اِفشای جزئیات طرح جدید ترامپ برای سوریه: خون برای نفت

۱۳۹۸/۰۸/۰۳ - ۰۵:۱۴:۱۲
کد خبر: ۹۱۵۹۶۳
اِفشای جزئیات طرح جدید ترامپ برای سوریه: خون برای نفت
بنا به نوشته یک روزنامه آمریکایی هدف دولت واشنگتن از حفظ تعدادی از نیرو‌های نظامی خود در شمال‌شرق سوریه، چپاول نفت این منطقه است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه آمریکایی «دیلی بیست» در گزارشی تحت عنوان «خون برای نفت» نوشت تصمیم واشنگتن برای حفظ بخشی از نیرو‌های نظامی خود در شمال‌شرق سوریه به منظور مبارزه با داعش نیست، بلکه با هدف «چپاول نفت» این منطقه صورت می‌گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد تعدادی از نیرو‌های نظامی این کشور را با هدف مبارزه با تروریست‌های داعش در شمال‌شرق سوریه حفظ کند.

یک مقام آمریکایی آگاه به موضوع اعلام کرد نیرو‌های نظامی در پایگاه‌های نزدیک به میدان‌های نفتی در دیرالزور مستقر می‌شوند. پایگاه التنف که یکی از پایگاه‌های نظامی است که آمریکا در سوریه حفظ کرده است، با میادین نفتی که ترامپ از آن‌ها به عنوان ماموریت باقی مانده آمریکا در سوریه یاد می‌کند، فاصله دارد. بنا به گفته این مقام آمریکایی احتمالا تعداد نیرو‌های باقی مانده کمتر از ۴۰۰ تن خواهند بود که در پایگاه‌های دیرالزور و التنف مستقر خواهند شد. با این تصمیم جدید آمریکا ۶۰۰ نیروی این کشور در مقایسه با ابتدای ماه جاری از سوریه خارج شده اند.

به نوشته دیلی بیست حفظ نظامیان آمریکا با ادعای مالکیت نفت کشوری دیگر، انتقاداتی را در پی خواهد داشت.

این در حالی است که لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه و از مدافعان سرسخت ترامپ در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: دولت آمریکا می‌تواند با فروش نفت سوریه هزینه اقدامات نظامی خود در این کشور را تامین کند! گراهام افزود: رئیس جمهور به درستی گفته است که اگر تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه نبودند، آتش بس به دست نمی‌آمد و در صورتی که این آتش بس حفظ شود، پیشرفت عمده‌ای به دست آمده است.

 رئیس جمهور آمریکا پیش‌تر طی سخنانی در کاخ سفید با تائید حمله ۹ اکتبر ترکیه به سوریه که بنا به آمار اعلام شده از سوی یونیسف منجر به آواره شدن ۸۰ هزار کودک شد، اعلام کرد تمامی تحریم‌های ترکیه را به طور دائم لغو می‌کند. این تصمیم ترامپ به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اطمینان خاطر می‌دهد که حمله او به مناطق شمال شرقی سوریه، که پیشتر در کنترل نیرو‌های کُرد این کشور بود، هیچ پیامدی برای او نخواهد داشت.

به نوشته دیلی بیست، پس از آنکه ترامپ به اردوغان برای حمله به سوریه چراغ سبز نشان داد دولت او با مخالفت‌های سیاسی بسیاری مواجه شد و بنابراین تلاش کرد تا خود را مخالف با این حمله نشان داد. هفته گذشته او معاون خود و دیگر مقامات ارشد دولتی خود را به آنکارا فرستاد و آتش بسی را در این منطقه اعلام کرد که اهداف نظامی ترکیه را مورد تائید قرار می‌داد.ترامپ مدعی موفقیت دوام آتش بس پنج روزه شد در حالی‌که این آتش بس نتیجه حاصل از توافق صورت گرفته توسط اردوغان و ولادیمیر پوتین، همتای روسی او در روز سه شنبه بر سر گشت زنی‌های مشترک دو کشور در منطقه مرزی بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز