توانمندی‌های روسیه برای مقابله با حمله آمریکا به سوریه

۱۳۹۷/۰۱/۲۴ - ۱۲:۰۶:۴۴
کد خبر: ۶۹۶۳۷۴
توانمندی‌های روسیه برای مقابله با حمله آمریکا به سوریه
روسیه اعلام کرد در صورتی که حمله احتمالی آمریکا، جان نیروهای نظامی این کشور را در سوریه با خطر مواجه سازد، موشک های آمریکایی و هواپیماها و کشتی های شلیک کننده آنها را هدف قرار می دهد. اما مسکو برای عملی کردن تهدید خود از چه امکاناتی برخوردار است؟

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ توانمندی‌های نظامی روسیه در سوریه را می‌توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

* موشک ها

1 - سامانه دفاع موشکی اس چهارصد ترایمف ('TRIUMPH' S-400)

اس چهارصد یک سامانه پیشرفته و متحرک دفاع هوایی است که بر اساس گزارش ها، روسیه از آن برای حفاظت از پایگاه هوایی خود در حمیمیم واقع در استان لاذقیه سوریه و پایگاه دریایی طرطوس در استان طرطوس بهره می برد. متحرک بودن این سامانه به آن معناست که می تواند به سرعت برای حفاظت از دیگر مکان ها در جاهای دیگر هم مستقر شود. این سامانه که به منظور رهگیری و نابود کردن هواپیماها، موشک ها و پهپادها طراحی شده است،‌ مجهز به سامانه های راداری پیشرفته ای است که قادر هستند اهداف واقع در ششصد کیلومتری را هم شناسایی کنند. هر کامیون حامل اس چهارصد، چهار موشک دارای برد مختلف را حمل می کند. این سامانه می تواند به طور همزمان با چندین هدف درگیر شود. این سامانه با وجود آنکه از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بسیار جدی تلقی شده است تاکنون در میدان واقعی نبرد آزمایش نشده است.

اس چهارصد قادر به رهگیری موشک های کروز تاماهاوک آمریکا است اما سوال اینجاست آیا روسیه به تعداد کافی در سوریه موشک رهگیر برای مقابله با حمله هوایی گسترده در اختیار دارد یا خیر؛ روسیه از سوی دیگر نسخه ای قدیمی تر از این سامانه با نام اس سیصد را نیز در سوریه مستقر کرده است.

2 - سامانه ضد کشتی ساحل پرتاب باستیون (Bastion )

این سامانه که گمان می رود در نزدیکی پایگاه دریایی طرطوس روسیه مستقر شده است یک سامانه متحرک پیشرفته ضد کشتی سطح به سطح مجهز به دو موشک است. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفته است این سامانه می تواند اهداف دریایی خود را در فاصله سیصد و پنجاه کیلومتری و اهداف زمینی را در فاصله چهارصد و پنجاه کیلومتری هدف قرار دهد. روسیه سال 2016 از این سامانه برای یک حمله هماهنگ به مواضع گروه های مسلح سوری استفاده کرد. گمان می رود ارتش سوریه نیز سامانه باستیون را از روسیه دریافت کرده باشد.

3 - سامانه دفاع هوایی پانتسیر - اِس 1 (PANTSIR-S1)

پانتسیر یک موشک میان برد زمین به هوا و یک سامانه ضد هواپیمای قابل نصب بر روی شاسی متحرک است و نیروهای نظامی روسیه و سوریه هر دو از آن برخوردار هستند. این سامانه نیز از سوی روسیه در نزدیکی پایگاه های حمیمیم و طرطوس مستقر شده است. این سامانه تا کنون موفق شده است چندین موشک و پهپاد را در سوریه سرنگون کند.

* کشتی های جنگی

روسیه حدود ده تا پانزده کشتی جنگی و لجستیکی در دریای مدیترانه مستقر کرده است. این کشتی ها شامل ناوچه های آدمیرال گریگورویچ و آدمیرال اِسن است که مجهز به موشک های کروز هستند. زیردریایی های نیروی دریایی روسیه نیز در آب های مدیترانه حضور دارند. به گفته یک مقام ارشد روس و بر اساس تصاویر ماهواره ای، اغلب کشتی های روسیه به خاطر حفظ ایمنی از پایگاه طرطوس خارج شده اند. روسیه همچنین هواپیمای ضد زیردریایی ایلیوشین-38 خود را موسوم به دلفین نیز در سوریه مستقر کرده است.

* هواپیماهای نظامی

روسیه ده ها بالگرد، جنگنده، بمب افکن و جنگنده بمب افکن چندمنظوره را در پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه مستقر کرده است. بر اساس گزارش ها روسیه از یک پایگاه دیگر نیز برای میزبانی از بالگردهای نظامی خود استفاده می کند. مسکو قادر است بمب افکن های راهبردی برد بلند را به منظور عملیات و بمباران اهداف و شلیک موشک های کروز از خاک خود روانه آسمان سوریه کند. روسیه همچنین با موشک های کروز از دریای خزر، اهدافی را در عمق خاک سوریه مورد اصابت قرار داده است.

* سامانه های دفاع هوایی سوریه

سوریه دارای چندین نوع سامانه دفاع هوایی ساخت روسیه از جمله پانتسیر اس یک و سامانه موشکی زمین به هوای بوک اِم 2 است که با هدف سرنگون کردن موشک های کروز و پهپادها ساخته شده است.

والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه در ماه مارس به آمریکا هشدار داد از هرگونه حمله به منطقه استقرار ساختمان های دولتی در دمشق پرهیز کند؛ این منطقه محل حضور کارکنان نظامی روسیه، مستشاران نظامی، پلیس نظامی روسیه و ناظران آتش بس روس است. منابع نظامی روسیه این هفته به روزنامه کامرسانت اعلام کردند هرگونه حمله آمریکا به پایگاه های هوایی یا دریایی روسیه در سوریه بسیار فاجعه بار خواهد بود.

به باور بِن هادجز افسر ارشد بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا، روسیه به منظور حفاظت از هواپیماها و دیگر دارایی های خود در سوریه، خطوط دفاعی چند لایه ایجاد کرده و قطعا از توانایی فنی برای ناکام گذاشتن حمله آمریکا برخوردار است.

هادجز گفت «چیزی که روس ها از زمان جنگ جهانی دوم به خوبی انجام داده اند، حفاظت از خود با سامانه های دفاع هوایی بوده است. کلید موفقیت دفاع ضد هوایی این است که لایه لایه باشد. هیچ سامانه ای وجود ندارد که به تنهایی از عهده سرنگون کردن همه اهداف بربیاید. داشتن یک رویکرد یا سامانه دفاعی لایه ای که در هم ادغام شده باشد و همه رادارهای مختلف را به هم متصل کند بهترین گزینه است.

یک مقام غربی گفت روسیه در تبلیغات خود در رابطه با سامانه اس چهارصد به توانایی آن برای سرنگون کردن موشک های تاماهاوک تاکید می کند و حتما پیش از استقرار آن در مناطق جنگی دست به چنین آزمایش هایی زده است.

این مقام غربی گفت روسیه به دنبال افزایش شدید حضور نظامی خود در شرق مدیترانه است و می تواند از سامانه های راداری سوار بر کشتی برای شناسایی و رهگیری موشک های شلیک شده به سمت سوریه و ارسال اطلاعات به دیگر سامانه ها از جمله اس چهارصد استفاده کند.

این مقام گفت سامانه اس چهارصد اصولا با هدف شکست دادن تاماهاوک طراحی و ساخته شد و نیروهای آمریکایی برای شکست دادن آن، چندین موشک همزمان شلیک خواهند کرد.

منبع: رویترز

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز