوطه وجود داشته باشد، در منطقه متخصصان خوبی در زمینه عفونی مشغول فعالیتند ضمن آنکه در بحث پیشگیری و درمان نیز آمادگی کامل وجود دارد و بیماری کرونا ویروس چندان خطرناک نیست.

۸۰ درصد مولفه های موثر در سلامت، در حوزه وزارت بهداشت نیست

او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی در شهرهای تحت پوشش دانشکده در حوزه جنوب غرب استان خوزستان بنا بر اقتضائات و تاکید استاندار بر انجام این کار، یادآور شد: اینکه رییس شورای سلامت در شهرها فرماندار و در استان ها استاندار و در سطح کشور رییس جمهور تعیین شده یعنی آنکه بسیاری از موارد مربوط به مقوله سلامت یعنی ۸۰ درصد از مولفه های موثر در سلامت، در حوزه وزارت بهداشت نیست.

سلمان زاده گفت: مکاتبات فراوانی در زمینه معرفی برخی دستگاه ها به دلیل عدم انجام وظایف شان به دادگستری داشته ایم که فرمانداران نیز در جریان این مسیله هستند و رونوشت تمام این مکاتبات در اختیار آنان قرار دارد لذا در این باره از آنان می خواهیم تا در پیگیری موضوع و حصول نتیجه ما را یاری کنند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: سلامت مقوله مهمی است و این مسیله در فرمایشات مقام معظم رهبری و بزرگان دین نیز به کرات بیان شده است.

او با تاکید بر اینکه جامعه سالم باید از رفاه کامل جسمی، روانی و معنوی برخوردار باشد، بیان کرد: تهدیدات دیگری سوای از کرونا وجود دارد، در حال حاضر ۸۰ درصد از علت مرگ و میرها در کشور به دلیل ابتلاء به بیماری های غیر واگیر آنهم به سبب تغییر در سبک زندگی مردم است.

سلمان زاده تصریح کرد: به منظور افزایش سطح سلامت کارکنان کار غربالگری بیماری های غیر واگیر در میان آنان انجام می شود.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان در پایان یادآور شد: آنفولانزای پرندگان علت ۶۰ درصد از مرگ و میرهای میان دام و طیور است و لذا اگر یک عرضه کننده پرندگان مبتلا به آنفولانزای پرندگان وجود داشته باشد می تواند خطرناک باشد چرا که مرگ و میر بالایی دارد، تهدیدات زیادی داریم که ممکن است خطراتشان بیشتر از کرونا باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز