وداع غریبانه با پایه‌گذار هندبال و دو و میدانی اصفهان؛ اوج بی مهری به مردی که مورد تقدیر فرانسوی‌ها قرار گرفت!

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۱۴:۴۳:۰۴
کد خبر: ۱۴۲۹۹۵۶
وداع غریبانه با پایه‌گذار هندبال و دو و میدانی اصفهان؛ اوج بی مهری به مردی که مورد تقدیر فرانسوی‌ها قرار گرفت!
نصرالله پورحقانی؛ نامی که ورزش استان اصفهان به او مدیون است در دی ماه امسال چشم از جهان فرو بست، اما هیچکدام از فدراسیون‌های ورزشی به این موضوع اشاره نکردند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ البته که اگر همین حالا نام نصرالله پورحقانی را در گوگل سرچ کنید، به هیچ چیزی نمی‌رسید و این مایه تاسف است که پیشکسوتان در ایران تاریخ مصرف دارند. وقتی ستاره هستند، توجهات به آن ها است، ولی وقتی دوران بازی شان تمام می‌شود، رفته رفته فراموش می‌شوند.

شاید اگر از نسل جدید در مورد مرحوم نصرالله پورحقانی بپرسید کمتر کسی نا م او را شنیده باشد. مردی که در دی ماه امسال درگذشت و ورزش اصفهان را سیاه پوش کرد اما چرا این پیشکسوت ورزشی توجه ما را به خودش جلب کرد و چرا او این چنین گمنام مانده است آن هم در حالی که وی در رشته‌های مختلف ورزشی درخشیده، ولی هیچ اثری از یادبودش توسط فدراسیون‌های ورزشی نیست. به همین بهانه سراغ بینا از پیشکسوتان دو ومیدانی استان اصفهان رفت و با او در  خصوص فعالیت‌های چشمگیری که مرحوم پورحقانی انجام داد گفت‌و‌گو کرد.

 پورحقانی چگونه جذب ورزش شد؟

وی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: نصرالله پورحقانی در رشته‌های والیبال، بسکتبال و دو و میدانی درخشان ظاهر شد و عملکرد قابل توجه او باعث شد جزو سه نفر اول رشته دو و میدانی در استان اصفهان شود و جالب اینکه در رشته‌های والیبال و بسکتبال هم به همراه تیم مدرسه در مسابقات استانی درخشید و جزو نفرات برتر هر دو رشته انتخاب شد.پس از اخذ دیپلم، او به سمت دبیری ورزش رفت. نزدیکانش می‌گویند او حس می‌کرده تمام عشق و علاقه اش به ورزش است و باید زندگی اش را صرف چنین کاری کند.

پیشکسوت دوومیدانی گفت: برای آنکه بتواند به عنوان دبیر ورزش فعالیت کند، به چهار محال و بختیاری رفت و در یکی از مدارس به عنوان معلم ورزش مشغول به کار شد. در همین زمان بود که پورحقانی در دانش سرای تهران و رشته تربیت بدنی قبول شد. در آن زمان مدیری که با وی در چهار محال و بختیاری همکاری می‌کرد، پس از آگاهی از قبولی این پیشکسوت در رشته تربیت بدنی دانش سرای تهران، با جدایی او موافقت می‌کند تا راهی تهران شود.پورحقانی چهار سال را در تهران سپری کرد و با بالاترین نمرات ممکن، لیسانس رشته تربیت بدنی را به دست آورد.در آن زمان رشته تربیت بدنی هنوز در ایران چندان جا نیفتاده بود و او جزو اولین نفراتی بود که موفق شد لیسانس رشته تربیت بدنی را از آن خود کند. بعد‌ها او موفق شد فوق لیسانس را هم به دست بیاورد.

11

 

بازگشت به چهار محال بختیاری برای ادای دین

بینا تاکید کرد:جالب است بدانید نصرالله پورحقانی با وجود اینکه فوق لیسانس رشته تربیت بدنی را از دانش سرای تهران کسب کرده بود، احساس می‌کرد دینی به چهار محال و بختیاری دارد چرا که آن زمان آن‌ها اجازه دادند او به تهران بیاید و بعد از گرفتن لیسانس به چهار محال و بختیاری برمی گردد و به مدت چند سال مجددا به عنوان دبیر ورزش فعالیت خود را از سر می‌گیرد.وی پس از چند سال فعالیت و پس از اینکه تصور کرد دین خود را ادا کرده به دلیل دوری از خانواده درخواست می‌دهد که به اصفهان برود و وزارت آموزش و پرورش با درخواست انتقالی او موافقت می‌کند.

علاقه به رشته‌های مختلف

وی یادآور شد: علاقه پورحقانی به همه ورزش‌ها بوده و جالب است بدانید پس از بازگشت به محل زادگاهش، علاوه بر حضور در چند دبیرستان مختلف، به سراغ کلاس‌های مربیگری و داوری در رشته‌های دو و میدانی، شنا، ژیمناستیک می‌رود و در همه این رشته‌ها بهترین عملکرد و بالاترین نمرات را به نام خودش ثبت می‌کند.

ستایش فرانسوی‌ها از نصرالله پورحقانی

پیشکسوت دوومیدانی خاطرنشان کرد: پورحقانی سیری ناپذیر بود و در سال ۱۳۴۷ با پیدایش ورزش هندبال در ایران، به اولین کلاس‌های مربیگری و داوری این رشته که با تدریس فرانسوی‌ها برگزار می‌شد رفت و عملکرد او در کلاس‌ها به شکلی بوده که تمجید فرانسوی‌ها را در پی داشت. پس از آن او به سراغ ورزش هندبال رفت  این رشته را در استان اصفهان پایه ریزی کرد.وی که این ورزش را در استان اصفهان پایه ریزی کرده بود، تلاش زیادی انجام داد تا این رشته را به خوبی به دختران و پسران اصفهانی آموزش دهد و ماحصل کلاس‌های او چندین قهرمان مختلف از این استان بودند.

درخشش در عرصه مربیگری با هندبالی‌ها

بینا ادامه داد: اولین هیات هندبال اصفهان وقتی شکل گرفت، رییس این هیات به سراغ نصرالله پورحقانی رفت و با امضای حکمی به شکل رسمی از او تقدیر کرد و او را رسما استاد تدریس هندبال دانست.وی  در ادامه فعالیت‌های خود با تیم هندبال استان اصفهان بار‌ها و بار‌ها چه با تیم پسران و چه با تیم دختران در مسابقات استانی مدال‌ها و افتخارات زیادی را به دست آورد. پورحقانی در سال ۱۳۵۱ به عنوان کارشناس امور تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران انتخاب شد و تا سال ۱۳۵۴ در این سمت به پرورش استعداد‌ها کمک کرد. حقانی به عنوان ورزشکار در مسابقات استانی و کشوری رشته‌های دو و میدانی و صخره نوردی حضور درخشانی داشت، ولی هرگز به پیراهن تیم ملی نرسید.

داوری در عرصه بین المللی

وی تاکید کرد: البته اوج درخشش او به عنوان داور بود. او به عنوان داور رشته دو و میدانی در مسابقات آسیایی ۱۳۵۳ حضور داشت تا برای اولین بار ایران صاحب یک داور بین المللی شود.

وداع غریبانه با پایه‌گذار هندبال و دو و میدانی اصفهان؛ اوج بی مهری به مردی که مورد تقدیر فرانسوی‌ها قرار گرفت

 انجمن پیشکسوتان دو و میدانی اصفهان

پیشکسوت دوومیدانی استان اصفهان ادامه داد: نصرالله پورحقانی همچنین انجمن پیشکسوتان دو و میدانی استان اصفهان در سال ۱۳۸۳ با بیش از ۶۳ نفر را پایه ریزی کرد. این انجمن به شکلی بود که هر هفته یکی از پیشکسوتان از دیگران میزبانی می‌کرد و جالب اینکه قبل از فوت نصرالله پورحقانی، آخرین جلسه این انجمن در خانه وی برگزار شد.

این عاشق ورزش امسال و در دی ماه گذشته چشم از جهان بست اما نکته‌ قابل تامل در ورزش اصفهان و حتی کشور بی تفاوتی نسبت به دلسوزانی است که سالها عمر خود را برای آموزش گذاشتند اما با آنها بی مهری صورت گرفت.

منبع: خبرگزاری آنا

انتهای پیام //

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز