موگرینی: برای رسیدگی به برنامه موشکی ایران، برجام باید حفظ شود

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۵:۲۷:۲۲
کد خبر: ۷۸۹۵۴۸
موگرینی: برای رسیدگی به برنامه موشکی ایران، برجام باید حفظ شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با بیان اینکه توافق هسته‌ای برجام کانال‌هایی برای تعامل با ایران باز کرده گفت که بدون این توافق مذاکره با تهران در مسائل دیگر دشوار می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ضمن تأکید بر تعهد این اتحادیه به پایبندی به برجام گفت که بروکسل می‌خواهد به برنامه موشکی ایران نیز رسیدگی شود.

موگرینی گفت: «ما در جایگاه اتحادیه اروپا قطعاً می‌خواهیم به مسئله موشک‌های بالیستیک ایران رسیدگی کنیم. می‌خواهیم به مسئله اشاعه تسلیحاتی در منطقه هم رسیدگی کنیم. برای انجام این کار، لازم است که توافق هسته‌ای (برجام) حفظ شود.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده قدرت موشکی این کشور یک قدرت دفاعی بازدارنده است و تهران برای افزایش قابلیت‌های آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

تهران همچنین اعلام کرده بر سر این موشک‌ها مذاکره نخواهد کرد و همانند سایر کشورها امنیت و اقتدار دفاعی خود را به گفت‌وگو، آن هم با دشمن گره نخواهد زد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه به این موضوع که می‌توان توافق هسته‌ای برجام را بستر تعامل با ایران در موضوعات مختلف قرار داد، اشاره کرد. او از پیشرفت در مذاکرات یمن به عنوان یکی از نتایج مثبت برجام نام برد.

فدریکا موگرینی تصریح کرد: «به لطف این توافق، همان‌طور که برخی تحولات اخیر در زمینه یمن نشان داده‌اند ما اکنون کانال‌های جدیدی برای تعامل سازنده با ایران و بحث درباره مسائل منطقه‌ای و همچنین مسائل امنیتی در اختیار داریم.»

موگرینی گفت: «بدون توافق هسته‌ای، هر نوع مذاکره با ایران دشوارتر خواهد بود نه آسان‌تر.»

منبع:فارس

 

نظر شما
پرونده ویژه