۸ بیماری کمردرد که زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۱۲:۴۹:۱۵
کد خبر: ۱۳۶۷۹۰۷
۸ بیماری کمردرد که زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.
کمردرد یکی از مشکلات اسکلتی عضلانی است که بیشتر زنان را درگیر می‌کند. در این مطلب قصد داریم به جزئیات انواع کمردرد در زنان اشاره کنیم.

همه ما در خانواده خود حداقل یک خانم می‌شناسیم که از کمردرد مثلا در اثر لغزیدن دیسک کمر از جای خود، تحریک عصب سیاتیک، تغییرات هورمونی یا بارداری رنج می‌برد. مطالعات اخیر نیز نشان داده‌اند که زنان بیشتر مستعد ابتلا به تعدادی از انواع کمردرد هستند. در واقع زنان بیشتر احتمال دارد که از دردهای مزمن کمر رنج ببرند و برخی از انواع کمردرد منحصرا زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اما اینکه چرا زنان بیشتر در معرض ابتلا به کمردرد هستند، می‌تواند به‌دلیل تغییر در ساختار عضلات لگن در دوران بارداری و زایمان، تغییرات هورمونی در طول مرحله تولید مثل و پس از یائسگی باشد. عامل دیگر کمردرد در زنان این مساله است که اکثر خانم‎ها باید به‌عنوان یک همسر یا مادر از اعضای خانواده پرستاری کنند. چنین شرایطی اغلب باعث آغاز چرخه‌ای از آسیب‌ها در اثر استفاده بیش‌ازحد از عضلات کمر می‌شود. در ادامه به 8 نوع از رایج‌ترین انواع کمردرد در زنان اشاره خواهیم کرد.

1. کوکسیدینیا یا درد دنبالچه

کوکسیدینیا یا درد دنبالچه

کمردرد ناشی از درد دنبالچه در انتهای ستون فقرات بروز می‌کند و میزان شیوع آن در زنان 4 برابر بیشتر از مردان است. اغلب محل آسیب هنگام لمس حساس و دردناک است. این نوع کمردرد در زنان می‌تواند در اثر تصادفات رانندگی، زمین خوردگی، بارداری یا وضعیت نامناسب بدن بروز کند و درد ناشی از آن ممکن است به شدت بر روند انجام فعالیت‌های روزمره مانند نشستن، رانندگی و انجام کارهای خانه تأثیر منفی بگذارد.

2. کمردرد در زنان در دوران بارداری و پس از آن

کمرددرد در دوران بارداری

حاملگی باعث افزایش ترشح هورمون‌های شل‌کننده عضلات می‌شود تا ماهیچه‌های اطراف لگن کمی از حالت انقباض خارج شوند. چراکه طی فرآیند رشد، مدام وزن جنین در حال افزایش است. در واقع تغییر اساسی در توزیع وزن و مرکز ثقل بدن می‌تواند فشار را در اطراف ستون فقرات افزایش دهد و باعث بروز کمردرد در زنان در اثر تغییرات هورمونی و حتی تحریک عصب سیاتیک شود.

اگرچه بعد از زایمان و تولد نوزاد، ترشح هورمون‌های شل‌کننده عضلات متوقف می‌شود، اما نبود حمایت کافی از طرف عضلات ستون فقرات می‌تواند زنان را در برابر کمردرد آسیب‌پذیر کند.

در حال حاضر کمردرد ناشی از تغییرات هورمونی، یکی از رایج‌ترین عوارض حاملگی به‌ویژه در ماه‌های آخر است. اگرچه درد ناشی از آن معمولا با تولد نوزاد کاهش می‌یابد اما در بسیاری از خانم‌ها این مشکل تا ماه‌ها پس از زایمان ادامه پیدا می‌کند.

در زمان زایمان ترشح یک نوع هورمون باعث می‌شود که رباط‌های مفاصل لگن شل شوند تا امکان عبور نوزاد از کانال زایمان فراهم شود. در این شرایط اگر مفاصل بیش‌ازحد انعطاف‌پذیر شوند، ممکن است کمردرد ناشی از تغییرات هورمونی بروز کند.

3. شکستگی کَمپِرِشِن یا شکستگی فشاری مهره های کمر

شکستگی فشاری مهره های کمر

پس از آغاز دوران یائسگی، روند دِمینرالیزاسیون یا تجزیه بافت استخوان‌ها سرعت بیشتری می‌گیرد و به‌مرور باعث پوکی استخوان می‌شود. در این شرایط، استخوان‌ها یکپارچگی ساختاری خود را از دست می‎دهند و مستعد شکستگی های مختلف استخوانی می شوند.

در بسیاری از تحقیقات و مقالات علمی مشخص شده است که شکستگی فشاری در ستون فقرات شایع‌ترین عارضه ناشی از پوکی استخوان در زنان است. این مساله ممکن است تا زمانی‌که کوتاهی قد رخ ندهد، مورد توجه قرار نگیرد. با این وجود، درد شدید ناشی از فشار بر ساختارهای اطراف ستون فقرات می‌تواند منجر به بروز کمردرد در زنان شود.

4. استئوآرتریت ستون فقرات کمری

 

استئوآرتریت یا آرتروز معمولا با افزایش سن در اثر ساییدگی لایه‌های غضروفی بین مهره‌های ستون فقرات بروز می‌کند. در این شرایط با خشک شدن دیسک‌های بین مهره‌ای ارتفاع آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در واقع تغییرات دژنراتیو و مخرب در مفاصل فاست باعث از بین رفتن حالت ضربه‌گیری آن‌ها می‌شود. چنین ساختاری باعث بروز کمردرد در زنان به‌ویژه از 45 سالگی به بعد می‌شود.

5. سندرم عضله پیریفورمیس

عضله پیریفورمییس در عمق لگن و باسن قرار دارد و به شکل مثلت و کوچک است، به علت تغییرات اسکلتی عضلانی ناشی از بارداری و نوسانات هورمونی، بروز این سندرم در زنان شایع است. در واقع علت ابتلا به آن التهاب عضله پیریفورمیس است که باعث فشرده شدن و تحریک عصب سیاتیک و کمردرد در زنان می‌شود. معمولا درد به ساق پا می‌رسد و انجام فعالیت‌های روزانه را دشوار و گاهی غیرممکن می‌کند. فیزیوتراپی برای عضله سندرم عضله پیریفورمیس بیشتر شامل تمرینات و تکنیک های دستی می باشد. اما برای حساسیت زدایی این ناحیه از روش های دیگر فیزیوتراپی مثل سوزن خشک هم استفاده می شود.

6. سندورم فیبرومیالژیا

سندروم فیبرومیالژیا معمولا پس از درمان‌های پزشکی، جراحی، تصادف یا استرس روانی رخ می‌دهد و باعث ایجاد درد گسترده در سراسر بدن می‌شود. علائم ناشی از آن اغلب به‌تدریج بروز می‌کنند و می‌تواند با خستگی، سردرد تنشی، اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، افسردگی یا اضطراب نیز همراه شود. این نوع بیماری درمان های مختلفی مانند  دارودرمانی، روان درمانی، فیزیوتراپی و تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی دارد. فیزیوتراپی برای سندورم فیبرومیالژیا شامل تمرینات ورزشی، تکنیک های دستی و الکتروتراپی است

7. اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو یا لیزرخوردگی مهره های کمر

اسپوندیلولیستزیس یا سُرخوردگی مهره‌های کمر باعث لغزش رو به جلو یکی از مهره‌ها روی دیگری می‌شود. این مساله ممکن است با شکستگی قسمت پارس اینترآرتیکولاریس (قسمتی از مهره پنجم کمری) همراه شود.

به طور کلی، اسپوندیلولیستزیس باعث افزایش فشار بر روی ساختارهای اطراف ناحیه درگیرشده می‌شود. در نتیجه زمینه بروز کمردرد شدید همراه با پادرد (در صورت فشرده شدن ریشه عصبی خروجی) فراهم می‌شود. احتمال اینکه خانم‌ها از سن 50 سالگی به بعد درگیر این مشکل شوند، وجود دارد. با فیزیوتراپی میتوان عضلات حمایت کننده مهره ها را تقویت کرد تا درد در این ناحیه کاهش داشته باشد.همچنین میتوانید مقاله فیزیوتراپی کمر در منزل را مطالعه کنید.

8. اختلال در عملکرد مفصل ساکروایلیاک

وطیفه مفاصل ساکروایلیاک اتصال مهره های ستون فقرات کمری به لگن می باشد. ساختار مفاصل ساکروایلیاک در زنان تفاوت زیادی با مردان دارد. در واقع سطح کوچک مفاصل ساکروایلیاک در زنان باعث افزایش فشار روی آن‌ها می‌شود. به‌همین‌دلیل، تغییر در توان قدرتی و انعطاف‌پذیری عضلات اطراف این مفاصل در دوران حاملگی، اغلب منجر به اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود.مقصل ساکروایلیاک در کل حرکت کمی داره و در صورت فشار در این مفصل ساکروایلیاک دچار عفونت می شود و در نتیجه بیمار دچار درد شدید کمری می شود.

در نتیجه اعمال فشار نابرابر در ساختارهای نرم مفصل ساکروایلیاک، ساختار آن دچار آسیب شدید می‌شود. درد ناشی از این مساله معمولا در قسمت پایین کمر بروز می‌کند و می‌تواند تا باسن و همچنین ران‌ها گسترش یابد.

سخن آخر

امیدواریم مطالعه این مطلب، کمک زیادی به شما در شناسایی رایج‌ترین انواع کمردرد در زنان کرده باشد. مطمئنا مشورت با فیزیوتراپیست یا پزشک متخصص ارتوپد می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذارد.در مورد انواع مشکلات کمر که باعث ایجاد درد در ناحیه از بدن میشود میتوانید از خدمات مشاوره ای سایت هوم ویزیت استفاده کنید.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز