سقف عرشه فولادی، انتخابی کاربردی و مقرون به صرفه

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ - ۰۹:۵۸:۱۷
کد خبر: ۱۳۸۳۳۶۸
سقف عرشه فولادی، انتخابی کاربردی و مقرون به صرفه
صنعت ساختمان سازی این روزها نسبت به گذشته متفاوت شده و از مصالح، تجهیزات و ابزارهای متنوعی در این صنعت استفاده می‌شود. عرشه فولادی از جمله محصولاتی است که در گذشته نیز به شکل ساده وجود داشت و در مناطق مرطوب و شمال کشور استفاده می‌شد. اما اکنون شکل زیباتر و صنعتی‌تر آن در بازار وجود دارد که نسبت به نسل قبلی، تفاوت‌های زیادی دارد.

صنعت ساختمان سازی این روزها نسبت به گذشته متفاوت شده و از مصالح، تجهیزات و ابزارهای متنوعی در این صنعت استفاده می‌شود. عرشه فولادی از جمله محصولاتی است که در گذشته نیز به شکل ساده وجود داشت و در مناطق مرطوب و شمال کشور استفاده می‌شد. اما اکنون شکل زیباتر و صنعتی‌تر آن در بازار وجود دارد که نسبت به نسل قبلی، تفاوت‌های زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با عرشه فولادی، مزیت‌ها و کاربردهای آن آشنا کنیم پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

11

عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی به ورق فلزی راه‌راه گفته می‌شود که به عنوان سقف در ساختمان‌سازی کاربرد دارد. این ورق فلزی مقاوم با استفاده از تیر فولادی پشتیبانی می‌شود و با روش خاصی آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. هدف از کاربرد عرشه فولادی، ایجاد یک سقف کامل و یکدست برای ساختمان است که بیشتر در سازه‌های بتنی کاربرد دارد. برای مطالعه بیشتر درباره این محصول و پاسخ به سوال «سقف عرشه فولادی چیست؟» این مقاله از سایت فولادیار کوروش را بخوانید.

مشخصات و انواع عرشه فولادی

این محصول سبک است و نسبت به وزن خود، مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین تا حد زیادی می‌تواند هزینه‌های نصب و حمل و نقل را کاهش دهد. از سوی دیگر سقف عرشه فولادی می‌تواند برای ساختمان‌های بیش از یک طبقه نیز استفاده شود. به طور کلی انواع عرشه فولادی شامل دو نوع Roof Deck و Floor Deck است که وزن سبکی دارند و زمان نصب بین ورق تحتانی و بتن سقف درگیری مکانیکی ایجاد می‌شود. در نهایت با کمک قالب پیرامونی سقف و برش‌گیرها، عرشه را به تیرها متصل می‌کنند؛ به نحوی که به عنوان آرماتورهای کششی سقف عمل کنند.

نصب عرشه فولادی

سقف‌هایی که با استفاده از عرشه فلزی پوشانده می‌شود، شامل یک پنل فلزی موج‌دار هستند که روی تیر‌های فلزی نصب شده که از ورود آب و رطوبت در زمان بارش به داخل ساختمان جلوگیری کند.

در یک روش برای اتصال سقف فلزی عرشه به تیر‌ها از روش جوشکاری یا استفاده بست و پیچ کردن ورق‌های فلزی استفاده می‌شود. از آنجایی که پوشش عرشه صاف است، قابلیت بتن‌ریزی ندارد و بنابراین به تنهایی باید بتواند از ساختمان محافظت کند. به همین دلیل است که آن‌ها را از آلیاژهای ضدزنگ مثل گالوانیزه تهیه می‌کنند. در مواردی هم از عرشه‌های فولادی رنگ کوره‌ای استفاده می‌شود تا در برابر رطوبت و بارش برف و باران مقاومت داشته باشد.

مزایای عرشه فولادی

شاید بپرسید سقف عرشه فولادی چه مزیتی دارد که در سال‌‌های اخیر پرکاربرد شده است؟ برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول عبارت است از:

افزایش سرعت اجرا

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این ورق‌ها، افزایش سرعت اجرای سقف است که در نتیجه ساخت و ساز هم در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. به طوری که گفته شده است اجرای عرشه فولادی برای سقف 11 برابر سریع‌تر از روش‌های دیگر انجام می‌شود و اگر در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارید، این کار می‌تواند تا حدود زیادی هزینه‌های ساختمان‌سازی را برایتان کاهش دهد. در واقع با اجرای این روش می‌توانید 500 تا هزار متر مربع را پوشش دهید که تقریبا بیش از نیمی از کار خواهد بود.

22

صرفه‌جویی در مصرف مصالح

اجرای سقف عرشه فولادی برای ساختمان‌هایی کاربرد دارد که با استفاده از بتن آرمه ساخته شده‌اند. در عین حال زمانی که ورق فولادی را از طریق روش‌هایی که گفتیم روی تیرچه‌ها سوار می‌کنید، تا حدود 10 تا 15 درصد در مصرف بتن و سایر مصالح صرفه‌جویی می‌شود.

کاهش وزن ساختمان

سبک‌سازی ساختمان موضوعی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از افراد به این موضوع مهم توجه دارند. حال آنکه استفاده از برخی مصالح از جمله عرشه فولادی، به کاهش وزن ساختمان و سبک سازی آن کمک زیادی می‌کند و می‌تواند 25 درصد از وزن کلی ساختمان را کاهش دهد. در واقع سبک شدن وزن ساختمان هم روشی است که باعث افزایش مقاومت بنا در برابر طوفان، لرزش و ارتعاش می‌شود.

کاهش خطای انسانی برای اجرا

یکی دیگر از مزیت‌هایی که استفاده از عرشه‌های فلزی به همراه دارد، کاهش عملکرد انسانی است که به کاهش خطا هم می‌انجامد. این روش از طریق جوشکاری صورت نمی‌گیرد و به روش صنعتی انجام می‌شود. در نتیجه دقیق‌تر و کامل‌تر روی سقف ساختمان نصب می‌شود.

کاهش مصرف فولاد

این روزها که قیمت محصولات فولادی تا حد زیادی بالا رفته است، روش‌هایی که میزان مصرف فولاد را کاهش دهد، می‌تواند تا حد زیادی مقرون به صرفه و پرطرفدار باشد. سقف عرشه فولادی بین 10 تا 20 درصد مصرف فولاد و 40 تا 60 درصد مصرف میلگرد را کم می‌کند و در نتیجه تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

مقاومت در برابر زلزله

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ورق های عرشه فولادی به عنوان سقف ساختمان، مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی و زلزله است. از این‌رو برای ساختمان‌های صنعتی و کارگاهی کاربرد زیادی دارند و درصد آسیب و خسارت را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. از سوی دیگر در صورت بروز هر گونه حادثه، مثل بتن ریزش ندارد و مقدار آسیب انسانی آن در زمان بروز حوادث کمتر است.

33

کاهش لرزش ساختمان

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، سقف عرشه فولادی قادر است وزن ساختمان را تا حد زیادی پایین نگه‌دارد. از سوی دیگر به دلیل سبک بودن خودش نیز، هیچ لرزش و ارتعاشی ندارد و بنابراین باعث لرزش ساختمان هم نمی‌شود. یکی از مشکلات سقف‌های سنگین مثل بتن آرمه، فشار روی دیوارهاست که گاهی هم باعث نشست ساختمان و ایجاد ترک در قسمت کف و دیوارها می‌شود. اما سقف‌های عرشه فولادی به دلیل نداشتن ارتعاش و لرزش و همچنین نداشتن وزن زیاد، هیچ فشاری روی دیوارها و طبقات زیر وارد نمی‌کند.

کاربردهای سقف عرشه

از عرشه فولادی در موارد بی‌شماری استفاده می‌شود که هم برای ساختمان‌هایی که با اسکلت فلزی ساخته شده‌اند، کاربرد دارد و هم می‌تواند برای ساختمان‌های با بتن آرمه استفاده شود. کاربرد این نوع ورق فلزی تنها برای ساختمان‌های صنعتی نیست و می‌توان در ساختمان‌های اداری و تجاری هم از این روش استفاده کرد. از جمله موارد کاربرد سقف عرشه فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد سقف برای پارکینگ
  • ایجاد اسلب‌های سیمانی برای کف ساختمان
  • سایر کاربردهای این نوع سقف شامل استفاده برای سکوی کار کارگران در زمان ساختن بناهای چند طبقه

خرید عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی یک ورق فلزی گسترده و وسیع است که برای ساختمان استفاده می‌شود و تا حد زیادی در هزینه‌ها و زمان ساخت و ساز صرفه‌جویی می‌شود. توجه داشته باشید که این محصول در بازار با کیفیت‌های متنوعی موجود است. برای اطمینان از کیفیت عرشه فولادی، بهتر است آن را از تولیدکنندگان بزرگ و معتبر خریداری کنید. گروه فولادیار کوروش از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در حوزه فولاد است که عرشه فولادی را در لیست محصولات خود جای داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با تولیدات این برند به وب سایت رسمی این مجموعه مراجعه فرمایید. امیدواریم آنچه در این مطلب گفته شد، مورد پسند شما واقع شده باشد.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز