ترامپ در کمند رسانه‌های افشاگر

۱۳۹۸/۰۷/۱۲ - ۰۸:۴۰:۴۶
کد خبر: ۹۰۶۸۰۳
ترامپ در کمند رسانه‌های افشاگر
در حالی که دولت دونالد ترامپ تقلا می‌کند از اقدامات خود در «سوءاستفاده از قدرت» دفاع کند رسانه‌های مهم آمریکایی شب گذشته با انتشار جزئیات بیشتر از پرونده‌سازی‌های رئیس جمهوری آمریکا علیه «جو بایدن» و پسرش عرصه را بر او تنگ‌تر کردند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ساعاتی بعد از آنکه ترامپ پنجشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که از چین درخواستی برای تحقیق در مورد بایدن معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و پسرش نداشته است، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از «دو منبع آگاه» از پیشنهاد پشت پرده رئیس جمهوری به چین برای معامله در این باره خبر داد.
ترامپ گفت که با «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین درباره تحقیق از بایدن صحبت نکرده است اما اظهار داشت که پکن باید تحقیقاتی در این زمینه انجام دهد.

پیشنهاد به چین برای معامله بر سر بایدن و وارن
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از دو منبع آگاه که نامی از آنها نبرده است، گزارش داد ترامپ ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) در تماسی تلفنی با رئیس جمهوری درباره بایدن و سناتور «الیزابت وارن» از نامزدهای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا در آن تماس تلفنی وعده داده بود که در قبال تحولات و ناآرامی‌های هنگ کنگ سکوت می‌کند.
«استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید از عملکرد ترامپ در تماس تلفنی با شی جینپینگ حمایت کرده و گفت: رهبران دنیا باید بتوانند در گفت‌گوهای خود با رئیس جمهوری آزادانه صحبت کنند. این مساله یک عنصر کلیدی در دیپلماسیِ موثر است.

پیام تازه از پکن
مقام‌های چینی می‌گویند سعی می‌کنند از درگیر شدن در جنجال‌های سیاسی آمریکا اجتناب کنند اما از پیشنهاد ترامپ متعجب شده‌اند. تارنمای سی‌ان‌ان نوشت یکی از نزدیکان ترامپ گفته که پیامی از مقام‌های چینی دریافت کرده که در آن پرسیده شده است آیا ترامپ در درخواستی که از چین برای آغاز تحقیقات درباره بایدن داشته، جدی بوده است یا نه. کاخ سفید نیز در پاسخ به این پیام گفته: تحقیقات در مورد فساد آسان‌ترین راه برای جلب حسن نیت ترامپ است.
برخی از مشاوران تجاری ترامپ می‌گویند که چین در حال حاضر رقابت‌های داخلی حزب دموکرات برای معرفی نامزد ریاست جمهوری را از نزدیک دنبال می‌کند و بر مبنای آن درباره موافق با توافق تجاری با ترامپ یا رد آن تصمیم‌گیری می‌کند.
ترامپ بارها گفته که بایدن‌ها میلیون‌ها دلار از چین دریافت کرده است. او سعی داشته که از این طریق روابط و قدرت سیاسی بایدن را زیر سوال ببرد. این اتهامات بر سفر سال ۲۰۱۳ جو بایدن و هانتر بایدن به چین متمرکز است. گفته می‌شود که مدت کوتاهی پس از آن سفر شرکتی که هانتر در هیات مدیره آن حضور داشت، سرمایه‌گذاری زیادی از سوی چینی‌ها جذب کرد.
پیشنهاد ترامپ به چین لایه عمیق‌تری از تلاش‌های وی برای ضربه زدن به رقبای سیاسی‌اش را آشکار می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که یک افشاگر ناشناس منتشر کرده است، ترامپ ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) در تماسی تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین از وی خواسته بود تا در مورد فعالیت‌های مالی بایدن و پسرش «هانتر» در اوکراین تحقیق کند.
هانتر تا چندی پیش برای شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین کار می‌کرد. گزارش‌ها حاکی است که بایدن اوکراین را تحت فشار قرار داده تا دادستانی را که مشغول تحقیقات درباره فساد در این شرکت بوده است، برکنار کند. اما بایدن‌ها در این زمینه دفاعیاتی دارند.

حذف سفیر آمریکا در اوکراین
افشای این فشارها باعث شد تا مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکرات‌هاست وارد عرصه شده و تحقیقاتی را درباره استیضاح ترامپ آغاز کنند. ترامپ متهم است که با این اقدام از قدرت سوءاستفاده کرده است. وی همچنین متهم است که موانع داخلی را برای تحقق این هدف از سر راه برداشته است. یکی از این موانع سفیر سابق آمریکا در اوکراین بود که دولت ترامپ وی را برکنار کرد.
وال استریت ژورنال گزارش داد ترامپ، «ماری یووانوویچ» سفیر پیشین آمریکا در اوکراین را پس از شکایت‌هایی که «رودی جولیانی» از او کرد، فراخواند.
جولیانی که وکیل شخصی ترامپ است گفته بود که یووانوویچ در مقابل تلاش‌های دولت آمریکا برای فشار مقام‌های اوکراینی به منظور انجام تحقیقات در مورد بایدن کارشکنی می‌کند. جولیانی به وال استریت ژورنال گفته که یووانوویچ در محافل خصوصی علیه ترامپ موضع‌گیری می‌کرد.
آمریکا در ماه می امسال یووانوویچ را از اوکراین فراخواند. این در حالی است که سه ماه تا پایان ماموریت سه ساله وی در اوکراین باقی مانده بود. ترامپ روز پنجشنبه درباره علت برکناری یووانوویچ گفت: نمی‌دانم من او را فراخواندم یا فرد دیگری این کار را انجام داد. اما مدت زیادی بود که چیزهای بسیار بسیار بدی در مورد او می‌شنیدم.
قرار است یووانوویچ هفته آینده به سوالات اعضای مجلس نمایندگان پاسخ دهد. او یکی از پنج مقام فعلی و سابق آمریکاست که از سوی روسای کمیته‌های نظارت، امور خارجی و اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برای ادای شهادت و ارائه اسناد مربوط به فشارهای ترامپ بر اوکراین احضار شده‌اند.

اولین شاهد به کنگره رفت
«کورت وولکر» فرستاده ویژه سابق آمریکا به اوکراین اولین فردی است که روز پنجشنبه در این ارتباط شهادت داد. جلسه استماع وی در پشت درهای بسته برگزار شد اما دو منابع آگاه که از صحبت‌های او در جلسه غیرعلنی کمیته‌های مجلس نمایندگان اطلاع دارند جزئیات جلسه استماع را به روزنامه واشنگتن پست گفتند.
وولکر به اعضای مجلس نمایندگان گفت که وی به جولیانی هشدار داده بود که مقام‌های سیاسی اوکراین اطلاعات غیرموثقی درباره بایدن و پسرش به او می‌دهند. جولیانی معتقد است که بایدن زمانی که معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا بود، تلاش زیادی کرد تا «ویکتور شوکین» دادستان کل پیشین اوکراین برکنار شود. گفته می‌شود هدف از این فشارها متوقف کردن تحقیقات درباره فساد در یک شرکت گاز اوکراین بود که پسر بایدن برای آن کار می‌کرد.
بایدن و وکلایش این اتهامات را رد کرده و گفته‌اند که تلاش بایدن برای برکناری شوکین بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر بین‌المللی بوده است، به طوریکه اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی در این تلاش‌ها شرکت داشتند زیرا این نهادها شوکین را فردی ناکارآمد می‌دانستند.

بیانیه تحمیلی به رئیس جمهوری اوکراین
دفاعیات بایدن و وکلایش و حتی هشدارهای وولکر نتوانست دولت ترامپ را از اعمال فشار بر اوکراین باز دارد. دولت آمریکا در تلاش بود تا به هر نحوی که شده اوکراین را دستکم به صورت ظاهری برای انجام تحقیقات درباره بایدن متعهد کند.
روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد، دو فرستاده ارشد ترامپ به اوکراین در ماه اوت امسال پیش‌نویس بیانیه‌ای را تدوین کرده و به دولت اوکراین داده بودند که در آن کی‌یف متعهد می‌شد تحقیقاتی در مورد بایدن انجام دهد.
نیویورک تایمز که این خبر را به نقل از سه منبع آگاه منتشر کرده است، نوشت این اقدام نشان می‌دهد که دیپلمات‌های ارشد آمریکا چگونه وادار شده بودند تا در هفته‌های اخیر سیاست خارجی آمریکا را در راستای برنامه سیاسی ترامپ به اجرا درآورند.
پیش‌نویس این بیانیه توسط «گوردون سوندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و «کورت وولکر» و با اطلاع یک مشاور ارشد رئیس جمهوری اوکراین و رودی جولیانی تنظیم شده بود.
طبق پیش‌نویس این بیانیه، اوکراین متعهد می‌شد تا درباره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین که هانتر بایدن برای آن کار می‌کرد، تحقیقاتی انجام دهد. همچنین دولت کی‌یف متعهد می‌شد تا درباره آنچه که دخالت اوکراینی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به نفع هیلاری کلینتون خوانده می‌شود، تحقیق کند.
هنوز معلوم نیست که آیا پیش‌نویس این بیانیه به رئیس جمهوری اوکراین ارائه شده بود یا نه، اما هیچ بیانیه‌ای با این محتوا به نام او انتشار علنی نیافت. تنظیم پیش‌نویس این بیانیه چند هفته بعد از تماس ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) ترامپ با زلنسکی صورت گرفت. ظاهرا این پیش‌نویس تلاشی برای آرام کردن ترامپ و جولیانی بوده است.
سوندلند و وولکر معتقد بودند که جولیانی ذهن ترامپ را در مورد اوکراین «مسموم» کرده است، بنابراین متعهد کردن اوکراین به انجام تحقیقات در مورد بایدن ترامپ را آرام کرده و در جهت حمایت کامل از دولت جدید اوکراین سوق می‌دهد.

نامه ترامپ به پلوسی در راه است
افشاگری‌های رسانه‌های آمریکایی پیچیدگی‌های تلاش‌های دولت ترامپ برای حذف رقبای سیاسی و فشار بر کشورهای خارجی را بیشتر و پرونده وی را قطورتر کرده است. بنابراین، کمیته‌هایی که مشغول تحقیق در مورد استیضاح رئیس جمهوری هستند، کارشان سنگین‌تر شده است. اما سوال اینجاست که آیا ترامپ در مقابل مجلس نمایندگان تسلیم خواهد شد؟ دولت آمریکا سعی کرده است که در برابر این اقدام کنگره دیوار دفاعی بچیند.
تارنمای آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد کاخ سفید در نظر دارد در نامه‌ای به «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کند تا زمانی که در صحن این مجلس به طور رسمی تحقیقات درباره استیضاح رئیس جمهوری را تصویب نکند به درخواست‌های نمایندگان آن توجهی نمی‌کند.
این نامه علاوه بر پلوسی برای روسای ۶ کمیته مجلس نمایندگان که درگیر تحقیقات در خصوص استیضاح ترامپ هستند ارسال خواهد شد. تنظیم این نامه هنوز نهایی نشده است اما انتظار می‌رود به زودی تنظیم آن به اتمام رسیده و تا صبح جمعه به وقت محلی آمریکا ارسال شود.
نامه کاخ سفید در واقع جوابیه‌ای به نامه روز پنجشنبه پلوسی به «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا است. پلوسی نوشته بود که «طبق قانون اساسی، آیین‌نامه و سوابق عملکرد مجلس نمایندگان نیازی نیست که تمام اعضای مجلس برای انجام تحقیقات در مورد استیضاح رای بدهند.»
ترامپ پیشتر نیز هشدار داده بود که برکناری وی به جنگ داخلی در آمریکا منجر خواهد شد. اما از آنجایی که تنها سیزده ماه به انتخابات ۲۰۲۰ باقی است دموکرات‌ها نیز برای جنگ آماده می‌شوند و هدف غایی آنها کنار زدن ترامپ از بالاترین رده تصمیم‌گیری در کشور است.

منبع:ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز