چرا داعش در حال بازگشت دوباره به عراق است؟

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۰۹:۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۰۰۸۹۵۲
چرا داعش در حال بازگشت دوباره به عراق است؟
بسیاری معتقدند که ظهور دوباره گروه تروریستی داعش به خواست آمریکایی‌ها و چراغ سبز این کشور با توجه به مشکلات داخلی و خلاء‌های موجود در عراق اتفاق افتاده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ در حالی که بسیاری تصور می‌کردند کار داعش به پایان رسیده و تروریست‌های آن دیگر توانی برای از جا بلند شدن ندارند، این گروه بار دیگر دست در سایه رهبری جدید، از فرصتی که کرونا ایجاد کرد استفاده و خود را احیا کرد. در فروردین ماه با اوج شیوع کرونا، ۸ تن از سرکردگان داعش توسط آمریکا از کرد‌های شمال سوریه "قسد" تحویل گرفته شدند و به "عین الاسد" عراق منتقل شدند. پس از آن سلسله‌ای از درگیری‌ها میان داعش و نیرو‌های عراقی و حشدالشعبی در این کشور در گرفت که نشان داد موضوع قدرت گیری مجدد تروریست‌ها در عراق جدی است.

بسیاری معتقدند ظهور مجدد تروریست‌های داعش زیر سر آمریکایی هاست. خلا قدرت در دورانی که اغلب کشور‌ها درگیر با بیماری کرونا بودند، باعث شد تا این گروه بار دیگر فضا را در عراق خالی ببیند و خودی نشان بدهد. تحولات در عراق تا جایی پیش رفت که به تازگی داعشی‌ها به سبک و سیاق قدیم، فایل صوتی از خود منتشر کرده و از حامیانشان خواسته اند که خود را قوی کنند.

چرا داعش در حال بازگشت دوباره به عراق است؟

چه کسی به قدرت گیری مجدد داعش کمک کرد؟

روز هجدهم فروردین، العالم خبر از انتقال هشت داعشی رده بالا از زندانی در سوریه به عراق را منتشر کرد. این رسانه در تحلیل اقدام آمریکایی‌ها نوشت: معروف است که در استراتژی امریکا، دشمن هیچ گاه به شکل کامل نابود نمی‌شود و نمونه ضعیف شده آن جهت استفاده‌های بعدی نگهداری می‌شود این مساله دقیقا در برخورد آمریکاییان با داعش (اگر امریکا را واقعا دشمن داعش بدانیم) صدق می‌کند.

در روز‌های اخیر نیرو‌های امریکایی تعداد ۸ سرکرده داعشی را از کرد‌های سوریه تحویل گرفته و با این توضیح که آنان را تحویل دولت عراق خواهند داد به انتقال آنان از سوریه به پایگاه عین الاسد در عراق مبادرت کرده اند. سوال اساسی در این میان آن است که چرا پیش از این امریکا این اقدام را صورت نداده است؟ و چرا از میان جمع انبوه داعشی‌های در بند کرد‌ها که در یک تخمین حوالی ۵۰۰۰ نفر اعلام می‌شوند فقط به دریافت تعداد ۸ نفر و آن هم چهره‌هایی خاص مبادرت کرده است؟

دو روز بعد از این تحلیل و خبر آزادی داعشی‌ها یک منبع امنیتی از کشته شدن دو تن از عناصر پیشمرگ کرد در پی حمله داعش در سلیمانیه خبر داد. کمی بعد حشدالشعبی از یک سو و پیشمرگه‌ها از سوی دیگر خود را برای مقابله با تروریست‌ها آماده کرده و دست به حملاتی علیه آن‌ها در مرز عراق با اردن و عربستان و مناطق کردنشین زدند.

همزمان دو پوستر از سوی فعالان آن گروه منتشر شده که حاوی تصاویری از شهر شیکاگو و برج مشهور لندن است و در آن‌ها نوشته شده: «زمانی که اصلا انتظار آن را ندارند به آنان حمله کن» و «ویروس کرونا سرباز خداوند». همچنین به فعالان هوادار داعش گفته شده است که، چون «ارتش­های صلیبی» مجبور شده‌­اند برای مقابله با کرونا به کشورهایشان بازگردند، فشار خود را «علیه دشمنان» افزایش دهند.

قصی الانباری، مسئول دفتر سازمان بدر عراق در استان الانبار در اواخر فروردین ماه اعلام کرد خودرو‌های گشت زنی آمریکایی از چند روز قبل در حال تردد در نوار مرزی عراق با سوریه هستند و این خودرو‌های گشت زنی در مناطق «البوکمال» سوریه و «ربیعه» عراق در حرکتند. او همچنین تصریح کرد، نیرو‌های آمریکایی گشت‌زنی‌ها را به صورت مداوم و از پایگاه «عین الاسد» به سمت اراضی سوریه انجام می‌دهند. الانباری در ادامه افزود، تحرکات نیرو‌های آمریکایی تلاشی برای ایجاد ناامنی در مناطق مرزی است و زمینه را برای تحرکات و فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در استان الانبار مهیا می‌کند.

«برت مک گورک» نماینده پیشین دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در عراق، در این زمینه تاکید کرد، سیاست‌های ترامپ عراق را بی ثبات کرده و به دلیل تمرکز بر ایران، زندگی جدیدی به گروه تروریستی داعش خواهد بخشید. نور نیوز پس از گسترش حملات داعش در عراق نوشت: اکنون که با شکسته شدن پیکره اصلی تروریسم در عراق و سوریه و ایجاد ساختار‌های کارآمد در کشور‌های خط اول مقاومت، بهانه‌های حضور آمریکا در منطقه از میان رفته و کشور‌های اسلامی بار دیگر متوجه اولویت جهان اسلام یعنی «مسئله فلسطین» شده‌اند، آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش گسترده‌ای را برای «برافروختن مجدد آتش تروریسم» آغاز کرده‌اند.

این رسانه در گزارش دیگری نوشت: سازمان سیا از حدود ۷ ماه قبل با ایجاد تشکیلاتی تحت عنوان «راند صلیبی» که مقر آن در یکی از کشور‌های عربی منطقه است ضمن جذب و به‌کارگیری کارشناسان و افراد مرتبط با جریان‌های سلفیت جهادی، برنامه‌ریزی برای سازماندهی هسته‌های جدید گروه‌های وابسته به القاعده و داعش را آغاز کرده است. هم‌زمان با این اقدامات، صفحات مربوط به این گروه در فضای مجازی نیز مجدداً فعال شده و ضمن بزرگ‌نمایی این تحرکات از انجام فعالیت‌های گسترده‌تر در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

چرا داعش در حال بازگشت دوباره به عراق است؟

کرونا چطور به کمک داعش آمد؟

شبکه تلویزیونی المیادین در آخر فروردین گفت، گروه تروریستی داعش قصد دارد ماسک‌های آلوده در میان مردم عراق توزیع کند. همان زمان خبرگزاری اسپوتنیک هم اعلام کرد، داعش قصد دارد با استفاده از پزشکان جعلی، ماسک‌های آلوده را در ساکنان چندین روستای عراق توزیع کند. به گفته منابع در عراق، این نقشه قرار است در چندین روستا اجرا شود. نیرو‌های امنیتی این کشور هم خود را برای عملیات مقابله‌ای آماده کرده‌اند. این نیروها، از مردم خواسته‌اند تا با غریبه‌ها ارتباط برقرار نکنند.

این اتفاق در زمانی افتاد که منابع عراقی می‌گفتند سرکرده تازه داعش در عراق به سر می‌برد و در پی درز اطلاعاتی درباره حضور ابو ابراهیم القرشی، سرکرده جدید داعش در عراق حساب رسمی برنامه «پاداش برای عدالت» وابسته به وزارت خارجه آمریکا جایزه پنج میلیون دلاری در ازای اطلاعاتی از جانشین بغدادی اعلام کرد.

گسترش حملات داعش

در میانه اردیبهشت ماه حملات پراکنده داعشی‌ها تبدیل به حملاتی گسترده‌تر علیه مواضع حشدالشعبی شد. سیزدهم اردیبهشت ماه منابع عراقی از حمله داعش به نیرو‌های حشدالشعبی در استان صلاح الدین خبر دادند که بر اثر آن ده تن از نیرو‌های حشد، کشته شدند. پس از این حمله دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق حملات اخیر داعش را بخشی از اقدامات دولت آمریکا برای ادامه اشغال‌گری خود در خاک عراق عنوان کرد.

مدیر بخش اطلاع‌رسانی حشدالشعبی عراق اعلام کرد تروریست‌های داعش با کمک آمریکا از سوریه وارد عراق شدند. مهند العقابی، مدیر اطلاع‌رسانی حشد الشعبی به شبکه المیادین گفت: داعش از چهار محور به استان صلاح الدین حمله کرد. برخی از تجهیزاتی که داعش در این حمله استفاده کرد مدرن بود. داعش در این حمله از قایق‌هایی استفاده کرد.

یک رسانه فرانسوی از فعالیت دوباره داعش در شمال شرق عراق و نفوذ ۳۰۰۰ تن از عناصر آن از سوریه به این منطقه پرده برداشت. روزنامه فرانسوی لوموند هفدهم اردیبهشت فاش کرد که ۳۰۰۰ تن از عناصر مسلح داعش از سوریه به شمال شرق عراق نفوذ کرده‌اند و در حال فعالیت در این منطقه هستند. طبق گزارش این روزنامه، داعش سلول‌هایش را در مناطق آزاد شده بازسازی کرده است و این عناصر از منطقه مرزی به طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر در منطقه صحرا از سوریه وارد عراق شده‌اند. لوموند در ادامه نوشت: از روز‌های پایانی مارس گذشته تا کنون شاهد فعالیت دوباره عناصر داعش در استان الأنبار بوده‌ایم.

روند تحولات جاری در منطقه و بخصوص عراق، نشان می‌دهد که گویا آمریکایی‌ها قصد دارند، برای پیشبرد اهداف خود، بسان گذشته، بار دیگر از ظرفیت گروه‌های تروریستی و تکفیری استفاده کنند و به همین سیاق، داعش دوباره در عراق به عنوان یک عنصر تهدیدکننده ظاهر شده است.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما
پرونده ویژه