۹ راه برای جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت

۱۴۰۲/۰۳/۱۲ - ۱۸:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۹۷۹
۹ راه برای جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت
دیابت یک بیماری جدی است. پیروی از برنامه درمان دیابت شما نیازمند تعهد شبانه روزی است. اما تلاش شما ارزشمند است. مراقبت دقیق از دیابت می تواند خطر عوارض جدی - حتی تهدید کننده زندگی - را کاهش دهد.

به گزارش برنا؛ دیابت یک بیماری جدی است. پیروی از برنامه درمان دیابت شما نیازمند تعهد شبانه روزی است. مراقبت دقیق از دیابت می تواند خطر عوارض جدی (حتی تهدید کننده زندگی) را کاهش دهد.

در اینجا 9 راه برای ایفای نقش فعال در مراقبت از دیابت و لذت بردن از آینده ای سالم آورده شده است.

1. متعهد به مدیریت دیابت خود باشید

اعضای تیم مراقبت از دیابت شما - برای مثال، پزشک و آموزش دیابت، و متخصص تغذیه - می توانند به شما کمک کنند تا اصول مراقبت از دیابت را بیاموزید و در طول مسیر به شما کمک کنند. اما این به شما بستگی دارد که وضعیت خود را مدیریت کنید.

هر چه می توانید در مورد دیابت بیاموزید. تغذیه سالم و فعالیت بدنی را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. وزن سالم را حفظ کنید.

قند خون خود را کنترل کنید و دستورالعمل های پزشک خود را برای مدیریت سطح قند خون خود دنبال کنید. داروهای خود را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. در صورت نیاز از تیم درمان دیابت خود کمک بخواهید.

2. سیگار نکشید

اگر سیگار می کشید از سیگار کشیدن خودداری کنید یا سیگار را ترک کنید. سیگار خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و خطر عوارض مختلف دیابت را افزایش می دهد، از جمله:

  • کاهش جریان خون در پاها که می‌تواند منجر به عفونت، زخم‌های التیام‌ناپذیر و قطع عضو شود.
  • کنترل بدتر قند خون
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • بیماری چشمی که می تواند منجر به نابینایی شود
  • آسیب عصبی
  • بیماری کلیوی
  • مرگ زودرس

با پزشک خود در مورد راه هایی صحبت کنید که به شما کمک می کند سیگار کشیدن یا دیگر انواع تنباکو را ترک کنید.

3. فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید

مانند دیابت، فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند. کلسترول بالا نیز نگران کننده است، زیرا آسیب ناشی از آن اغلب در هنگام دیابت بدتر و سریعتر است. هنگامی که این شرایط با هم ترکیب می شوند، می توانند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر شرایط تهدید کننده زندگی شوند.

خوردن یک رژیم غذایی سالم، کم چرب و کم نمک، پرهیز از الکل زیاد، و ورزش منظم می تواند به کنترل فشار خون بالا و کلسترول کمک کند. در صورت لزوم، پزشک شما نیز ممکن است مصرف داروهای تجویزی را توصیه کند.

4. برنامه ریزی منظم برای معاینات فیزیکی و چشمی داشته باشید

علاوه بر معاینات فیزیکی و معمول سالانه چشم، دو تا چهار چکاپ دیابت در سال را برنامه ریزی کنید.

در طول دوره فیزیکی، پزشک شما در مورد سطح تغذیه و فعالیت شما می پرسد و هر گونه عوارض مرتبط با دیابت، از جمله علائم آسیب کلیوی، آسیب عصبی و بیماری قلبی و همچنین سایر مشکلات پزشکی را بررسی می کند. او همچنین پاهای شما را برای هر گونه مشکلی که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد معاینه می کند.

متخصص مراقبت از چشم شما علائم آسیب شبکیه، آب مروارید و گلوکوم را بررسی می کند.

5. واکسن های خود را به روز نگه دارید

دیابت خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهد. واکسن های معمول می تواند به پیشگیری از آنها کمک کند. ازپزشک خود در مورد واکسن های زیر سوال کنید:

  • واکسن آنفولانزا: یک واکسن سالانه آنفولانزا می تواند به شما کمک کند در طول فصل آنفولانزا سالم بمانید و همچنین از عوارض جدی آنفولانزا جلوگیری کنید.
  • واکسن پنومونی: گاهی اوقات واکسن پنومونی فقط به یک واکسن نیاز دارد. اگر عوارض دیابت دارید یا 65 سال یا بیشتر دارید، ممکن است به تزریق واکسن تقویت کننده نیاز داشته باشید.
  • واکسن هپاتیت B: واکسن هپاتیت B برای بزرگسالان مبتلا به دیابت توصیه می شود که قبلا واکسن را دریافت نکرده اند و کمتر از 60 سال سن دارند. اگر 60 سال یا بیشتر دارید و هرگز واکسن هپاتیت B را دریافت نکرده اید، با پزشک خود در مورد این واکسن مشورت کنید.
  • سایر واکسن ها: در مورد واکسن کزاز خود (معمولا هر 10 سال یک بار) به روز باشید. پزشک شما ممکن است واکسن های دیگری را نیز توصیه کند.

6. مراقب دندان های خود باشید

دیابت ممکن است شما را مستعد عفونت لثه کند. حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و حداقل دو بار در سال برای معاینه دندان برنامه ریزی کنید. اگر لثه های شما خونریزی کرد یا قرمز یا متورم به نظر می رسید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

7. به پاهای خود توجه کنید

قند خون بالا می تواند جریان خون را کاهش دهد و به اعصاب پاهای شما آسیب برساند. در صورت عدم درمان، بریدگی ها و تاول ها می توانند منجر به عفونت های جدی شوند. دیابت می تواند منجر به درد، سوزن سوزن شدن یا از دست دادن حس در پا شود.

برای جلوگیری از مشکلات پا:

  • روزانه پاهای خود را با آب ولرم بشویید. از خیس کردن پاها خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به خشکی پوست شود.
  • پاهای خود را به آرامی (به خصوص بین انگشتان پا) خشک کنید.
  • پاها و مچ پا را با لوسیون مرطوب کنید. روغن یا کرم را بین انگشتان پا قرار ندهید، رطوبت اضافی می تواند منجر به عفونت شود.
  • روزانه پای خود را از نظر پینه، تاول، زخم، قرمزی یا تورم چک کنید.
  • اگر زخم یا مشکل دیگری در پا دارید که در عرض چند روز شروع به بهبودی نمی کند، با پزشک خود مشورت کنید. اگر زخم پا دارید (زخم باز ) فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • پابرهنه، داخل خانه یا بیرون نروید.

8. یک آسپرین روزانه را در نظر بگیرید

اگر دیابت و سایر عوامل خطرزای قلبی عروقی مانند سیگار کشیدن یا فشار خون بالا دارید، پزشک ممکن است مصرف دوز پایین آسپرین را هر روز برای کمک به کاهش خطر حمله قلبی و سکته توصیه کند. اگر فاکتورهای خطر اضافی قلبی عروقی ندارید، خطر خونریزی ناشی از مصرف آسپرین ممکن است بیشتر از مزایای آن باشد. از پزشک خود بپرسید که آیا درمان روزانه با آسپرین برای شما مناسب است، از جمله اینکه کدام یک از آسپرین بهترین است.

9. استرس را جدی بگیرید

اگر استرس دارید، به راحتی می توانید از روال معمول مراقبت از دیابت خود غافل شوید. برای مدیریت استرس خود، محدودیت هایی را تعیین کنید. وظایف خود را اولویت بندی کنید. تکنیک های تمدد اعصاب را یاد بگیرید.

به اندازه کافی بخوابید و بالاتر از همه، مثبت بمانید. مراقبت از دیابت باید در کنترل شما باشد. اگر مایل به انجام وظایف خود هستید، دیابت مانعی برای یک زندگی فعال و سالم نخواهد داشت.

 

نظر شما