وقتی زیاده‌‌خواهی‎های واشنگتن صدای «داماد پهلوی» را درآورد!

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۱۶:۰۰:۵۳
کد خبر: ۷۱۴۳۱۷
اردشیر زاهدی، داماد شاه مخلوع پهلوی و آخرین نماینده رژیم ستمشاهی در آمریکا،در یک یادداشت به شدت از مواضع وزیر خارجه آمریکا در قبال ایران انتقاد کردند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «اردشیر زاهدی» داماد شاه مخلوع پهلوی و آخرین نماینده رژیم ستمشاهی در آمریکا، در یک آگهی که در روزنامه نیویورک‌تایمز چاپ شده است از مواضع وزیر خارجه آمریکا و «12 خواسته» او در قبال ایران انتقاد کرده و نوشته است: «در طول هزاران سال تاریخ خود، کشور من هرگز در برابر خارجی‌ها سر خم نکرده و تسلیم نشده است، و در شرایط سخت متحد مانده است.

طی چهار-پنج سال گذشته، «اردشیر زاهدی» همواره از سیاست‌های ایران دفاع کرده و واکنش‌های انتقادی نسبت به سیاست‌های آمریکا علیه ایران داشته است، اخیراً اردشیر زاهدی 90‌ساله به‌شدت نسبت به سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران تاخته و آن را
« قلدرمآبانه» و بدون شناخت درست از تاریخ چندین هزار ساله کشور ایران دانسته است.

او در آخرین مقاله خود -در تاریخ 25 می- با عنوان «گربه‌هایی که در آرزوی گرفتن موش می‌مانند» به اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه نیویورک‌تایمز واکنش نشان می‌دهد. مقاله‌ای که حتی رسانه‌ها حاضر به چاپ آن نمی‌شوند و او مجبور می‌شود آن را در قالب آگهی در روزنامه نیویورک‌تایمز به چاپ برساند.

او در آغاز این مقاله نوشته است: «سخنرانی وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو، درباره ایران غم‌انگیز و گیج‌کننده بود. به‌عنوان رییس سیاست خارجی یک قدرت بزرگ، و مدیر سابق سازمان سیا، ایشان باید ایران، مردم و تاریخ آن ‌را بهتر بشناسد.»

زاهدی در این نوشته خود تاکید کرد که قلدری در مورد ایران هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است و از حضور ایران در سوریه حمایت می‌کند و می‌گوید که حضور ارتش‌های مخفی آمریکا و دولت‌های غربی در سوریه است که نقض قوانین بین‌المللی است.

وی همچنین با انتقاد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، برای پیروزی عقلانیت و غلبه بلوغ دیپلماتیک دعا کرد و گفت که حتی اگر یکی از امضاکنندگان برجام از آن کنار رود، برجام هنوز یک سند معتبر و لازم‌الاجراست.

بدون شک شرایط اجتماعی ایران تکامل‌ یافته و تغییر خواهد کرد. من امید و اعتماد زیادی به جوانان ایران دارم، که شخصیت، هوش و لیاقت آن‌ها آینده ایران را شکل خواهد داد. من خوشحال و امیدوارم وقتی می‌بینم که در چهار گوشه جهان، اکثریت کارشناسان منطقه واقعیات را روشن‌تر می‌بینند و از عزت و حقوق برادران و خواهران شریف من دفاع می‌کنند. من به نظرات آن‌ها احترام گذاشته و قدردان آن‌ها هستم.

آخرین سفیر رژیم ستمشاهی در واشنگتن در پایان نامه خود نوشت: وضعیت اجتماعی در ایران بدون تردید رو به تکامل پیش خواهد رفت. من به جوانان ایران که شخصیت، هوشمندی و کفایت آن‌ها آینده کشور را خواهد ساخت، امید و اعتماد زیادی دارم. من خوشحالم و امیدوارم وقتی که به چهار گوشه جهان نگاه بیندازیم، اغلب کارشناسان در مناطق مختلف واقعیت را روشن‌تر و شفاف‌تر ببینند و علناً از شأن و حقوق برادران و خواهران نجیب و با شرف من دفاع کنند. من به نظرات آن‌ها احترام گذاشته و از آن‌ها قدردانی می‌کنم.»

 

رضایی: زاهدی ایران امروز را مستقل و دارای قدرتدر صحنه می‌بیند
مسعود رضایی، کارشناس تاریخ معاصر در گفت‌و‌‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره اردشیر زاهدی می‌گوید: «اردشیر زاهدی از مهره‌های برجسته در رژیم پهلوی محسوب می‌شود، پدر وی فضل‌الله زاهدی، عامل اجرایی کودتای 28مرداد بود که به‌واسطه این کودتا شاه که از کشور فرار کرده بود توانست به ایران بازگردد و سلطنت خود را ادامه دهد، از طرفی دیگر او نیز داماد شاه بود البته زندگی او با شهناز، دختر شاه چندسالی بیشتر ادامه پیدا نکرد و به طلاق انجامید؛ البته این موضوع خانوادگی موجب نشد که او از دربار برود. این موضوع نشاندهنده آن است که شاه، او را یک فرد محرم و مناسب برای دستگاه خودش می‌دانست.»

وی ادامه داد: «زاهدی در طول دوران رژیم پهلوی مناصب سیاسی مهمی داشت، چندسالی وزیر امورخارجه بود و مدت زیادی نیز به‌عنوان سفیر ایران در واشنگتن مشغول به کار شد که در آن زمان این پست یکی از منصب‌های مهم وزارت خارجه بود، بدین ترتیب او هم با دربار پهلوی رابطه عینی داشت و هم به‌واسطه حضور طولانی‌اش در آمریکا با شخصیت‌های سیاسی این کشور ارتباط داشت و از عمق رابطه ایران و آمریکا آگاه بود. مجموع این شرایط موجب می‌شود که وی فردی برجسته، آگاه و مطلع از رژیم پهلوی و همچنین سیاست‌های آن باشد لذا او شناخت خوب و عمیقی از ماهیت رژیم و همچنین سیاست‌های بین‌المللی آمریکا دارد.»

وی افزود: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اردشیر زاهدی در آمریکا ماندگار شد و به‌عنوان شخصیتی که سال‌ها در امور سیاسی و رابطه ایران و آمریکا حضور داشت، تحولات سیاسی داخلی ایران و روابط جمهوری اسلامی با آمریکا در دوران بعد از انقلاب را نیز رصد می‌کند و دارای تحلیل است.»

کارشناس تاریخ معاصر، درباره چرایی حمایت اردشیر زاهدی از سیاست‌های ایران، تصریح کرد: «او با مقایسه وضعیت ایران پس از انقلاب و مشاهده این استقلال و عزت در مقابل آمریکا و مقایسه آن با رابطه رژیم پهلوی با آمریکا که کاملاً ذلیلانه و وابسته بود، به این نتیجه رسیده که ایران امروز به درجه‌ای از اهمیت در نظام بین‌الملل و استقلال ملی خود دست یافته است و به این حقیقت دست‌یافته که ایران از حالت سرسپردگی و وابستگی در قبل از انقلاب به یک بازیگر مستقل و دارای عزت‌نفس در نظام بین‌الملل تبدیل شده و او بیش از دیگران این موضوع را درک می‌کند، البته معتقد نیستم که او تبدیل به فردی انقلابی شده است.»

رضایی معتقد است که سخنان زاهدی و حمایت‌های او از سیاست‌های ایران و انتقاد به آمریکا برای بازگشت به ایران نیست و در این‌باره اظهار کرد: «زاهدی همچنان ویژگی‌های شخصیتی خود را دارد و به‌عنوان یک کارشناس برجسته اوضاع امروز ایران را تحلیل می‌کند، برداشت من این است که زاهدی به‌عنوان یک فرد مطلع و تحلیلگر اگر در دفاع از ایران در عرصه بین‌الملل مطلبی دارد، به این دلیل است که ایران را امروز مستقل و دارای قدرت در صحنه می‌بیند بنابراین آینده این کشور و مردم را آینده‌ای روشن ترسیم می‌کند و به همین دلیل در رسانه‌های غربی غیرقابل انتشار است.»

رضایی در پایان تصریح کرد: «همچنان که شاهدیم رسانه‌های خارجی حتی حاضر به چاپ مقاله او نشدند که این ماهیت رسانه‌های غربی و آزادی بیان در این کشورها را نشان می‌دهد. اگر مطلبی مخالف با منافع و سیاست‌هایشان باشد آن را سانسور می‌کنند و حتی اگر آن مطلب درج شود، مورد تعقیب دستگاه‌های قضایی قرار می‌گیرند، همچنان که درباره موضوع هولوکاست نیز شاهد چنین موضوعی هستیم.»

اردشیر زاهدی که 90‌سال سن دارد و اکنون در سوییس زندگی می‌کند در دوران نخست‌وزیری امیرعباس هویدا برای مدت حدوداً سه سال وزیر خارجه رژیم پهلوی هم بوده است. وی از مخالفین خارج‌نشین انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود اما انتقاداتی نیز به مواضع غرب علیه ایران به‌خصوص در حوزه برنامه هسته‌ای وارد می‌کند.

منبع: صبح نو

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز