تزریق PRP برای درمان آرتروز زانو: تاثیر و عوارض آن

۱۴۰۱/۰۷/۱۹ - ۱۰:۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۳۸۵۴۵۰
تزریق PRP برای درمان آرتروز زانو: تاثیر و عوارض آن
پزشکان متخصص، درد و عدم توانایی در راه رفتن در بیماران را آرتروز زانو می‌نامند. درد زانو ناشی از آرتروز یکی از دلایل اصلی مراجعه به پزشک ارتوپدی می‌باشد.

پزشکان متخصص، درد و عدم توانایی در راه رفتن در بیماران را آرتروز زانو می‌نامند. درد زانو ناشی از آرتروز یکی از دلایل اصلی مراجعه به پزشک ارتوپدی می‌باشد. در طی سال‌ها، تزریق پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت به منظور درمان بیماری‌هایی مانند درد زانوی ناشی از آرتروز محبوبیت یافته است. تزریق پی آر پی جایگزین معقولی برای بیماران مبتلا به آرتروز است که داروهای بدون نسخه مانند Tylenol و Advil، دیگر برای آنها موثر نمی‌باشند. در اکثر بیمارانی که آرتروز به اندازه‌ای شدید است که داروهای خوراکی برای آنها موثر نیست و با این حال درد به اندازه‌ای شدید نیست که جایگزین کردن زانو نیاز باشد، مفید است. برخی بیماران برای تعویض زانو بسیار جوان هستند. این افراد می توانند از تزریق پی آر پی بهره‌مند شوند.

 

آرتروز زانو معمولا به خاطر ساییدگی و پارگی در زانو ایجاد می‌شود. ژنتیک نیز نقشی در این بیماری دارد. اگر خواهر و برادر یا والدین شما مبتلا به آرتروز زانو باشند، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز به آن مبتلا شوید. صدمات و ترومای قبلی نیز می‌تواند منجر به ایجاد آرتروز زانو گردد.

آرتروز زانو و نقش PRP

آرتروز شامل تحلیل تدریجی غضروف یا پوشش انتهایی استخوان‌های زانو می‌شود. در این بیماری غضروف به تدریج از بین می‌رود، این امر ممکن است به دلیل فیزیکی (وزن شما یا آسیب قدیمی) یا مواد مضری که در هنگام آرتروز غضروف آنها را تولید می‌کند، باعث فرسودگی زانو گردد. زمانی که زانو به خاطر آرتروز درد دارد، متوجه ورم، صدای تق تق می‌شوید. هنگامی که التهاب ناشی از آرتروز شدید شد، ممکن است در هنگام استراحت و شب هنگام درد را حس کنید. می‌توان درد را در تمام زانو یا ناحیه‌ای خاص مانند درد جلوی زانو حس کرد.

متاسفانه، آرتروز نمی‌تواند درمان یا معکوس گردد. اما پزشکان بسیاری شروع به توصیه تزریق PRP به منظور رفع درد آرتروز کرده‌اند. پس از سال‌ها، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد PRP می‌تواند به کم کردن درد آرتروز زانو و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

تزریق PRP چیست؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای تحریک ترمیم استفاده می‌شود و از ترکیبات خون خود بیمار است. پزشک از شما خون گرفته، آن را در سانتریفیوژی که پلاکت‌ها را استخراج می‌کند قرار می‌دهد (پلاکت‌ها به عنوان عامل رشدی شناخته شده‌اند که در ترشح پروتئین‌های ترمیمی نقش دارند)، سپس به منظور اطمینان از صحت تزریق، با استفاده از تکنیک هدایت سونوگرافی محلول حاصل را مستقیما به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کنند. سپس این پروتئین‌ها ترمیم و بازسازی در محل مورد نظر را تحریک کرده، برای بیمار تسکین درد و بهبودی سریع‌تری را به همراه دارند.

PRP برای چه افرادی مناسب است؟

PRP یک درمان تجربی است و برخی متخصصان PRP درمانی را برای آرتروز زانو توصیه نمی‌کنند. اگر به تزریق PRP فکر می‌کنید، با گرفتن مشورت از پزشک شروع کنید. از آنجایی که تزریق PRP روشی تجربی است، شواهد کمی در مورد مقدار بی‌خطری و تاثیر آن وجود دارد. بعلاوه، بیمه ممکن است هزینه‌های آن را پوشش ندهد. قبل از شروع هر درمان تجربی، با پزشک به دقت آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که پزشک واجد شرایط انجام آن درمان می‌باشد.

آمادگی برای انجام PRP چگونه است؟

مهمترین سلول‌های موجود در PRP پلاکت‌ها هستند. این پلاکت‌ها تحت تاثیر NSAIDs یا داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، Advil، Motrin، Alleve می‌باشند. برای اینکه تزریق بیشترین تاثیر خود را داشته باشد، نباید این داروها را به مدت یک هفته قبل از تزریق و دو هفته بعد از آن مصرف کرد. اگر به دلایل پزشکی آسپرین مصرف می‌کنید، ابتدا باید توسط متخصص قلب و عروق معاینه شوید.

در طی درمان چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشک ابتدا مقدار کمی خون از بازوی شما می‌گیرد. سپس، نمونه خون در سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا ترکیبات از هم جدا گردند و محلول غلیظ شده پلاکت در پلاسما بدست آید. در این مرحله، تغییرات در درمان ممکن است منجر به تفاوت غلظت ترکیبات گردد.

سپس، پزشک زانو را بی حس کرده و تزریق PRP را به فضای مفصلی زانو انجام می‌دهد. ممکن است از سونوگرافی به منظور هدایت تزریق نیز استفاده کند.

بعد از کمی استراحت، می‌توانید به خانه بروید. باید از فردی بخواهید که شما را به خانه ببرد، زیرا ممکن است بعد از تزریق درد و سفتی ایجاد شود.

در طی دوره بهبودی چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از درمان، پزشک ممکن است به شا موارد زیر را توصیه کند:

  • در سه روز اول بعد از درمان روی زانوی خود هر 2 تا 3 ساعت بیست دقیقه یخ قرار دهید.
  • به منظور کنترل درد از Tylenol استفاده کنید.
  • از مصرف NSAIDs (داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی) مانند ایبوپروفن پرهیز کنید، زیرا ممکن است تاثیر PRP را خنثی کند.
  • به مقدار کافی استراحت کنید و از فعالیت‌هایی که باعث فشار روی زانو می‌شوند، پرهیز کنید.

چند روز ممکن است نیاز به استفاده از عصا یا واکر داشته باشید تا فشار را از روی پا بردارد.

چه مدت طول می‌کشد تا PRP تاثیر بگذارد؟

اکثر تزریقات PRP که برای آرتروز زانو انجام می‌شوند، در عرض یک تا دو هفته شروع به رفع درد می‌کنند. معمولا تسکین درد تا 6 هفته پس از تزریق ادامه دارد. این تسکین اغلب 9 تا 12 ماه پس از تزریق ماندگاری دارد. در این مدت می‌توانید تزریق دیگری نیز داشته باشید. اگر جواب نسبی گرفتید و زانو بهتر شد، ممکن است بخواهید تزریق دوم را تقریبا 2 ماه بعد از تزریق اول انجام دهید.

آیا تزریق PRP برای بهبود درد آرتروز زانو موثر است؟

تحقیقات در مورد کاهش درد آرتروز زانو نشان داده‌اند که PRP روشی موثر برای کنترل دردی می‌باشد که اقدامات معمولی در مورد آن موثر نبوده است. علاوه بر تزریق PRP، ساق بند فشاری نیز بسیار مفید است. در طی سال‌ها، تحقیقات زیادی PRP را به عنوان درمانی برای آرتروز زانو بررسی کرده‌اند. اکثر مطالعات نشان ‌می‌دهند که تزریق PRP برای ملایم و خفیف کردن درد آرتروز زانو موثر است. در تحقیقی نشان داده شد که پیشرفت یا بدتر شدن آرتروز بعد از تزریق PRP زانو کم می‌شود. با این حال، تحقیقات بیشتری به منظور تایید این ادعا نیاز می‌باشد.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز