سرور مجازی (VPS) چیست؟ مزایا و معایب + مقایسه با هاست اشتراکی

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۱۰:۰۳:۵۹
کد خبر: ۱۳۲۹۰۶۸
سرور مجازی (VPS) چیست؟ مزایا و معایب + مقایسه با هاست اشتراکی
سرور مجازی چیست؟ تفاوت آن با هاست اشتراکی چیست؟ آیا سرور مجازی همان سرور اختصاصی است؟ تفاوت بین سرورهای مجازی در چیست؟ در این مقاله قصد داریم به تمامی این سؤالات پاسخ دهیم؛ اما قبل از تعریف و آشنایی با سرورهای مجازی لازم است توضیح مختصری در رابطه با سرور و هاست بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سرور چیست؟

سرور یک ابر کامپیوتر است که به عنوان سرویس دهنده به درخواست‌هایی که به سمت آن می‌آیند پاسخ می‌دهد. سرورها معمولا از یک یا تعداد محدودی کامپیوتر تشکیل‌شده‌اند که باید بسیار قدرتمند بوده و به صورت شبانه روز به اینترنت متصل باشند تا بتوانند در لحظه هزاران درخواست مختلف را بررسی و پاسخ دهند. سرورها در مراکزی به نام دیتاسنتر نگهداری می‌شوند که در آنجا همواره دمای هوا کنترل شده و از خنک‌کننده‌های قوی استفاده می‌شود. دیتاسنترها توانایی تأمین برق بالایی دارند و همچنین دارای تأمین برق اضطراری هم هستند. 

هاست چیست؟

هاست همان فضایی است که شما برای قرار دادن محتوای خود در وب به آن نیاز دارید. به زبان ساده‌تر همان‌طور که شما برای ذخیره کردن عکس‌های خود به حافظه نیاز دارید برای قرار دادن محتوای خود در فضای وب هم به   یک حافظه نیاز دارید. شرکت‌هایی هستند که این فضای مورد نیاز شما را در اختیارتان می‌گذارند و در ازای آن هزینه‌ای از شما دریافت می‌کنند که این هزینه کاملا وابسته به خودتان هست و به آن خرید هاست گفته می‌شود.. اینکه هاست شما در داخل کشور باشد یا خارج کشور، بازدید سایت شما به چه میزان باشد و اینکه آیا سایت شما داینامیک است یا خیر. زیرا در سایت‌های داینامیک مانند یک فروشگاه اینترنتی میزان فضایی که شما به آن نیاز دارید بیشتر است در نتیجه شما مجبور به تهیه هاست گران‌تری که فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد هستید و باید اشاره کرد که تمام سرویس‌های هاستینگ دارای قابلیت آپگرید هستند.

به طور خلاصه تمامی اطلاعات و فایل‌های مربوط به سایت‌ها در درون هاست قرار دارد. خود هاست هم بخش کوچکی از سرور است که اجاره داده می‌شود و چون همه سایت‌ها باید دائما فعال باشند پس به ناچار سروری هم که درونش هاست قرار دارد باید همیشه روشن و فعال باشد تا سایت‌ها غیر فعال نشوند و به این منظور است که در انتخاب و خرید هاست حتما باید دقت کنید از شرکت‌های معتبر که دارای پشتیبانی شبانه روزی هستند و همچنین از سایت شما به صورت منظم پشتیبان گیری  (Backup) می‌کنند خرید کنید.

سرور مجازی چیست

سرور مجازی (VPS) چیست؟

VPS مخفف کلمه Virtual Private Server و یا همان سرور مجازی است. سرور مجازی یک قسمت کوچک از یک سرور اختصاصی است که تمام فضای آن به صورت کاملا اختصاصی در اختیار شماست و می‌توانید سیستم عامل، نرم‌افزارها و برنامه‌های خود را بر روی آن نصب و راه‌اندازی کنید.

نحوه کارکرد سرور مجازی چگونه است؟

سرور مجازی هم مانند یک سرور اختصاصی کار می‌کند و با استفاده از اپلیکیشن‌های مجازی ساز و سخت‌افزارهای قدرتمند یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی که هر یک امکانات متفاوتی دارند تقسیم می‌کنند. به‌گونه‌ای که چندین سرور مجازی بر روی یک سرور فیزیکی قرار می‌گیرد و هر یک از این سرورهای مجازی به صورت کاملا مستقل دارای سیستم عاملی که مطابق با خواسته کاربر می‌تواند ویندوز، لینوکس، ایزابل، میکروتیک،کریو و... باشد و همچنین دارای نرم افزارهای اختصاصی خودشان هستند. در نتیجه هر VPS بنا بر تنظیمات و نیاز کاربر به صورت اختصاصی دارای پردازنده، حافظه اصلی، فضای دیسک و پهنای باند می‌باشند.

مزایا و معایب سرور مجازی

در ادامه به برخی از مزایا و معایب سرورهای مجازی می‌پردازیم:

مزایای استفاده از سرور مجازی

  • سرعت و امنیت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.
  • دیگر سرورهای مجازی که به صورت مشترک بر روی یک سرور فیزیکی نصب شده‌اند هیچ تاثیری بر سایت شما نداشته و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کنند.
  • نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهد دارای هزینه پایین و مقرون به صرفه‌ای است.
  • به راحتی می‌توانید با افزایش مقدار RAM، CPU و پهنای باند سیستم سرور مجازی خود را ارتقاء دهید.
  • امینت بالایی دارد به‌گونه‌ای که می‌توانید مطمئن باشید که سرورهای مجازی دیگر هیچ‌گونه دسترسی به فایل‌ها و دیتابیس شما نخواهند داشت.
  • می‌توانید با دسترسی کامل به کنترل پنل سرور آن را مدیریت کرده، فایل‌ها و برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب یا اصلاح کنید.
  • شما یک IP مختص به خودتان با استفاده از سرور مجازی خواهید داشت.

معایب استفاده از سرور مجازی

  • قیمت آن از هاست اشتراکی بیشتر است.
  • مدیریت کردن سرورهای مجازی کار آسانی نیست و نیازمند دانش مخصوص به خودش است.
  • اگر دانش کافی وجود نداشته باشد و تنظیمات سرور به درستی انجام نشود امنیت آن به خطر می‌افتد.

چکیده مطالب

سرور مجازی یا VPS یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر بوده که شبانه روز روشن و دارای اینترنت است. ما از طریق سیستم شخصی خود در هر نقطه از جهان که باشیم می‌توانیم به سرور مجازی متصل شویم.

در واقع سرور مجازی یک نوع از سرویس دهی است که در آن یک سرور بزرگ با قابلیت مجازی ساز به چندین قسمت کوچک با توانایی فعالیت به صورت مستقل تقسیم می‌شود.

سیستم عامل سرور مجازی مطابق با خواسته کاربر می‌تواند ویندوز، لینوکس، ایزابل، میکروتیک و... باشد.

از جمله کاربردهای سرور مجازی می‌توان به:

  • دانلود و آپلودهای حجیم
  • میزبانی سایت‌های پر مصرف
  • اجرای بیست و چهار ساعته یک نرم‌افزار یا ربات
  • ایجاد ارتباط امن بین شبکه‌ای
  • عبور از تحریم و رفع محدودیت‌های شبکه
  • و ...

فاکتورهای مهم در خرید سرور مجازی

  • میزان منابع (RAM, CPU, HDD)
  • نوع هارد (SSD, SATA, NMVE)
  • نام دیتاسنتر و کشور آن
  • کیفیت پورت

بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، خدمات سرور مجازی نیز ارائه می‌دهند و شرکت‌هایی مانند ایران سرور، فراسو سامانه پاسارگاد، پارس پک، وب رمز و... خدمات سرور مجازی و سرور اختصاصی ارائه می‌دهند که پیشنهاد ما استفاده از خدمات سرور مجازی شرکت فراسو سامانه پاسارگاد است. زیرا دارای پلن‌های متنوعی بوده و از سرعت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز