ترسیم الگوی خانواده در درامی تاریخی

۱۴۰۱/۰۹/۲۵ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۱۱۷۶
ترسیم الگوی خانواده در درامی تاریخی
نگاهی به سریال «گیل دخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی در ژانر درام تاریخی که از شبکه یک سیما روی آنتن است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛سریال «گیل دخت» یک درام تاریخی عاشقانه است که ماجرای آن در دوران سلطنت قاجار و در اتفاقات خانوادگی یکی از خان‌های شمال کشور می‌گذرد.اما گویش یا لهجه بازیگران گیلکی نیست شاید به انتخاب نویسنده اثر باشد.
تاریخ ایران در ادوار مختلف برای مخاطبان فیلم به ویژه سریال های تلویزیونی از جذابیت دو چندانی برخوردار است و می توان گفت نویسنده این اثر از انتخاب داستان در لایه های تاریخی ایران کهن بهره برده است.

32-+(8)+copy
بافت تاریخی در این سریال برای مخاطبان بسیار ملموس است و به خوبی دوران ارباب رعیتی را در گذشته نشان می دهد.
جلوه‌های بصری از جنگل سرسبز شمال و طیف رنگارنگ لباس ها با صحنه پردازی‌ها همراه است. در این سریال نزدیکان دربار با اتکا به اختیاراتی که داشتند به خانه های مردم می‌رفتند و حتی با توسل به زور و بدون دادن حق انتخاب به خانواده رعایا دختری برای تزویج بر‌می‌گزیدند.
نویسنده و کارگردان «گیل‌دخت» در زیرلایه‌های مضامین داستانی سعی کردند، الگوی یک خانواده ایرانی را در بحث اصالت و حجب و حیا و عفاف زنانه به خوبی نشان دهند.
کنش رفتاری و اجتماعی تقی خان(محمود پاک نیت) و همزمانی با جامعه مردسالار گذشته ایران متفاوت است. او برای اهل خانواده به ویژه زنان احترام خاصی قائل است تا جایی که در یکی از سکانس ها که به خوبی تصویر سازی شده وقتی متوجه می شود یکی از نزدیکان شاه که دارای مقام و برتری است و طی رفتار و برخورد تندی که با دخترش دارد از طریق خدم و زیردستانش متوجه موضوع می‌شود و با او به شدت برخورد می کند.
نقش گلنار با بازی میترا رفیع، تنها دختر خان به مدد خط داستان آمده است.گلنار قهرمان داستان گیل ‌دخت است. نریشن هایی که گلنار راوی آن است به خوبی موجب همذات پنداری مخاطب با او می شود به نحوی که ذهن و زبان گلنار برای مخاطب آشکار و آشنا است.
با وجود این که او تک دختر خان است اما روحیه شجاع و جنگاوری دارد و در تکانه های عاطفی که برایش در دل داستان ثبت شده پلان به پلان در عشق یک پسر رعیت می سوزد و نگران آینده نامعلوم خویش است.
یکی از تفنگداران خان به اسم اسماعیل (رضا اکبرپور) که جوانی اهل قلم نیز هست، با نامه‌های عاشقانه ای که برای گلنار می نگارد محوریت داستان را شکل داده است.
در این کنش و واکنش‌ها و صحنه های تو در‌تو با اتفاقات تاریخی صحنه های جذابی هست که بیننده را پیگیر ماجرای گلنار می‌سازد.
سیده رقیه آذرنگ

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز