هشدار یک متخصص تغذیه:

بیماران تنفسی از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۸:۵۷:۲۹
کد خبر: ۱۰۹۶۳۷۵
بیماران تنفسی از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند
حاجی میرزاده گفت: افرادی که درگیر بیماری کرونا هستند و علائم ناراحتی تنفسی خود را نشان داده نباید از شیر استفاده کنند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ مهدیه سادات حاجی میرزاده اظهار کرد: بسیاری از مردم در مورد مصرف شیر و لبنیات در زمان پیشگیری و همچنین درمان بیماری کرونا ابهاماتی دارند. باید دانست تنوع و تعادل در برنامه غذایی یک اصل است و باید از همه گروه های غذایی به میزان کافی و مورد نیاز بدن استفاده کرد. شیر و لبنیات نیز حتماً باید روزانه به میزان حداقل دو لیوان استفاده شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد افزود:تنها افرادی که درگیر بیماری کرونا هستند و علائم ناراحتی تنفسی خود را نشان داده نباید از شیر استفاده کنند. در غیر این صورت تاکید می‌ شود که همه افراد باید از شیر و لبنیات استفاده کنند.

وی اعلام کرد: تامین پروتئین مورد نیاز روزانه به ویژه از طریق تخم مرغ و گوشت سفید به دلیل نقش ساختاری پروتئین ها در سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است.

حاجی میرزاده بیان داشت: حبوبات نیز علاوه بر این که منبع پروتئین ها هستند چربی ندارد فلذا می توانند تامین کننده مناسبی برای پروتئین مورد نیاز روزانه ما باشند. همچنین سرشار از سلنیوم و روی بوده که مصرف این دو عنصر نیز برای مقابله با بیماری کرونا تاکید می شود.

روغن  ها را حذف نکنید

این کارشناس تغذیه گفت: حذف مطلق روغن ها نیز به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود باید از همه گروه های غذایی استفاده کنیم لذا باید از چربی ها نیز به صورت متعادل استفاده شود. البته ترجیحاً باید از روغن‌هایی که حاوی امگا ۳ هستند استفاده کرد چرا که امگا3 تقویت کننده سیستم ایمنی است. همچنین به هیچ وجه نباید از چربی های اشباع استفاده کرد زیرا خود آ ن ها التهاب را بیشتر می‌کنند و سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می  شوند.

وی اضافه کرد: در مقابل استفاده از روغن مایع گیاهی نظیر روغن کانولا، کنجد و روغن زیتون در پخت غذا به همراه سالاد به میزان متعادل توزیع می شود. روغن های مایع گیاهی حاوی ویتامین ای هستند که این ویتامین تقویت سیستم ایمنی نقش بسیاری دارد.

وی تاکید کرد: به طور کلی مصرف شیرینی جات توصیه نمی شود و باید مصرف آن را به حداقل رساند. می توان از جایگزین هایی نظیر کشمش و خرما نیز استفاده کرد.

 

حاجی میرزاده همچنین در مورد استفاده از سیر و زنجبیل که برخی برای مقابله با کرونا مصرف آن را توصیه م کنند گفت: مصرف متعادل این مواد اشکالی ندارد و می توانند نقش پیشگیری و درمان را داشته باشند اما استفاده بیش از حد آن به صورت روزانه توصیه نمی شود.

منبع:خبرگزاری علم و فناوری

نظر شما
پرونده ویژه