کشف لانه‌ای پر از سیاه‌چاله اخترشناسان را شوکه کرد!

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۰۱:۳۵:۳۸
کد خبر: ۱۱۹۲۹۵۴
کشف لانه‌ای پر از سیاه‌چاله اخترشناسان را شوکه کرد!
دو ستاره‌شناس که سعی در پیدا کردن یک سیاه‌چاله عظیم داشتند، داده‌های فراوانی را از قدرتمندترین تلسکوپ‌ها دستچین کردند تا هرگونه نشانه‌ای از یک جسم نامرئی با صدها برابر جرم خورشید در خوشه ستاره‌ای دوردستی به‌نام NGC 6397 پیدا کنند. ادواردو ویترال (Eduardo Vitral) و گری ای. مامون (Gary A. Mamon)، محققان...

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، دو ستاره‌شناس که سعی در پیدا کردن یک سیاه‌چاله عظیم داشتند، داده‌های فراوانی را از قدرتمندترین تلسکوپ‌ها دستچین کردند تا هرگونه نشانه‌ای از یک جسم نامرئی با صدها برابر جرم خورشید در خوشه ستاره‌ای دوردستی به‌نام NGC 6397 پیدا کنند. ادواردو ویترال (Eduardo Vitral) و گری ای. مامون (Gary A. Mamon)، محققان موسسه اختر‌شناسی پاریس (Institut Astrophysique de Paris) فرانسه، با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل ناسا و فضاپیمای گایا (Gaia) آٓژانس فضایی اروپا (ESA)، در این بررسی چیزی حدود ۶۰ سیاه‌چاله در هسته متراکم خوشه مذکور و جایی که از منظومه شمسی بزرگتر بود، پیدا کردند.

در مجموع ۱۹۰۵ ستاره از لیست گایا و ۷۲۰۹ ستاره از هابل مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش مشخص کرد آن‌ها به‌طور قطع تحت تاثیر نیروی گرانشی یک جرم نامرئی بودند؛ اما به‌جای گردش دور یک نقطه تاریک، ستاره‌ها طوری حرکت می‌کردند که به‌نظر می‌رسید جرمی که بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد متمرکز نیست و در حقیقت گسترده است. هیچ اثری از یک سیاه‌چاله غول‌پیکر وجود نداشت و به‌گفته مامون تحلیل‌ها مشخص کرد گردش ستاره‌ها به‌جای این که به‌طور نظام‌مند دایره‌ای یا بیضوی باشد، تصادفی حول یک توده جرم اتفاق می‌افتد.

حرکت این ستاره‌ها گواهی بر وجود یک جرم تاریک به‌اندازه ۱۸۰۰ برابر خورشید بوده که در ناحیه‌‌ای به قطر یک سوم سال نوری گسترده شده است. چیزی در حدود ۴۰ هزار ستاره با درخشش متوسط و وزن بسیار پایین حول این فضا در گردش هستند که دو سوم این جرم تاریک، سیاه‌چاله‌هایی با متوسط جرم ۲۰ برابر خورشید هستند و سایر بقایای ستاره‌های مرده، کوتوله‌های سفید و ستاره‌های نوترونی خواهند بود.

برخوردهای تصادفی سیاه‌چاله‌ها می‌تواند باعث شود جرمشان را در غالب امواج گرانشی از دست بدهند. همچنین برهمکنش گرانشی با ستاره‌های سبک‌تر درون خوشه می‌تواند باعث از دست رفتن سرعت آن‌ها و کشیده شدن به‌سمت مرکز خوشه شود که این امر می‌تواند موجب شود در چند میلیون سال آینده سیاه‌چاله‌ها در مرکز متمرکز شوند و یک سیاه‌چاله با جرم متوسط شکل بگیرد.

این حقیقت که تاکنون هیچ سیاه‌چاله متوسطی در آنجا شکل نگرفته است، می‌تواند به این معنی باشد که اتفاق مذکور هیچگاه رخ نخواهد داد. تمرکز سیاه‌چاله‌ها در مرکز شاید باعث شود این اجرام آسمانی ستاره‌های بسیار کمی برای تبادل جرم در اطراف خود داشته باشند که مانع شکل‌گیری یک سیاه‌چاله با جرم متوسط است

نظر شما
پرونده ویژه