بازتاب سفر ظریف به باکو در رسانه های جمهوری آذربایجان

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۲۳:۱۹:۱۸
کد خبر: ۱۱۲۶۵۲۴
بازتاب سفر ظریف به باکو در رسانه های جمهوری آذربایجان
سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه به باکو و دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان در رسانه های این کشور بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، وزیر خارجه ایران که یکشنبه شب در راس هیاتی و در قالب سفر منطقه ای وارد باکو شد، امروز (دوشنبه) با "الها م علی اف" رییس جمهوری آذربایجان ، "جیحون بایرام اف " همتای آذربایجانی و " شاهین مصطفی اف " معاون نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

رسانه های جمهوری آذربایجان در بازتاب این سفر ، محورهای عمده مورد مذاکره وزیر خارجه ایران با مقامات آذربایجانی از جمله همکاری های دوجانبه و منطقه ای دو کشور و نیز آمادگی ایران برای کمک به جمهوری آذربایجان در بازسازی سرزمین های آزاد شده این کشور در قره باغ را برجسته کردند.

خبرگزاری رسمی "آذرتاج " در گزارشی به نقل از وزیر امور خارجه ایران گزارش داد: شرکت های ایرانی آماده مشارکت در بازسازی قره باغ هستند.

بنابر این گزارش ، وزیر خارجه ایران در دیدار با رییس جمهوری آذربایجان ، حوزه های انرژی ، امور بازسازی ، حوزه های مختلف بخش کشاورزی که می تواند شرایط لازم برای اسکان شهروندان در سرزمین های آزاد شده فراهم کند ، عرصه های مورد اولویت برای همکاری عنوان و اعلام کرد که شرکت های ایرانی آماده فعالیت در این حوزه ها می باشند.

خبرگزاری "ترند" نیز در گزارشی با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه ایران با رییس جمهوری آذربایجان نوشت: محمد جواد ظریف در این دیدار علاقه مندی ایران برای همکاری در قالب کریدورهای حمل و نقل شمال – جنوب و جنوب - غرب را اعلام کرد و وجود ظرفیت های خوب برای همکاری در بخش انرژی برق را مورد تاکید قرار داد و پیشرفت های دو کشور همسایه در اجرای مشترک پروژه ساخت سدهای " خداآفرین" و " قیز قلعه سی" بر روی رود ارس را یاداور شد.

پرتال خبری " گونون سسی" در گزارشی درباره دیدار وزیر امور خارجه ایران با رییس جمهوری آذربایجان نوشت: علی اف در این دیدار اعلام کرد که از مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی سرزمین های آزاد شده در قره باغ خوشحال خواهیم شد.

بنا به این گزارش ، علی اف با اشاره به اهمیت توسعه روابط دو کشور همسایه و دستاوردها در این زمینه و برنامه های آتی همکاری های فی مابین گفت: همان طوری که پیش تر اعلام کردیم فقط کشورهای دوست در امور بازسازی سرزمین های آزاد شده مشارکت خواهند داشت و البته شرکت های ایرانی از نظر مجاورت با ما و از لحاظ لجستیکی و برخورداری از تجارب بزرگ از برتری مشخص برخوردار هستند.

روزنامه "شرق" در گزارشی زیر عنوان "فرصت های جدید در تعاملات باکو و تهران ایجاد شده است" نظرات "الخان شاهین اوغلی " کارشناس سیاسی و مسوول مرکز مطالعاتی "اطلس" جمهوری آذربایجان درباره سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو را منتشر کرده است.

به گفته شاهین اوغلی ، تهران نیز مانند باکو و آنکارا علاقه مند به گسترش همکاری های منطقه ای است و وزیر خارجه ایران در باکو همکارهای شش جانبه و تعاملات کشورهای منطقه را به نفع همه این کشورها عنوان کرد.

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به این که پس از جنگ اخیر در قره باغ فرصت های جدید برای توسعه همکاری جمهوری آذربایجان و ایران ایجاد شده است، گفت: رییس جمهوری آذربایجان نیز در دیدار وزیر امور خارجه ایران آن را مورد تاکید قرار داد.

خبرگزاری "توران" در گزارشی زیر عنوان "ایران آماده مشارکت در بازسازی سرزمین های آزاد شده جمهوری آذربایجان است" نوشت: مسایل روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان و همکاری های منطقه ای محورهای عمده مورد مذاکره دیدار وزیر خارجه ایران و رییس جمهوری آذربایجان بود.

بنا به این گزارش ، وزیر خارجه ایران آزادسازی سرزمین های جمهوری آذربایجان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این مهم آغاز روابط صلح آمیزو عادی میان کشورهای منطقه باشد.

پایگاه خبری روسی زبان "حقین. آذ" نیز در گزارشی زیر عنوان "حسن همجواری جمهوری آذربایجان و ایران از اهمیت زیادی برخوردار است" با اشاره به سفر ظریف به جمهوری آذربایجان در قالب سفر منطقه ای نوشت: برنامه های دو کشور برای گسترش همکاری های اقتصادی از سابقه طولانی برخوردار بوده و دو کشور تعاملات اقتصادی را در طی سالهای گذشته با نگرش به آینده بیش از پیش توسعه دادند.

به گزارش ایرنا، درحال حاضر شرایط بسیار مناسبی برای اجرای برنامه های اقتصادی به نفع مردم دو کشور و نیز آینده منطقه قفقاز جنوبی فراهم شده و همه مشکلات و پیچیدگی ها در راه فعالیت های مشترک قابل حل است و باکو از مشارکت ایران در امور بازسازی منطقه استقبال می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز