برنا خوزستان؛

لزوم اتخاذ تدابیری عملی برای جلوگیری از ورود مسافران به خوزستان/امن ترین مکان خانه است

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۷:۴۹:۲۰
کد خبر: ۹۷۵۱۱۱
لزوم اتخاذ تدابیری عملی برای جلوگیری از ورود مسافران به خوزستان/امن ترین مکان خانه است
با شیوع بالای بیماری کویید ۱۹ و افزایش آن در کشور شهروندان خوزستان تقاضای بستن ورودی های این استان و جلوگیری از ورود گردشگران و مسافران را دارند.

 به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، شیوع کرونا ویروس در ایران فصل جدیدی را رقم زده و آمار رو به رشد مبتلایان در روزهای گذشته به این ویروس موجب نگرانی مردم شده است.

 شیوع این ویروس که قابل پیشگیری است موجب شده تا کشورهای مختلف با انجام برخی اقدامات از گسترش آن جلوگیری کنند، در ایران هم با توجه به اقدامات وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا، مسوولین درصدد کاهش انتشار این ویروس برآمدند.

در این بین البته نگرانی های مردم خوزستان دو چندان است، چرا که همزمان این استان در گیر دو پدیده دیگر نیز است؛ سیلاب احتمالی ناشی از بارش ها اخیر و چند روز آینده و حمله میلیاردها ملخ که سبب مختل کردن زندگی و بهداشت مردم می شود و امنیت غذایی نه فقط استان بلکه کشور را نیز به خطر می اندازد.

خوشبختانه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان از هر دو منظر برای عبور از بحران ها می تواند قابل اعتماد باشد، اول اینکه او تجربه سیلاب ها، ریزگرد ها و بحران ها را در این چند سال در اندوخته خود دارد و انتظار می رود با تجربه تر از قبل مجموعه استان را مدیریت کند. از سویی دیگر خوشبختانه استاندار خوزستان خود یک پزشک است و در مقابله با تهدید بیماری کرونا ویروس شایع شده نیز کاملا به موارد پزشکی، شیوع و پیشگیری از بیماری ها و فرآیند های احتیاطی آگاه است و با سرکشی های مداوم به مراکز درمانی بر روند رسیدگی ها و اجرای دستور العمل ها اشراف دارد. از این حیث نسبت به دیگر همتایان خود به دلیل درک پزشکی، زودتر می تواند با مجموعه بهداشت و درمان و دیگر مجموعه ها برای تصمیمات حیاتی و سرنوشت ساز در این برهه زمانی تصمیم گیری کند. البته که تصمیمات او و همراهی همکارانش در مجموعه استان طی دو هفته گذشته نسبت به وضعیت استان و کثیرالسفر بودن، ریزگردهای اخیر و آلودگی های ناشی از شرکت های نفتی کارساز بوده که تا کنون شاهد عدد مبتلایان کمتری نسبت به برخی از استان های پر تردد کشور هستیم.

در چند روز گذشته نیز با اعلام تعطیلی ها و مراقبت های پی در پی و اعلام های مختلف از سوی مسوولین و رسانه های استان شاهد سیر نزولی ابتلا به این بیماری در خوزستان بودیم، اما یک شبانه روز بعد از بازگشت روال عادی اداری که از شنبه این هفته به صورت سراسری اعلام شد، شاهد افزایش ابتلای هفت بیمار جدید به کرونا در سطح استان بودیم، این در حالی است که پیش از این آمار ابتلا به هر ۲۴ ساعت یک نفر هم کاهش یافته بود.(سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته یک نفر مبتلا به کرونا مشاهده شده که در مجموع تا کنون آمار استان به ۵۷ نفر رسیده است.۱۶ اسفند ماه جاری).

افزایش پویش عدم پذیرش مهمان از سوی استان های کشور

در همین راستا برخی استان‌ها ورود گردشگران به این استان هایشان را ممنوع کرده تا از شیوع کویید ۱۹ جلوگیری شود، و آمار آنها رو به افزایش است تا جایی که استان هایی همچون گیلان، مازندران، بوشهر، گلستان، اصفهان، کرمانشاه، اردبیل، کهکیلویه و بویر احمد، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، قم، و چندین استان دیگر ورودی های خود را به روی مسافران بسته و یا از ارایه سرویس به مسافران خودداری می کنند.

این در حالی است که ورودی های استان خوزستان همچنان به روی مسافران باز بوده و هیچ اقدام عملی برای بستن آنها صورت نگرفته و شاهد ورود مهمانان از سراسر کشور هستیم زیرا خوزستان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در این فصل(گرم) علاوه بر اینکه مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران بوده، می تواند دلیل خوبی نیز برای عدم واگیری به کرونا نیز از سوی مردم در نظر گرفته شود زیرا کرونا در شرایط آب و هوایی گرم از فعالیت باز می ماند و از بین می رود، که البته این یک اشتباه بزرگ است.

در همین خصوص نایب رییس شورای اسلامی شهر اهواز در نشست ستاد مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: بر اساس برخی تصورات مردم گمان می کنند گرمای هوا باعث از بین رفتن ویروس کرونا خواهد شد به همین دلیل برخی از هموطنان از استان های دیگر درحال سفر به شهرستان اهواز هستند.

مهران باباپور با خطاب قرار دادن فرماندار اهواز افزود: خواستار آن هستیم برای ممنوعیت سفرهای نوروزی به اهواز تصمیم قاطعی گرفته شود.

لزوم تعلیق دید و بازدید های خانوادگی در خوزستان

فقط عدم جلوگیری از ورود مسافران به خوزستان و بستن راه ها برای قطع زنجیره شیوع کرونا ویروس کافی نیست و باید از رفت و آمد های غیر ضروری درون استانی و درون شهری نیز صرفه نظر کرد.

در همین راستا استاندار خوزستان در روز های گذشته با اشاره به لزوم کاهش ترددهای خانوادگی اظهار کرد: بخشی از جامعه هنوز خطر را درک نکرده اند لذا از شیوخ، معتمدین، بزرگان خوانین خواسته شود تا مردم را تشویق کنند که در منزل بمانند و اجتماعات و مراسم مختلف متوقف شود.

منطقه آزاد اروند از پذیرش مسافران معذور است

البته شورای تامین منطقه آزاد اروند(آبادان و خرمشهر) از چند روز قبل در اولین بیانیه بازارهای و مجتمع های تجاری سرپوشیده و مراکز گردشگری را تعطیل اعلام کرد. در بیانیه دوم نیز این شورا اعلام کرد از پذیرش مهمان در سطح منطقه معذور است. همچنین در اولین اقدام عملی نیز فرماندار ویژه آبادان دستور داد تا ورودی های شهرستان را مسدود و از ورود مسافران جلوگیری شود، هتل ها و مراکز گردشگری نیز از ارایه سرویس به مهمانان منع شدند. 

در همین مورد پویش رسانه ها و هنرمندان اروند نیز تشکیل شد و با شعار و هشتگ های #به_آبادان_خرمشهر_سفر_نکنید، #درخانه_بمانید، درخانه_میمانیم، به_مسافرت_نمیرویم، "هموطن عزیز و گرامی برای سلامتی خودتان و خانواده و اهالی آبادان و خرمشهر به اروند سفر نکنید" و "وضعیت بحرانی را جدی بگیریم تا با هم کرونا را شکست دهیم" به راه افتاده و پوستر هایی در فضای مجازی در حال انتشار است.

نامه جمعی از انجمن های مردم نهاد به استاندار

چندین انجمن مردم نهاد و بخشی از مردم خوزستان طی انتشار نامه ای از مسوولین به ویژه استاندار خوزستان خواستار مسدود کردن ورودی‌های خوزستان به روی گردشگران و مسافرانی هستند که بدون توجه به شرایط کشور و هشدارهای وزارت بهداشت همچنان قصد سفر به این استان را داشته و موجب نگرانی شهروندان خوزستانی شده اند.

دعوت استاندار خوزستان به پویش نوروز_بی_سفر۹۹

در همین راستا شب گذشته نیز به دعوت جمعی از اساتید، پیشکسوتان، پزشکان متخصص، پزشکان فوق تخصصی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، غلامرضا شریعتی استاندار و رییس شورای سلامت خوزستان به #پویش_نوروز_بی_سفر۹۹ پیوست.

امن ترین مکان، خانه است

 

سفر کردن در شرایط کنونی کشور علاوه بر به خطر انداختن سلامت میزبان احتمال به خطر افتادن میهمانان را هم به دنبال دارد. جهان پور مدیر اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز روز گذشته برای چندمین مرتبه از هم وطنان خواست که از سفر بپرهیزند و در خانه بمانند.

 

جهان پور افزود: با توجه به اینکه امکانات بهداشت و درمان در هر استان بر اساس جمعیت همان استان طراحی شده در صورت ابتلای مسافرین به ویروس قطعا خدمت رسانی به این عزیزان با مشکل مواجه خواهد شد.

در همین راستا فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز در این نشست که با حضور جمعی از اساتید، پیشکسوتان، پزشکان متخصص، پزشکان فوق تخصصی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با استاندار خوزستان در خصوص دعوت استاندار به کمپین نوروز_بی_سفر۹۹ اظهار کرد: این کمپین با هدف تشویق مردم برای در خانه ماندن طراحی شده که به همین منظور جامعه پزشکی خود در این زمینه پیش قدم است.

او با اشاره به اینکه خوزستان در شرایط پایداری در زمینه مقابله با ویروس کرونا قرار دارد، افزود: سفرهای برون استانی باعث اخلال در این پایداری می‌شود و به همین منظور از مردم درخواست می‌شود امسال از انجام سفرهای نوروزی خودداری کنند.

لزوم پیوستن به زنجیره عدم پذیرش مهمان در استان

هر چند در خصوص جلوگیری از پذیرش مهمان در وردی های استان و حتی شهرها ساز و کار مشخصی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه استان خوزستان می تواند امسال بیشتر از سال های گذشته مقصد گردشگران و مسافران باشد، لازم است که مدیریت ارشد استان هر چه سریع تر در خصوص عدم پذیرش مهمانان به صورت رسمی نظر خود را اعلام کند و گام عملی بردارد تا از نگرانی های مردم خوزستان کمی کاسته شود و در روزهای آتی شاهد روند افزایشی روز افزون مبتلایان به این ویروس ناخوانده در استان نباشیم.

کادر درمان چشم انتظار رعایت و پیشگیر های مردم هستند

فراموش نکنیم اتخاذ تصمیمات مسوولان در نهایت به رعایت و پیشگیری های مردمی بستگی دارد، و هر فرد هم در خصوص سلامت خود و هم در قبال سلامت افراد جامعه مسوول است.

خیلی از پرستاران و پزشکان سراسر کشور به ویژه خوزستان در این مدت از خانواده های خود دور بوده اند و حتی برخی آمارهای غیر رسمی حکایت از ابتلای برخی از این عزیزان به بیماری کرونا در خوزستان دارد و برخی نیز در کشور جان خود را برای نجات هموطنانمان نثار کردند، همچنین تلاش های شبانه روزی کارد درمانی استان خوزستان از دانشگاه جندی شاپور اهواز گرفته تا دانشکده علوم پزشکی آبادان، از بیمارستان رازی اهواز تا بیمارستان طالقانی آبادان، همه چشم انتظار رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری شهروندان هستند تا بتوان زنجیره کرونا ویروس را قطع کرد.

 

گزارش: رضا میر

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز