مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان: در راستای روزجهانی شیر ابراز داشت:

روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی از یک رژیم غذایی متعادل

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۶:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۵۸۱
روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی  از یک رژیم غذایی متعادل
مهندس امیر کلامی فرد مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان: در این حوزه صرفا توصیه پزشکان محترم کافی نیست و افزایش سرانه مصرف یک اقدام عملی جمعی در کل اجتماع را نیاز دارد از قبیل حرکت تبلیغاتی رسانه ملی، ارائه آموزش های متناسب با سال تحصیلی در کلیه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش،همکاری ارگان مختلف وزارت بهداشت و درمان در معرفی محصولات سلامت بخشی شیر و محصولات وابسته،حمایت های مالی توسط بانک ها و تسهیلات مالی ارزان قیمت به شرکتهای تولیدی به منظور کاهش هزینه های تولیدی،فراگیر سازی شیر مدارس در کلیه استانها ،حمایت های ویژه دولت در جهت ارائه تسهیلات تشویقی به مصرف کنندگان.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ در میان غذاهایی که روزانه به مصرف می‌رسد، شیر مناسب‌ترین و متعادل‌ترین ترکیبات را دارد و تنها ماده شناخته‌شده در طبیعت است که می‌تواند به‌طور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تأمین انرژی، ساخت و ترمیم بافت‌ها را برطرف سازد و به همین جهت شیر را غذای کامل می‌نامند. از این جهت روزی از سال را که مقارن با اول ژوئن می باشد روز جهانی شیر نامیده اند.

جهت آگاهی افکار عمومی و جامعه استان زنجان از اهمیت مصرف شیر به ویژه در ایام کرونایی و چگونگی روند تولید و توزیع شیر و محصولات جانبی آن ،گفتگویی با مهندس امیر کلامی فرد مدیر عامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان انجام شده که در ادامه تقدیم می گردد:

IMG_9447

برنامه شرکت پگاه زنجان برای صادرات محصولات لبنی چیست؟

برنامه شرکت پگاه زنجان در حوزه صادرات ارزیابی و شناخت نیازهای بازارهای هدف در منطقه با محصولات استریل در انواع مختلف ، توسعه فرمولاسیون محصولات هدف صادرات براساس نیازهای کشورهای مقصد می باشد.

با توجه به ارزش غذایی شیرو توصیه پزشکان به مصرف آن برای جلوگیری از بیماریهای مهلک چرا همچنان مصرف سرانه این محصول در ایران پایین است و جنابعالی چه راهکاری در این خصوص پیشنهاد می کنید؟

در این حوزه صرفا توصیه پزشکان محترم کافی نیست و افزایش سرانه مصرف یک اقدام عملی جمعی در کل اجتماع را نیاز دارد از قبیل حرکت  رسانه ملی، ارائه آموزش های متناسب با سال تحصیلی در کلیه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش،همکاری ارگان مختلف وزارت بهداشت و درمان در معرفی محصولات سلامت بخشی شیر و محصولات وابسته،حمایت های مالی توسط بانک ها و تسهیلات مالی ارزان قیمت به شرکتهای تولیدی به منظور کاهش هزینه های تولیدی،فراگیر سازی شیر مدارس در کلیه استانها ،حمایت های ویژه دولت در جهت ارائه تسهیلات تشویقی به مصرف کنندگان.

در ایام بیماری کرونا شرکت پگاه زنجان چه اقداماتی را انجام داده است؟

در این ایام شیوع بیماری کرونا شرکت پگاه زنجان با رعایت پروتکل های سختگیرانه در فضای شرکت و با حضور مستمر و دائم به منظور ایجاد سلامتی برای شهروندان ایران اسلامی ، نسبت به توزیع رایگان بیش از 10000 هزار پاکت شیردر بین مدافعان سلامت اقدامی بزرگ انجام داده است.

همچنین به مناسبت ۶۶ امین سالگرد صنایع شیر ایران کمپین عید فطر تا عید غدیر به مدت ۶۶ روز با عنوان"جشنواره عید تا عید پگاه/جشنواره ۶۶ پگاه" در بین خانواده های نیازمند اقدام نموده است.

در میان شرکت ها و ارگان های گوناگون استان، روابط عمومی شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان یکی از موفق ترین روابط عمومی ها می باشد. 

سمیه میری مدیر روابط عمومی شرکت شیر پگاه زنجان با بیان اینکه تاریخچه نامگذاری روز جهانی شیر به سال 2001 باز می گردد؛ در بسیاری از کشورهای جهان، روز اول ژوئن یا روزهایی نزدیک به این تاریخ به عنوان روز ملی شیر نامگذاری شده بود؛ ادامه داد:سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (FAO) این تاریخ را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرد.

مدیر روابط عمومی شرکت شیر پگاه زنجان ضمن اشاره به اهمیت آگاهی جمعی از فواید شیرو محصولات جانبی آن ابراز کرد: علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است.

مدیر روابط عمومی شرکت شیر پگاه زنجان نیز در ادامه  با تاکید بر اینکه  بسیاری از نیازهای تغذیه ای بدن در این محصول وجود دارد؛ اضافه کرد:شیر گاو حاوی 22 تا 29 درصد کلسیم مورد نیاز بدن انسان است و کلسیم مورد نیاز کلسیم  روزانه حدود 800 تا 1200 میلی گرم است.

سمیه میری ضمن اشاره به سرانه مصرف شیر در جهان و ایران اظهار کرد:کشور فنلاند در شمال اروپا، بیشترین مصرف شیر را در جهان دارد و هر شهروند این کشور به طور متوسط سالانه 361 کیلوگرم شیر مصرف می کند. در کشورهای اروپایی بویژه غرب اروپا، سرانه مصرف شیر200  کیلوگرم در سال است.

وی افزود: به گفته معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، سرانه تولید شیر در ایران ۱۱۰ کیلوگرم است که تقریبا مشابه سایر کشورها است. در کشورهای پیشرفته، سرانه مصرف شیر به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم می رسد، در حالیکه سرانه مصرف شیر در ایران 30 درصد پایین تر ازمصرف جهانی می باشد. 

استریل (1)

تاریخچه تاسیس و فعالیت شرکت:

شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان در سال 1357 در زمینی به مساحت 72563 متر مربع آغاز و پس از انجام عملیات ساختمانی و نصب ماشین آلات آن در بهمن ماه 1364 با ظرفیت تولید و فرآوری 75 تن شیر راه اندازی شد . پگاه زنجان در ابتدا وابسته به شرکت تهیه و توزیع شیر ایران بود که با اجرای تبصره یک مصوبه شورای انقلاب و ادغام آن در شرکت سهامی صنایع شیر ایران به مجموعه کارخانه های تابعه این شرکت پیوست .

شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان فعالیت خود را با هدف تولید شیر و فرآورده های شیری پاستوریزه و استریلیزه مورد نیاز بازارهای داخلی بدون وابستگی به خارج از کشور و با تلاش بی وقفه کارکنان آن آغاز کرد ، به همین دلیل در تکنولوژی و ماشین آلات تولید و بسته بندی محصولات تغییراتی صورت پذیرفت ، به طوری که شیر تازه جایگزین شیر خشک گردید و شیر پاستوریزه و سایر فرآورده های شیری از شیر خام تازه گاو تولید و به بازار مصرف عرضه گردید .

هم اکنون این مجموعه با نیروی انسانی متعهد و متخصص توانسته است با دریافت روزانه 120تن شیر به تولید محصولات خاص در کشور از جمله ماست چکیده یونانی، کره، ماست چکیده موسیردار بپردازد.  همچنین در راستای ایجاد اعتماد مشتری و رضایت آنان شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان موفق به اخذ گواهینامه های مختلف ملی و بین المللی از قبیل ، IS0 14001 ،ISO 9001 ،HACCP ، ISO 22000، ISO 18001 ، ISO 10002 ، ISO 17025 در رابطه با کیفیت ، استاندارد و تولید غذای ایمن و سالم از سازمانها و مراجع ذی صلاح قانونی گردیده و چندین سال مقام برتر تولید کننده و صادر کننده مواد غذایی را کسب نموده است و به عنوان شرکت سرآمد تولید فرآورده های شیری در استان و تحت عنوان رتبه اول گروه صنایع غذایی و آشامیدنی در بین 500 شرکت بزرگ و برتر ایرانی با هدف ترویج مصرف شیر و فرآورده های آن ، مشتری مداری و جامعه سالم فعالیت نماید .

شیر بدلیل دارا بودن چربی، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و انواع ویتامین ها، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است؛ به عبارت دیگر، بسیاری از نیازهای تغذیه ای بدن در این محصول وجود دارد؛ بعنوان مثال، شیر گاو حاوی 22 تا 29 درصد کلسیم مورد نیاز بدن انسان است (میزان مورد نیاز کلسیم روزانه حدود 800 تا 1200 میلی گرم است).

سالن ماست موسیر و یونانی

نقش امنیت غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها:

به دلیل بروز بیماری نوپدید کووید 19 بحث ناامنی غذایی جزو مباحثی است که باید مورد توجه دولت‌ها و سیاستگذاران قرار گیرد، به بررسی عوامل موثر بر بروز ناامنی غذایی پرداخت.

مطالعات مختلف ارتباط مستقیم ناامنی غذایی را با کمبود دریافت مواد مغذی ضروری، کمبود دریافت میوه‌ها و سبزی‌ها شیر و لبنیات و الگوهای غذایی با سطح سلامت پایین را نشان داده‌اند، به این ترتیب افراد یا جمعیت‌های مبتلا به ناامنی غذایی، در معرض تاثیرات منفی ناشی از آن بر سطح سلامتی خود هستند و به طور کلی به نظر می‌رسد که الگوی غذایی افرادبالغ مبتلا به ناامنی غذایی (بویژه زنان) در مقایسه با جمعیت‌های دارای امنیت غذایی عمدتاً به صورت پر شکر و پرچرب و حاوی غذاهای ارزان قیمت با دانسیته انرژی بالا اما کم ارزش از نظر ریز مغذی‌ها است.

 امنیت غذایی بر اساس آخرین تعریف توافق شده بین المللی به معنی دسترسی همه افراد جامعه در همه اوقات به غذای کافی برای یک زندگی فعال و سالم است. بنابراین، امنیت غذایی به فراهم بودن غذا، دسترسی مطلوب به غذا در سطح خانوار و اطمینان از بهره‌برداری مناسب آن توسط افراد وابسته است. پس آگاهی از سبد مطلوب غذایی و رعایت نکات آن می‌تواند در هر دو سطح سیاستگذاری و عمومی راهگشا باشد. به دلیل بروز بیماری نوپدید کووید 19 بحث ناامنی غذایی جزو مباحثی است که باید مورد توجه دولت‌ها و سیاستگذاران قرار گیرد.

 امنیت غذایی بر اساس آخرین تعریف توافق شده بین المللی به معنی دسترسی همه افراد جامعه در همه اوقات به غذای کافی برای یک زندگی فعال و سالم است. بنابراین، امنیت غذایی به فراهم بودن غذا، دسترسی مطلوب به غذا در سطح خانوار و اطمینان از بهره‌برداری مناسب آن توسط افراد وابسته است. پس آگاهی از سبد مطلوب غذایی و رعایت نکات آن می‌تواند در هر دو سطح سیاستگذاری و عمومی راهگشا باشد. به دلیل بروز بیماری نوپدید کووید 19 بحث ناامنی غذایی جزو مباحثی است که باید مورد توجه دولت‌ها و سیاستگذاران قرار گیرد.

برخی مطالعات همبستگی بین کوتاه قدی و یکی از مقیاس‌های ناامنی غذایی را نشان داده‌اند و برخی دیگر قادر به مشاهده ارتباط آماری معنی داری بین وضعیت امنیت  غذایی و کوتاه قدی کودکان نبوده‌اند. همچنین زنان و مردان ناامن غذایی، نسبت به گروه امن غذایی دارای بعد خانوار بیشتر و تعداد فرزندان بیشتر می‌باشند. اما مطالعه دیگری نشان دهنده عدم وجود ارتباط آماری معنی‌دار بین وضعیت امنیت غذایی و تعداد فرزندان بوده است.

8

 آیا شیرهای طعم دار خاصیت شیر را دارند:

شیرهای طعم دار برای افرادی که طعم شیر را دوست ندارند یا بچه هایی که برای خوردن شیر بهانه می تراشند، بسیار مناسب است. اضافه کردن میوه یا عسل به شیر چیزی از خاصیت این ماده مغذی کم نمی کند. البته اضافه کردن کاکائو به شیر تا حدی موجب عدم جذب کلسیم می شود. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم در صورتی که مایل به استفاده از شیر کاکائو هستید، میزان کاکائو موجود در شیر را کمتر کنید و شیر کاکائوی رقیق بنوشید.

 یکی از مهم ترین تفاوت های شیرهای طعم دار و معمولی، شکر فراوان موجود در این محصولات است. دلیل افزودن این همه شکر به شیرهای طعم دار چیست؟

میزان شکر افزوده شده به شیرهای طعم دار، با توجه به نوع طعم دهنده موجود در آن، نسبتا زیاد و معمولا بین 4 تا 8 درصد است. این شکر برای ایجاد طعم شیرین تر به این شیرها اضافه می شود تا کودکان و افرادی که تمایل چندانی به مصرف شیر ندارند، بتوانند طعم آن را بهتر تحمل کنند. به طور کلی، بیشتر افراد به سادگی طعم های شیرین را می پذیرند و اصولا شیرهای طعم دار هم با هدف تنوع بخشیدن به سبد غذایی خانوار و تامین سلیقه غذایی افراد پا به بازار گذاشته اند. اگر به شیرهای طعم دار در صنعت ؛ شکر افزوده نشود، طعم آنها چندان مورد پسند قرار نخواهد گرفت.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز