آژیر خطر موج هشتم کرونا به صدا درآمد/ ویروس جدید قدرت سرایت بالایی

۱۴۰۲/۰۱/۰۸ - ۱۴:۲۹:۵۴
کد خبر: ۱۴۵۳۷۰۴
آژیر خطر موج هشتم کرونا به صدا درآمد/ ویروس جدید قدرت سرایت بالایی
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی آمار بستری بیماران مبتلا به کرونا در کشور هشدار داد: زیرسویه‌های جدید کرونا که در کشور در حال گردش هستند قدرت سرایت بالایی دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا، پدرام پاک‌آیین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به افزایش آمار کرونا در کشور اظهار کرد: روز گذشته 1036 ابتلای جدید به بیماری کرونا در کشور داشتیم و 29 نفر از بیماران نیز جان باختند و 488 بیمار بستری جدید داشتیم که افزایش 14 درصدی را نسبت به یک ماه قبل در آمار بستری‌ها نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر 627 نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در کشور بستری هستند؛ این بیماران بیشتر دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی ـ عروقی، ریوی و بیماری‌های حاد تنفسی بوده‌اند که بر اثر ابتلا به کرونا در بخش های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

کدام زیرسویه‌های اومیکرون در کشور شایع است؟

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر زیرسویه‌های ویروس کرونا به نام‌های XBB و BQ1 در کشور ما در حال گردش است که ویژگی آنها این است که مرگ و میر کمتری نسبت به سویه‌های دیگر مانند دلتا دارند اما میزان سرایت آنها بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید

آمار کرونا در ایران| فوت 29 نفر در شبانه‌روز گذشته

در موج هشتم کرونا قرار داریم

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز در موج هشتم کرونا قرار داریم و لازم است مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا صورت بپذیرد؛ بیان کرد: امروز 13 شهر قرمز، 48 شهر نارنجی، 194 شهر زرد و 193 شهر آبی کرونایی در کشور داریم و افزایش شمار شهرهای قرمز نشان می‌دهد که آمار کرونا افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تا پیش از افزایش موارد مبتلا در اتحادیه اروپا، روند رو به نزول کرونا را در کشور داشتیم و در 6 ماه از سال گذشته مرگ و میر تک رقمی و صفر داشتیم که باعث شد به اذعان سازمان جهانی بهداشت، کشوری موفق در کنترل کرونا شناخته شویم. الان نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی که برخی از آنها بیش از 2000 بستری دارند؛ وضعیت مطلوبی از نظر کرونا داریم اما باید بپذیریم که وارد موج هشتم کرونا شده‌ایم و از مردم می‌خواهیم برای مهار شدن موج هشتم کرونا، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

افراد بالای 18 سال دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند

وی تأکید کرد: همه افراد بالای 18 سال که 6 ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن کرونا به آن‌ها گذشته حتماً به مراکز بهداشتی مراجعه و دوز جدید واکسن را تزریق کنند؛ ما در سال گذشته 50 میلیون دوز واکسن کرونا تولید کرده‌ایم و نه تنها کمبودی در واکسن کرونا نداریم بلکه اقدام به صادرات واکسن‌ها به برخی کشورهای آفریقایی نیز کرده‌ایم.

پاک‌آیین ادامه داد: مردم در دید و بازدیدهای سال نو شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنند.

اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در کشور

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت پیش‌بینی افزایش آمار مسافرت‌ها پیش از آغاز ماه مبارک رمضان را انجام داده بود و در همین راستا برای تکمیل واکسیناسیون افراد، فراخوان صادر و خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت را فعال کرد. تشدید مراقبت‌های بهداشتی لازم در تمام مراکز درمانی و تشدید نظارت بر پایانه‌های مرزی نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت بوده است به طوری که در ایام نوروز 79 هزار نفر از افرادی که به عنوان مسافر وارد کشور شده‌اند را در پایانه‌های مرزی مورد پایش قرار داده‌ایم و این اقدام در جهت کاهش آمار ابتلا به کرونا بوده است./ تسنیم

انتهای پیام/

نظر شما