علت درد جلوی زانو چیست؟ روش های درمان آن چیست؟

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۰:۰۳:۰۲
کد خبر: ۱۳۳۰۲۴۵
علت درد جلوی زانو چیست؟ روش های درمان آن چیست؟
درد در قسمت پیشین زانو یا زانو درد قدامی خیلی رایج است. این موارد برایتان آشنا نیست؟ وقتی به راه پله می­رسید، با فکر پایین رفتن ماهیچه­تان به شکلی غیرارادی منقبض می­شود. دوست دارید بدوید ولی زانو درد قدامی در هنگام پایین دویدن از تپه لذت دویدن را از شما سلب می­‌کند.

اگر برای مدت طولانی نشسته­اید، فکر برخاستن، بیش از حد تحملتان می­شود. هنگام تنهایی، خیلی راحت نیستید. اینجا به جوابهایتان خواهید رسید. بیایید ببینیم چگونه می­توانیم به شما بیاموزیم که علت زانودرد شدید شما چیست؟

دلایل زانودرد قدامی در سنین جوانی

قبل از خواندن این مطلب، ارزشش را دارد که بگوییم بسیاری از شما ممکن است مشکلات لیست شده در این مطلب را نداشته باشد. بسیاری از شما ممکن است زانو دردتان بخاطر طرز راه رفتن غیرعادی و عدم تعادل ماهیچه باشد. همه ما نیاز داریم برچسب مخصوصی برای دلیل زانو درد داشته باشیم. زانو درد قدامی بخاطر عدم تعادل ماهیچه قطع نخواهد شد حتی اگر برای برخی مورد خاص­تری را مدنظر قرار دهید. هرچند تمام دردهای ایجاد شده توسط شرایط ذیل و عدم تعادل ماهیچه می­تواند با فیزیوتراپی و کسب اطلاعات که چگونه راه برویم و بدویم درمان می­شود.

نرمی غضروف

نرمی غضروف احتمالا یکی از ابتدایی­ترین علائم آرتروز است. این امر شامل "نرم شدن" غضروف زیر کشکک زانو است. همانطور که غضروف نرم می­شود، بافت­های دیگر زانو را با فعالیت­های خاص مورد اذیت قرار می­دهد. هرچند بیشتر پزشکان متقاعد نشده­اند که این دلیل رایج زانو درد قدامی است. نرمی غضروف خیلی شایع است حتی در افرادی بدون درد.

پزشکان نرمی غضروف را در بسیاری از افراد هنگام جراحی­هایی برای موارد دیگر تشخیص داده­اند مثل پارگی مینیسک زانو تشخیص می­دهند، پس نهایتا واضح است که چرا بعضی افراد ممکن است درد داشته باشند و برخی خیر.

درمان نرمی غضروف

فیزیوتراپی برای قسمت تحتانی پا، کفل و تقویت لگن خاصره در محدود کردن درد شما موفقیت­آمیز است. ساق­بندهای سفت هم می­تواند به کاهش درد کمک کنند. به ندرت نیاز به جراحی است.

چین­ خوردگی

چین­ خوردگی یک بافت عادی موجود در 25 درصد از زانوهاست. در برخی بیماران، بافت چین­ خوردگی ضخیم ­تر و آزاردهنده­تر می­ شود. این امر باعث ایجاد درد در قسمت داخلی کشکک زانو یا کاسه زانو می­ شود.

درمان چین ­خوردگی

اغلب افراد دارای درد به خاطر چین­خوردگی دردناک متوجه پیشرفت درمانی با یک دوره فعالیت اصلاحی و داروهای بدون نسخه خواهند شد. تزریق در برخی موارد موثر است. جراحی برداشتن چین­خوردگی گاهی لازم است ولی تنها بعد از اینکه درمان­های دیگر جواب نداد.

آماس زردپی

آماس زردپی یک دلیل رایج درد زانو در قسمت پیشین است. این امر در آسیب­های بیش از حد در ورزش­ هایی که نیاز به پریدن و دویدن با سرعت زیاد دارند، رایج­تر است. آماس زردپی در ورزشکاران پرش متداول است و اغلب به زانوی ورزشکار برمی­گردد. درد آماس زردپی در قسمت پیشین زانو درست زیر کاسه یا کشکک زانو است. اغلب راحت نمی ­شود لمسش کرد.

درمان آماس زردپی

آماس زردپی با یک دوره استرات به همراه فیزیوتراپی قابل درمان است (اگر درد خیلی شدید باشد). تزریق یا جراحی PRP هم در موارد نادر می­تواند لحاظ شود به شرطی که دردتان در طول حداقل 4 الی 6 ماه با فیزیوتراپی بهبود پیدا نکرد. جراحی به ندرت لازم است.

دررفتگی کشکک زانو

نسبت چیزی که در گذشته تصور می­شد، دررفتگی کشکک زانو خیلی به ندرت اتفاق می­افتد. بسیاری از ورزشکارانی که فشار ناگهانی یا ترکیدگی را در هنگام تمرین تجربه می­کنند، دچار گرفتگی کشکک زانو می­شوند.

اگر بی­ثباتی کشکک زانو دارید، کشکک زانویتان در شیار پیشین استخوان ران به شکلی که باید نمی­چرخد. کشکک زانو ممکن است کج شده یا از داخل شیار به طور کامل دربیاید.

درمان گرفتگی کشکک زانو

برای افراد خاص، فیزیوتراپی مفید و موثر است. بست­های کشکک معمولا به خوبی کار نمی­کنند. گروه دیگری از بیماران ممکن است نهایتا نیاز به روش جای­گذاری کشکک زانو داشته باشند که از شیار خارج نشده یا درنرود.

زانوی دونده یا سندروم درد کشکک مربوط به ران

بسیاری از دونده­ها دچار درد زانو در قسمت پیشین می­شوند که این مورد معروف به زانوی دونده است. یک نشانه زانوی دونده این است که پزشکان هیچ مورد ساختاری در آزمایش یا MRI مشاهده نمی­کنند. در مقابل عقیده شایع، درد در ناحیه پیشین زانو از دویدن معمولا به خاطر آرتروز یا آماس زردپی نیست. نرمی غضروف هم لزوما دلیل زانودرد قدامی نیست.

به عنوان یک دونده تحت درمان قرار گرفتن بخاطر زانو درد عذاب­آور است. یک درد واقعی است و کسی منکرش نیست. این مسئله به سادگی آن است که دلیل درد اغلب نمی­تواند در آزمایش MRI یا عکس­برداری دیده شود. اسکن استخوان هم ندرتا برای نشان دادن دلیل زانو درد قسمت پیشین موثر است.

روش­ های مقابله با زانو درد قدامی در دوندگان

  • گام­های کوتاه­تر: گام­های کوتاه­تر به شما برای کنترل بهتر افتادگی لگن خاصره کمک می کند.
  • موزونی سطح بالاتر حرکات (تعداد قدم­ها در هر دقیقه): این امر هم افتادگی لگن خاصره و شیوه راه رفتن غیرعادی را به حداقل می­ رساند.
  • از زمین­های شیب­دار بپرهیزید تا زمانی که درد کم شود.
  • دوره­های آموزشی مستمر هوشمند: به عنوان روتین آموزشی، رفتن به فیزیوتراپی را در برنامه قرار دهید.
  • بستن کشکک زانو
  • ارتوپدی یا قرار دادن چیزی در کفش: این مورد در برخی از بیماران موثر است
  • پیشگیری: ماهیچه سرینی/ عضله­ دورکننده/ ماهیچه­هایتان را قوی نگاه دارید.

زانو درد قدامی در میانسالی و سنین بالا

آماس مفصلی

آرتروز کشکک زانو باعث ایجاد درد به دلیل نازک شدن غضروف زیر کاسه زانو می­شود. آرتروز زانو که تنها کشکک زانو را درگیر می­ کند در بانوان شایع است.

درمان آماس مفصلی

فیزیوتراپی می­تواند در مراحل اولیه آماس مفصلی کشکک خیلی موثر باشد. تزریق و داروهای بدون نسخه ممکن است در برخی بیماران موثر باشد. بعضی اوقات، هنگامی که آرتروز شدید است بیمار به برش برآمدگی استخوان مربوط به درشت نی (فالکرسون) نیاز خواهد داشت، جای­گذاری کشکک یا تعویض کامل زانو زمانی انجام می­شود که آرتروز در جاهای دیگر زانو وجود دارد.

چگونه زانو درد قدامی را درمان می­ کنید؟

درد ناحیه پیشین زانو معمولا بدون جراحی به شکل موفقیت­آمیز درمان می­شود. ممکن است زمان ببرد. عجیب نیست که درد چند ماه ادامه یابد. بسیاری از افراد به فیزیوتراپی جواب می­دهند که باید روی کفل­ها و عضلات لگن خاصره به اندازه ماهیچه­های ران تمرکز شود. دوندگانی که روی برنامه قوی­سازی تمرکز دارد ممکن است حوادث کمتری در زانو درد قدامی داشته باشند.

چه زمانی کاسه زانو شروع به بهبودی می ­کند؟

یک اخطار مهم را در پس ذهن خود داشته باشید. بسیاری گمان می­کنند که چند هفته برای شروع پدیدار شدن بهبودی با درمان­هایی مثل تمرین ورزشی یا فیزیوتراپی کافی است. متاسفانه این اتفاق نخواهد افتاد. عیجیب نیست که 3 تا 4 ماه طول بکشد تا بهبودی شاخصی در کاهش درد مشاهده کنید. به علاوه، عجیب نیست که 8 الی 12 ماه برای رفع واضح علائم طول بکشد.

جراحی راه حل ساده­ ای برای زانو درد قدامی نیست.

حقیقت محض این است که 10 یا بیشتر تکنیک­های جراحی توصیف شده برای درمان درد در قسمت پیشین زانو وجود دارد و شما باید اینجا مکث کنید. این معمولا بدان معناست که هیچ کدام خیلی موفق نیستند، بنابراین پزشکان سعی می­کنند از موارد جدید استفاده کنند. جراحی برای زانو درد قدامی به نسبت برنامه ورزشی مناسب، مفید ارزیابی نشده است.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز