آیا بایدن می‌تواند دونالدترامپ را شکست دهد؟

۱۳۹۹/۰۶/۰۸ - ۲۱:۲۴:۵۰
کد خبر: ۱۰۵۱۱۱۶
آیا بایدن می‌تواند دونالدترامپ را شکست دهد؟
اگرچه نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی صورت‌گرفته در آمریکا تا به امروز همگی به نفع جو بایدن است، درباره نتیجه نهایی انتخابات نوامبر نمی‌توان با قطعیت نظر داد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ در ۷ نوامبر سال ۲۰۱۶، زمانی که میلیون‌ها آمریکایی برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهور خود به پای صندوق‌های رای می‌رفتند، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات دلایل بسیاری برای آسوده خیالی نسبت به نتایج انتخابات داشت.

هیلاری که عنوان اولین نامزد زن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را با خود یدک می‌کشید، در اکثر نظرسنجی‌هایی که در سراسر آمریکا برگزار شده بود، یک گام از رقیب جمهوری خواه خود به کاخ سفید نزدیکتر بود.

در آن سوی میدان یک دلال بزرگ آمریکایی قرار داشت که بدون داشتن سابقه تجربه سیاسی پا به کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذاشته بود. گردهمایی‌های انتخاباتی او مملو از نظرات جنجالی در خصوص نژادپرستی و سیاست‌های ضد مهاجرتی بود. او در روز انتخابات فراتر از انتظارات عمل کرد و توانست در ایالت‌های فلوریدا، اوهایو، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و میشیگان گوی رقابت را از کلینتون برباید.

ترامپ به رغم از دست دادن آرا عمومی، در رای گیری کالجِ الکترال از هیلاری پیش افتاد. پیشتازی که شوک بزرگی برای بسیاری از آمریکایی‌ها و جهان بود.

چهار سال از آن زمان می‌گذرد و در کمتر از سه ماه دیگر مردم آمریکا باید بار دیگر برای انتخاب رئیس جمهور خود به پای صندوق رای بروند. حال سوالی که ذهن ناظران و صاجب نظران سیاسی را به خود مشغول کرده اینکه آیا ترامپ این بار در رقابت با جو بایدن می‌تواند در روز انتخابات برغم نظرسنجی‌ها پیروز از میدان به درآید.

نظرسنجی‌ها در آمریکا چه می‌گویند؟

برای پاسخ به این پرسش باید به سراغ نظرسنجی‌های آمریکا رفت. آنچه از درون نظرسنجی‌های این روز‌های آمریکا برمی آید اینکه بایدن نیز همانند هیلاری توانسته با اختلاف ترامپ را پشت سر بگذارد. با تعمیق بحران کرونا در آمریکا شکاف اختلاف میان بایدن و ترامپ روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا همگان میلیاردر کاخ سفید را مسئول از کنترل خارج شدن بحران کرونا در آمریکا می‌دانند. تائید عملکرد ترامپ در مدیریت بحران مرگبار کرونا در میان آمریکایی‌ها روز به روز بیشتر تنزل می‌یابد.

به نظر می‌رسد همه گیری کرونا می‌تواند برگ برنده‌ای برای نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ باشد. به نحوی که در برخی نظرسنجی‌ها اعتقاد آمریکایی‌ها بر این اعلام شد که بایدن می‌تواند بهتر از ترامپ در مقابل این ویروس ناشناخته عمل کند.

در تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده در آمریکا بایدن ۵۰ به ۴۲ از ترامپ پیش افتاده است. پیش بینی موسسه «فایو ترتیی ایت» شانس پیروزی بایدن در برابر ترامپ را ۶۹ درصد می‌داند. نکته قابل توجه اینکه بایدن در ایالت‌های سرنوشت ساز هم از ترامپ سبقت گرفته است. هر چند هیلاری نیز در نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۶ از ترامپ پیش بود، پیشتازی او در سطح ایالتی به اندازه بایدن در حال حاضر نبود، جایی که او در نهایت نتایج کالج الکترال را به ترامپ واگذار کرد.

آنچه سرنوشت انتخابات آمریکا را در نهایت تعیین می‌کند، آرا کالج الکترال است نه آرا عمومی. هر ایالتی در آمریکا متناسب با جمعیت خود میزان معینی از آرا کالج الکترال در اختیار دارد و پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری به ۲۷۰ رای کالج الکترال نیاز دارد.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون در آمریکا انجام شده، بایدن در ایالت‌های آریزونا (۲ ٪)، فلوریدا (۵ ٪)، میشیگان (۶.۷ ٪)، مینه سوتا (۵.۳ ٪)، نوادا (۴ ٪)، نیوهمپشایر (۹.۷ ٪)، اوهایو (۲.۳ ٪)، پنسیلوانیا (۵.۷ ٪)، ویرجینیا (۱۱.۵ ٪) و ویسکانسین (۶.۵ ٪) بیشترین آرا را دارد. در حالی که ترامپ در جورجیا (۱.۱ ٪)، آیووا (۱.۷ ٪) و کارولینای شمالی (۰.۶ ٪) و با اختلاف زیادی در تگزاس (۳.۵ ٪) پیشرو است.

کسب آرا الکترال در دو ایالت فلوریدا و تگزاس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این دو ایالت به ترتیب ۲۹ و ۳۸ رای الکترال در اختیار دارند.

اما سوال بسیار مهم اینکه آیا می‌توان با استناد به نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسید که بایدن خود را برای یک پیروزی آسان در سوم نوامبر آماده کند؟ پاسخ به این پرسش منفی است. دموکرات‌ها پس از تجربه تلخ انتخابات ۲۰۱۶ دیگر اعتمادی به نتایج نظرسنجی‌ها برای موفقیت در انتخابات ندارند. هر چند بایدن در این نظرسنجی‌ها وضع بسیار بهتری نسبت به آن زمان هیلاری دارد، این به معنای تضمین پیروزی او بر ترامپ نیست. دموکرات‌ها تجربه تلخ مشابهی را در سال ۱۹۸۸ در رقابت میان مایکل دوکاکیس و جورج اچ دبلیو بوش در خاطر خود دارند.

سیستم کالج الکترال به طور کلی به نفع جمهوری خواهان است، بنابراین اگر بایدن مایل به رفتن به کاخ سفید است باید پیشتازی خود را تا ماه نوامبر نسبت به ترامپ حفظ کند.

هنوز بیش از دو ماه تا انتخابات آمریکا باقی مانده و این یعنی بخش اصلی رقابت هنوز آغاز نشده است. از سویی گفته می‌شود که ترامپ با یک مبارزه سرسخت مواجه است. در یک سوی کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ قرار دارد که ویروس کرونا بخش زیادی از عملکرد کارنامه کاری او را آلوده کرده و در سوی دیگر میدان بایدن هست که داعیه رفع تفرقه و ایجاد اتحاد در میان آمریکایی‌ها را علم کرده است.

فارغ از نتایج نظرسنجی‌ها و پیش بینی ها، برای شناختن کلیددار بعدی کاخ سفید باید تا سوم نوامبر (سیزدهم آبان) منتظر ماند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز