از ساعت آخرالزمان چه می‌دانیم؟

۱۴۰۰/۱۱/۰۵ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۰۴۹
از ساعت آخرالزمان چه می‌دانیم؟
آیا تکثیر سلاح‌های هسته ای، تغییرات آب و هوایی و همه گیری بیماری ها، جهان را به نابودی نزدیک کرده است؟

به گزارش برنا؛ بشر همواره در تلاش برای یافتن راهی است که شرایط زندگی آسان‌تر را برای خود فراهم کند، هرچند که همین انسان‌ها بودند که در گذشته با ساخت سلاح‌های کشتار جمعی باعث شدند جمعیت زیادی از ساکنان کره زمین به یک باره از بین بروند و باز هم همین انسان بود که پس از شیوع پاندمی کووید ۱۹ تلاش کرد با ساخت واکسن کرونا زمینه زندگی ایمن در جهان را برای هم نوعان خود فراهم کند.

حالا ساعت آخرالزمان در سال جدید میلادی همچون سال ۲۰۲۱ زمان ۱۰۰ ثانیه پیش از نیمه شب را نشان می‌دهد. ساعت آخرالزمان ساعتی نمادین است که بولتن دانشمندان اتمی که در سال ۱۹۴۵ از سوی گروهی از دانشمندان از جمله آلبرت اینشتین، رابرت اوپنهایمر و افرادی که روی طرح معروف به پروژه «منهتن» کار می‌کردند، پایه گذاری شد. دانشمندانی که در پروژه «منهتن» با یکدیگر همکاری می‌کردند اولین بمب اتمی جهان را ساختند.

این بولتن هر سال ساعت آخرالزمان را تنظیم می‌کند تا نشان دهند که آیا رویداد‌های سال گذشته، بشر را به نابودی نزدیک یا از آن دور کرده است؟ به این ترتیب از نظر گروه «بولتن دانشمندان اتمی» واقع در دانشگاه شیکاگو، تهدید‌ها برای بشر نسبت به سال قبل کمتر نشده است. این گروه در بیانیه خود این تهدید‌ها را موضوعاتی نظیر تهدید‌های ناشی از تکثیر سلاح‌های هسته ای، تغییرات آب و هوایی و همه گیری بیماری‌ها دانسته است. این یعنی اگر قبلا جنگ جهانی تهدید بود، حالا آلودگی هوا تهدید است، اما تنها وجه مشترک این وضعیت نقش انسان در پیدایش تهدیدهاست.

از سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون ساعت آخرالزمان هر سال به طور نمادین زمان باقی مانده به پایان زندگی بشر را نشان می‌دهد و روز پنجشنبه هفته گذشته بدون تغییر نسبت به سال قبل رونمایی شد. «ریچل برانسون»، رئیس «بولتن دانشمندان اتمی» که متولی ساعت آخرالزمان است، گفت: «اگر قرار است بشریت از فاجعه‌ای حیاتی جلوگیری کند باید رهبران جهان عملکرد بهتری در حوزه مقابله با پخش اخبار جعلی، در نظر گرفتن علم و همکاری با یکدیگر داشته باشند. این فاجعه حیاتی هر آنچه را که بشر تاکنون شاهدش بوده است تحت الشعاع قرار خواهد داد.»

جالب است بدانید که گروه «بولتن دانشمندان اتمی» در ابتدا از ساعت آخرالزمان برای هشدار درباره خطر جنگ هسته‌ای در دوران جنگ سرد رونمایی می‌کرد. ساعت آخرالزمان در حالی اکنون تنها ۱۰۰ ثانیه با نیمه شب فاصله دارد که در سال ۱۹۹۱ پس از پایان جنگ سرد تا ۱۷ دقیقه مانده به نیمه شب عقب کشیده شده بود.

 

نظر شما
پرونده ویژه