روزنامه های عربی:

آیا ورود اس ۴۰۰ به ترکیه آغازگر جنگ سرد جدید است؟

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۹:۵۶:۵۹
کد خبر: ۸۷۰۹۴۳
آیا ورود اس ۴۰۰ به ترکیه آغازگر جنگ سرد جدید است؟
روزنامه های عرب زبان روز یکشنبه درباره ورود نخستین محموله سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه، نوشتند که این اقدام می تواند معادلات سیاسی بین المللی را تغییر داده و آغازگر «جنگ سرد» جدیدی در دنیا شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ تحلیل گران عرب زبان معتقدند که قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ ترکیه از روسیه ممکن است آغازگر جنگ سرد جدیدی باشد. آنها بر این باورند که ترکیه در حال نزدیک شدن به ائتلاف روسیه- ایران –چین و پشت کردن به ائتلاف غرب است و آنکارا با این اقدام، همپیمانی راهبردی اش را با آمریکا از بین خواهد برد. اما، برخی دیگر پیش بینی کرده اند که آنکارا با دریافت این موشک‌ها مورد تحریم‌های "انتقام جویانه" آمریکا قرار می‌گیرد.

روز جمعه نخستین محموله تجهیزات مربوط به سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه وارد آنکارا شد. ترکیه با وجود انتقادهای شدید ناتو و تهدیدهای آمریکا این سامانه دفاع موشکی متحرک را به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار از روس‌ها خرید.

الشرق الاوسط: آیا جنگ سرد جدیدی در راه است؟

به گزارش شبکه خبری «بی بی سی» عربی، عبدالرحمن راشد تحلیل گر و نویسنده سرشناس سعودی در مقاله‌ای تحت عنوان «آیا ترکیه به جبهه روسیه می‌پیوندد؟» در روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» نوشت: با رسیدن اولین محموله از موشک‌های اس ۴۰۰ به ترکیه، دیگر مشخص نیست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه می‌خواهد کشورش را به کدام سمت و سو ببرد!

راشد افزود: بعید می دانم آنکارا مقدماتی از پیش تعیین شده برای رسیدن به این وضعیت کنونی طراحی کرده باشد، بلکه به نظر می‌رسد رسیدن به این نقطه، نتیجه وقوع یک سری اتفاقات خارج از کنترل بوده است مانند جنگ سوریه و ناکامی ترکیه با نقش محوری در مدیریت مخالفان سوری. حضور نظامی ایران در سوریه و مناطق همجوار با ترکیه، سپس ورود نیروهای روسیه به آن و بعد ورود نیروهای آمریکایی در مناطق کردنشین و در نهایت حملات هوایی اسرائیل به سوریه همگی می‌توانند در خلق شرایط جدید مؤثر باشند.

به عقیده این نویسنده سعودی، ممکن است این قرارداد نظامی به یکی از تحولات سیاسی مهم در سطح منطقه و بین الملل تبدیل شود و به احتمال زیاد ماهیت همپیمانی ها را تغییر دهد.

راشد بر این باور است: نشانه‌های جنگ سرد جدیدی آشکار شده است. آیا اردوغان واقعاً می‌خواهد به همپیمانان غربی خود پشت کند؟ البته شاید این قرارداد زمینه بروز اختلافات میان ترکیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و حذف تدریجی ترکیه از آن را فراهم کند. اما آیا ناتو آماده است از ترکیه دست بکشد؟

رأی الیوم: اردوغان به رهبری ناتو پشت کرد

«عبدالباری عطوان» تحلیل گر برجسته عرب نیز در پایگاه خبری روزنامه «رأی الیوم» نوشت: ترکیه با دریافت دو محموله موشکی از روسیه، ممکن است آخرین شانس‌های باقی مانده در حفظ روابط راهبردی اش با آمریکا طی ۷۰ سال را به نفع دشمنی که درصدد رویارویی با آن بود یعنی روسیه، از بین ببرد.

به اعتقاد عطوان، اردوغان کار را یکسره کرد، زیرا تسلیم فشارها و تهدیدات و حتی وعده‌های آمریکا نشد و تصمیم جدی برای خریداری این موشک‌ها از روسیه گرفت و با این کارش به رهبری ناتو پشت کرد.

وی معتقد است: البته خریداری این موشک‌ها، تبعات بسیار خطرناکی برای ترکیه به همراه دارد که مهمترین آن، اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا علیه دولت ترکیه است که باعث کاهش ارزش واحد پول (لیر) این کشور خواهد شد.

عطوان نوشت: البته پیوستن ترکیه به جبهه روسیه و چین و ایران، علاوه بر تحریم‌های انتقام جویانه آمریکا خطرات دیگری نیز برای این کشور به همراه دارد و آن اینکه آمریکا شاید برخی از کردهای جدایی طلب را به لحاظ مالی و تسلیحاتی مجهز می‌کند. در این صورت ترکیه برای مقابله با این خطرات نیاز به یک بازنگری جدی در سیاست خود به ویژه در منطقه و دو پرونده مرتبط به سوریه و عراق دارد.

الاخبار: اس ۴۰۰ چه تأثیری بر روابط آنکارا و مسکو دارد؟

اما روزنامه «الاخبار» لبنان نیز در مطلبی به موضوع ترکیه پرداخت و نوشت: مهمترین مسئله و حساسیت این قرارداد، تأثیری است که بر مناسبات آنکار و مسکو خواهد گذاشت.

طبق نوشته این روزنامه، اردوغان همچنان در میدان تناقضات منطقه‌ای و بین المللی، نقش آفرین است و قرارداد اس ۴۰۰ یکی از مهمترین مانورهایی است که ترکیه از طریق آن می‌تواند به باج خواهی از آمریکا دست بزند.

العرب: آنکارا با این قرارداد راه برگشت به آمریکا را از بین برد

روزنامه «العرب» چاپ لندن نیز نوشت: اردوغان با این قرارداد همه راه‌های برگشت به سمت آمریکا را از بین برد و به احتمال خیلی زیاد دولت ترامپ در واکنش به این اقدام، دست به تحریم ترکیه بزند.

العرب نوشت: رئیس جمهوری ترکیه در جمع سرمایه گذاران ترک سعی می‌کرد ترس خود را پنهان کند و خود را آرام نشان دهد و اینگونه وانمود می‌کرد که مشکل با آمریکا در جریان دیدارها و تماس حل خواهد شد و هیچ تنشی پیش نخواهد آمد.

به نوشته العرب، اردوغان بر روی نقش آفرینی ترکیه در ناتو حساب باز کرده زیرا این کشور یکی از ارکان اساسی ناتو است و امیدوار است با ارسال تجهیزات نظامی برای آن، واشنگتن را در موقعیتی قرار دهد که در تحریم کردن ترکیه مردد باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز