فقط یک موشک برای غول پنهانکار با انواع موشک‌ و رادار؛

پیشرفته‌ترین ناو ارتش سعودی هم به «تیر غیب» گرفتار شد

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۱۲:۳۸:۱۲
کد خبر: ۷۳۴۷۳۶
پیشرفته‌ترین ناو ارتش سعودی هم به «تیر غیب» گرفتار شد
ناو جنگی الدمام از طراحی پنهانکار برخوردار بود و پیشرفته ترین شناور نیروی دریایی عربستان به شمار می رود که برای رزم ضد هوایی سفارش داده شد لذا مجهز به موشک ضدهوایی Aster ۱۵ و رادار Castor بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ هفته گذشته را می توان یک دوره کوتاه اما طوفانی در تحولات جنگ یمن نامید؛ هفته ای که پهپادها و موشک های ضد کشتی در آن بازیگران نقش اول بودند چراکه یمنی ها اعلام کردند که در تنگه باب المندب، ناو جنگی سعودی Al Dammam را هدف قرار داده اند. در عین حال طرف سعودی مدعی شد که حوثی ها یک نفتکش این کشور را مورد اصابت قرار داده اند که البته این نفتکش آسیب زیادی ندیده است. البته هیچ کدام از طرفین درگیر برای ادعا خود سندی در قالب فیلم یا عکس ارائه نکرده اند.

از طرف دیگر کاربر معروف توییتر عربستان به اسم "مجتهد" که به افشاء اخبار سری و پشت پرده خاندان حاکم و کشور عربستان شهره است و در اکثریت مواقع، کدهای دقیقی افشا می کند، اعلام کرد که کشتی هدف قرار گرفته، ناو جنگی بوده است. 

پیش از این یک کشتی تدارکاتی اماراتی به نام SWIFT و یک ناو عربستانی دیگر به نام المدینه نیز توسط نیروهای مقاومت یمن هدف قرار گرفته بودند که به دلیل ارائه اسناد غیرقابل انکار توسط آنها، ارتش سعودی نتوانست آنرا انکار کند. اما این بار کدام شناور رزمی هدف قرار گرفته است؟

کلاس الریاض؛ سفارش ویژه سعودی ها به فرانسه

شناورهای کلاس La Fayette ناوهای چند منظوره محافظ ساخت فرانسه هستند که غیر از نیروی دریایی این کشور به عربستان، تایوان و سنگاپور نیز صادر شده اند. ارتش سعودی ۳ فروند از ناوهای این کلاس را به صورت خاص و با نیازمندی های ویژه مخصوص جنگ ضد هوایی سفارش داد که به کلاس "الریاض" معروف شدند که ارزش کل توافقی که بر مبنای آن این شناورها نیز خریداری شده اند، ۳.۴ میلیارد دلار اعلام شده است. سه شناور این کلاس به نام الریاض، مکه و الدمام‌ بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ میلادی به نیروی دریایی این کشور تحویل شده اند. الدمام‌ نام استانی در شرق این کشور و در همسایگی خلیج فارس است. ناو الدمام با شماره بدنه ۸۱۶ در خدمت نیروی دریایی عربستان است. شماره بدنه ناو مکه ۸۱۴ و الریاض ۸۱۲ است.

این شناور به نسبت نمونه فرانسوی سنگین تر و از طول بیشتری برخوردار است. در گونه سفارش داده شده توسط ارتش سعودی، وزن در حدود ۴۷۰۰ تن و طول در حدود ۱۳۳ متر است. این اعداد در مدل فرانسوی ۳۶۰۰ تن و ۱۲۵ متر است. همان طور که اشاره شد این شناور توسط عربستانی ها برای رزم ضد هوایی سفارش داده شده و ۱۶ تیر موشک ضد هوایی  Aster ۱۵ را حمل می کند. این موشک ها مخصوص درگیری با اهدافی مثل هواپیمای جنگی، پهپاد و موشک کروز تا فاصله ۳۰ کیلومتر و ارتفاع ۱۵ کیلومتر هستند. سه ناو این کلاس از طراحی پنهانکار برخوردار بوده و پیشرفته ترین شناورهای نیروی دریایی عربستان به شمار می آیند.

۸ تیر موشک کروز ضد کشتی اگزوست ام ام ۴۰ بلوک ۲، ۴ پرتابگر اژدر ۵۳۳ میلی متری با قابلیت پرتاب اژدرهای سنگین اف ۱۷ ساخت فرانسه، ۲ توپ ۲۰ میلی متری و یک توپ ۷۶ میلی متری در جلوی ناو دیگر تسلیحات ۳ فروند ناو کلاس الریاض را تشکیل می دهند. در بخش سنسورها، رادار و سامانه مدیریت رزمی، این شناور از مجموعه تکنولوژی ساخت شرکت های فرانسوی مثل DCNS و تالس بهره می برد. رادار پالس داپلر Castor ۲J ساخت تالس در باند I در کنار یک سیستم جستجو و کشف هدف فروسرخ اطلاعات لازم برای هدف گیری و درگیری تسلیحات این ناو را بر عهده دارد. همچنین این شناور مدرن، توان پذیرش یک فروند بالگرد در کلاس بالگردهایی مثل سری دلفین یا NH۹۰ را دارد.

این ناو در بخش پیشرانه از ۴ موتور دیزل هر کدام با قدرت ۷۷۴۰ اسب بخار بهره می برد، سرعت آن ۴۵ کیلومتر بر ساعت و برد آن حدود ۱۳ هزار کیلومتر است و خدمه ناوهای کلاس الریاض نیز ۱۶۴ نفر اعلام شده اند.

با توجه به اینکه این شناور، با سامانه های مدرن فرانسوی تجهیز و آماده مقابله با حملاتی چون موشک های کروز یا پهپاد بوده، موفقیت حمله موشکی نیروهای مسلح یمن به این شناور نشان می دهد تنها با یک شلیک، سیستم پر ادعا و گران قیمت فرانسوی شکست خورده و ناو صدها میلیون دلاری سعودی، نابود شده است. این موضوع ضمن اثبات قدرت موشکی نیروهای یمنی، ناکارآمدی سامانه های مشهور پدافندی کشوری چون فرانسه که تبلیغات فراوانی در زمینه قدرت صنعت نظامی خود انجام می دهد را بار دیگر به اثبات رسانده و نشان خواهد داد وقتی موشک ها و پهپادهای یمنی که به مراتب از نمونه های موجود در ایران و لبنان قدیمی تر هستند، می توانند چنین موفقیت هایی را کسب کنند، رویارویی با قدرتی چون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، چه نتیجه ای برایشان خواهد داشت.

منبع:مشرق

 

نظر شما
پرونده ویژه