آغاز استقرار نیروهای سعودی در عدن

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۱۳:۱۹:۲۹
کد خبر: ۹۱۲۱۳۷
آغاز استقرار نیروهای سعودی در عدن
یک مقام بلند پایه یمنی دیشب (دوشنبه شب) از آغاز استقرار نیروهای سعودی در شهر عدن در جنوب یمن خبر داد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ این مقام مسؤول که خواست نامش فاش نشود، به پایگاه خبری "عربی ۲۱" قطر گفت: نیروهای سعودی به فرودگاه عدن و بخشهای "بحی خور و "مکسر" در شرق عدن، قصر ریاست جمهوری در منطقه "کریتر" که دو سال است صدها نظامی در آن حضور دارند، مستقر شده اند و در راستای پایان دادن به اغتشاشات جدایی طلبان مورد حمایت امارات، در دیگر مناطق حیاتی از جمله بندر استراتژیک شهر عدن استقرار یافته اند .

 این مقام یمنی به سرنوشت نیروهای اماراتی حاضر در تعدادی از مناطق حیاتی در شهر عدن اشاره ای نکرد.

از سویی دیگر شنبه گذشته نیز شبکه خبری "الجزیره" قطر، پیش نویس توافق دولت مستعفی یمن با جدایی طلبان مورد حمایت ابوظبی را با عنوان "توافق جده" منتشر کرد که درباره تشکیل دولت وحدت بین شمال و جنوب یمن بود.

 این پیش نویس به حضور شورای انتقالی و گروه های جنوب یمن در دولت مرکزی و دولت محلی و ادغام تشکیلات امنیتی و نظامی در وزارت دفاع و وزارت کشور یمن اشاره داشت و در آن بر مشارکت شورای انتقالی و گروه های جنوب در مذاکرات راه حل سیاسی همه جانبه تاکید شد.

 بر اساس این توافق "عبد ربه منصور هادی" رییس جمهور دولت مستعفی یمن، نخست وزیر و وزرا را تعیین خواهد کرد و از سویی این امکان را برای ریاض فراهم می کند که بر ساختار امنیتی عدن نظارت داشته باشد و یک نیروی امنیتی بی طرف و یک گروه سیاسی برای نظارت بر این توافق تشکیل دهد.

 این توافق امضا کنندگان را ملزم می کند که هیچ نیرویی در خارج نهادهای دولت تشکیل ندهند.

شورای انتقالی جنوب یمن در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی تشکیل شد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است. این شورا با رهبری "عیدروس الزبیدی" استاندار وقت عدن طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی و پیشین یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد.

از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن به عرصه درگیری های سیاسی و نظامی میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی منصور هادی (مورد حمایت عربستان) و شورای انتقالی جنوب یمن (مورد حمایت امارات) شد و به دنبال اعلام خبر خروج نیروهای اماراتی از یمن در تابستان امسال و عیان شدن اختلافات در ائتلاف سعودی - اماراتی، جدایی طلبان به طور رسمی به مواضع وابستگان سعودی در جنوب یمن حمله کردند.

پس از تشدید درگیری ها در استان های جنوبی یمن در تابستان امسال و خارج شدن کنترل این مناطق از دست نیروهای منصور هادی(متحد عربستان)، ریاض تصمیم گرفت تا در قالب "نشست جده" که کار خود را از اوایل ماه گذشته میلادی (اوایل شهریور) آغاز کرده، بار دیگر نیروهای مخالف جنبش انصارالله یمن را متحد کند.

امارات و عربستان در قالب ائتلاف عربی پس از حمله فروردین ماه ۹۴ به یمن، هر یک کنترل بخش‌هایی از این کشور را در دست دارند و از مزدوران محلی برای عملیات علیه نیروهای یمنی استفاده می‌ کنند.

 

نظر شما
پرونده ویژه