۳۵ مورد از مکان های دیدنی استان زنجان

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - ۲۰:۰۰:۴۵
کد خبر: ۱۴۵۰۵۹۶
۳۵ مورد از مکان های دیدنی استان زنجان
زنجان در محدوده‌ کوهستانی ایران قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود که تابستان‌های کوتاه و معتدلی داشته باشد. زمستان‌های سخت و طولانی زنجان، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری زمستانی خصوصا برای علاقه‌مندان به اسکی تبدیل کرده است. گرچه کشاورزی بخشی از اقتصاد این شهر را به خود اختصاص داده، اما فعالیت‌های صنعتی محور اصلی اقتصاد این محدوده از ایران است. این شهر از آن شهرهایی است که باید به آن سفر کنید و از نزدیک ببینیدش. شهری با بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا (سلطانیه) که پر از جاهای دیدنی و کشف نشده است. با ما در این مطلب همراه باشید تا با جاهای دیدنی زنجان بیشتر و بهتر آشنا شوید.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ 35 مورد از مکان های دیدنی استان زنجان  عبارتند از: 

جاهای دیدنی زنجان (۱۴۰۱) | ۳۵ تا از مکان های دیدنی زنجان + عکس و آدرس

 

۱. غارهای کتله‌خور، یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی زنجان

در بین جاهای دیدنی زنجان ، غارهای کتله‌خور  عجیب‌ترین است. هنوز بخش بزرگی از غار در مرحله‌ی اکتشافات قرار دارد و بخش کوچکی از آن برای بازید آماده شده است. این غار در بین جاذبه‌های طبیعی غرب ایران، از بهترین‌هاست. کتله‌خور در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد. مسیر حرکت شما برای رسیدن به غار از جاده سلطانیه-همدان به سمت گرماب خواهد بود. این‌جا هنوز به‌اندازه‌ غار علیصدر همدان ، معروف نیست و توریستی نشده، اما به همان اندازه دارای اهمیت است.

بهترین راه برای رسیدن به کتله‌خور، گرفتن یک تاکسی در اختیار برای یک روز و ترکیب سفر به کتله‌خور با گنبد سلطانیه  و مقبره‌ قیدار نبی است.

آدرس غارهای کتله خور :  زنجان، ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، در نزدیکی شهر کوچک گرماب

غارهای کتله‌خور یکی از جاهای دیدنی زنجان که نباید از دستش دهید

غارهای کتله‌خور یکی از جاهای دیدنی زنجان که نباید از دستش دهید

۲. کوه‌های رنگی، پِینتد دیزرتز استرالیا در زنجان

مورد بعدی در لیست جاهای دیدنی زنجان ، بازهم یک جاذبه‌ی طبیعی است. این‌جا شبیه به «Painted Deserts» (پِینتد دیزرتز) در استرالیا و نقاط مشابه در آمریکاست، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر. هرکسی که تجربه‌ی سفر به تبریز از زنجان در نوروز را داشته باشد، در یک مسیر ۲۰ کیلومتری، آلاداغ لار ، کوه‌های قرمز، سفید و اخرایی‌رنگ، و همین‌طور شکل‌هایی شبیه به فیلم‌های فضایی را در ۱۲۵ کیلومتری جاده‌ی زنجان تبریز می‌تواند ببیند. منظره‌ای فوق‌العاده که از دست دادنش اشتباه بزرگی است.

آدرس کوه‌های رنگی :  ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه و اتوبان میانه – زنجان

کوه های رنگی در برخی از نقاط جهان وجود دارد و جزو جاذبه‌های استثنایی طبیعی به‌حساب می‌آید

کوه های رنگی در برخی از نقاط جهان وجود دارد و جزو جاذبه‌های استثنایی طبیعی به‌حساب می‌آید

۳. موزه‌ باستان‌شناسی، یک جای دیدنی مهم در بین جاهای دیدنی زنجان

این موزه، خانه‌ی یکی از مهم‌ترین آثار باقی‌مانده‌ باستان‌شناسی در ایران، «مرد نمکی» است. این مکان به موزه‌ی «مردان نمکی» هم مشهور است و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. «مردان نمکی» که از معدن چهرآباد در استان زنجان به‌دست‌آمده‌اند، نمونه‌های بی‌نظیر سالمی از انسان پیش از تاریخ‌اند. حتی لباس‌ها و موهای مردان نمکی تحت شرایط خشکی و نمکی که روی آن‌ها بوده، سالم باقیمانده است.

ژست دست‌های مرد نمکی به هنگام ترس از سقوط معدن بیننده را شگفت‌زده خواهد کرد. ۳ تا از ۴ مرد نمکی کشف‌شده، این‌جا و در این موزه حاضر هستند. اما مرد نمکی اصلی در موزه‌ی ایران باستان  در تهران قرار دارد.

موزه باستان شناسی زنجان که مردان نمکی را در خود جاداده است

موزه باستان شناسی زنجان که مردان نمکی را در خود جاداده است

در سفزون بخوانید
مسجد جامع زنجان ، بازمانده‌ای از قاجار به رنگ مذهب

۴. قلعه‌ بهستان، در میان جاهای دیدنی زنجان

این قلعه‌ی عجیب‌وغریب با ارتفاع بسیار زیاد نسبت به سطح شهر و روستای حوالی، یکی از جالب‌ترین‌ها مکان‌های دیدنی زنجان است. «قلعه‌ی بهستان » که در ۱۴ کیلومتری شمال «ماه‌نشان» در شهرستان ماه‌نشان قرار دارد، در کنار رودخانه‌ی «قزل‌اوزن» و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی زنجان است. در دل کوه سوراخ‌های غار مانندی به‌دست ساسانیان ساخته‌شده است. برای دیدن این قلعه و اطراف آن یک روز وقت لازم است.

شماره تماس:  ۰۲۴۳۳۴۷۴۰۸۷

ساعت بازدید:  ۲۴ ساعته

آدرس گنبد قلعه بهستان :  استان زنجان، شهرستان ماه‌نشان، کنار رودخانه قزل اوزن

قلعه‌ی بهستان یکی از قلعه‌های طبیعی به‌جا مانده از دوران ساسانیان

قلعه‌ی بهستان یکی از قلعه‌های طبیعی به‌جا مانده از دوران ساسانیان

۵. بازار زنجان، وقت خوب زندگی

این‌جا بوی زندگی جاری‌ست. بازار بزرگ زنجان، بلندترین بازار ایران و جالب‌ترین در بین جاهای دیدنی زنجان است و با سقف آجری و سراها و چای‌خانه‌ها، قسمت‌های زیادی برای بازدید دارد. اگر به بازار زنجان رفتید به «سرای ملک» حتما سری بزنید. سکوتی بی‌نظیر این‌جا برقرار است که ناگهان شما را وارد جهانی دیگر می‌کند.

یکی دیگر از جاهای جذاب این بازار، سفره‌خانه و چای‌خانه‌ حاج‌داداش است که حتما به یک‌بار دیدن می‌ارزد. بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته تقسیم می‌شود؛ از جمله راسته‌ی زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها و چند راسته‌ی دیگر که این تقسیم‌بندی از نظر حفظ حقوق صنفی و کنترل قیمت کالاهای عرضه‌شده دارای اهمیت است. این نکته نمایان‌گر افکار بلندِ طراحان و بانیان این بازار است. ۵ مسجد «چهلستون»، «آقا سید فتح الله»، «جامع»، «حجت‌الاسلام و ملار» در این قسمت بازار واقع شده‌اند.

بازار زنجان ، بلندترین بازار سنتی ایران

بازار زنجان ، بلندترین بازار سنتی ایران

در سفرزن بخوانید :
سوغات زنجان و صنایع دستی این شهر هنرپرور

۶. مسجد حسینیه‌ اعظم، جایی برای تماشای سنت

تصویر ماه محرم زنجان در تلویزیون معمولاً دسته‌ی عزاداری حسینیه‌ی اعظم را نشان می‌دهد. این حسینیه که حالا در زنجان بسیار جاافتاده شده و به آن رسیده‌اند، با گنبد طلایی خود یکی از نشان‌های شهر هست. اگر از کمربندی جنوبی حرکت کنید، آن را خواهید دید و درست رو‌به‌روی پل سیدالشهدا قرار دارد. از درون شهر هم اگر بخواهید به آن بروید، در خیابان فردوسی است. در این حسینیه بخشی از فرهنگ زنجان را خواهید دید و از دیدنش شگفت‌زده خواهید شد.

حسینیه زنجان

حسینیه زنجان

۷. مسجد جامع زنجان، یک تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد

در ورودی بازار و روبه‌روی سبزه‌میدان که محل جالبی‌ست و دست‌فروشان شهر چیزهایی نایاب می‌فروشند، درب مسجد جامع قرار دارد. این مسجد از درون ورودی بازار کنار آن‌هم دسترسی دارد. حوزه‌ی علمیه شهر زنجان در این مسجد برپاست که همین‌الان هم مشغول به‌کار است. کاشی‌کاری و آجرکاری مسجد جامع دیدنی است و به‌علاوه حوض بزرگ وسط حیاط و محل نماز جماعت، بسیار فضای جالبی دارد. اگر به‌وقت اذان آن‌جا بروید، فضای کامل‌تری از یک مسجد روحانی را شاهد خواهید بود.

مسجد جامع زنجان ، نمونه‌ای متاخر از مساجد جامع در ایران

مسجد جامع زنجان ، نمونه‌ای متاخر از مساجد جامع در ایران

در سفرزون بخوانید
آلاداغ لار ، کوه‌هایی رنگارنگی به شگفتی طبیعت ایران

۸. امامزاده سید ابراهیم و مرکز شهر

این امامزاده در حدفاصل میدان انقلاب -که میدانی زیبا و یکی از نمادهای شهر زنجان است- و میدان (بلوار) آزادی قرار دارد. دسته عزاداری حسینیه اعظم در ماه محرم به مقصد امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند. لازم به ذکر است که اگر به‌دنبال خرید خوب یا پاساژ‌گردی هم باشید، کنار امامزاده پاساژ بزرگ نور که یک پاساژ چندطبقه و معروف‌ترین در زنجان است، محل مناسبی است.

از میدان انقلاب به سمت شمال هم اگر حرکت کنید، وارد معروف‌ترین خیابان زنجان شده‌اید. این‌جا پر رفت‌وآمدترین جای شهر زنجان است که جوانان عصرها آن را پر می‌کنند. به‌علاوه، این‌جا پر از مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و چند پاساژ دیگر است که می‌توانید آن‌ها را هم بگردید. در کنار سبزه‌میدان که واقع در میدان انقلاب و به سمت غرب است، مسجد «خانوم» قرار دارد که متعلق به دوران قاجار است.

امامزاده سیدابراهیم ، محیطی آرام و دلپذیر به‌خصوص در روزهای خنک پاییزی

امامزاده سیدابراهیم ، محیطی آرام و دلپذیر به‌خصوص در روزهای خنک پاییزی

۹. رختشویخانه، یک اثر تاریخی زیبا در بین جاهای دیدنی زنجان

رختشویخانه، منحصربه‌فردترین جای دیدنی زنجان است. در زمان قاجار، حاکم زنجان، این‌جا را برای راحتی زنان ساخت. این مکان، محلی برای رخت شستن زنان زنجان بوده است. انشعابی از قنات، برای رساندن آب به این محل ساخته شده و زنان می‌توانستند در محیطی خصوصی در فصل سرد یا گرم سال در اینجا رخت بشورند.

حیاط رختشویخانه بسیار زیباست و توصیه می‌کنیم که وقتی به خیابان سعدی رفتید، حتماً رختشویخانه را ببینید. در کنار رختشویخانه به بازار صنایع‌دستی  هم سری بزنید و در پایان در شربتخانه، یک شربت باب میل خودتان بخورید و از یک گشت‌وگذار خاص لذت ببرید.

اگر می‌خواهید به‌جایی استثنایی در زنجان بروید رختشویخانه را امتحان کنید

اگر می‌خواهید به‌جایی استثنایی در زنجان بروید رختشویخانه را امتحان کنید

۱۰. پل تاریخی میر بهاءالدین، شگفتی زنجان

این پل قاجاری تقریباً متعلق به ۲۰۰ سال قبل است. بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. پل میر بهاءالدین  که روی زنجان رود ساخته‌شده است، در ابتدای جاده‌ی بیجار از کمربندی جنوبی قرار دارد. وقتی‌که وارد جاده‌ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاه کنید. یک محوطه‌ی فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید که معمولاً خلوت است.

در امتداد آن پل میر بهاءالدین پیداست. وقتی به پل رسیدید روی پل بروید و آن سمت پل باغ‌های شخصی زیبا را ببینید. راهی هم که در ادامه هست بسیار زیبا و پردرخت است. متأسفانه خیلی به این پل رسیدگی نکرده‌اند. هرچند وقتی‌که آن را می‌بینید شما هم با ما هم‌عقیده خواهید بود که جاذبه‌ای خاص و زیبا است و حیف است که در رسیدگی به آن کم‌کاری شده است.

پل میر بهاءالدین

پل میر بهاءالدین

۱۱. گنبد سلطانیه، از بهترین جاهای دیدنی زنجان

گنبد سلطانیه نام یکی از بناهای باستانی استان زنجان است که در شهری با همین نام قرار دارد. گنبد سلطانیه به دستور مستقیم پادشاه مغول، یعنی سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. باید بدانید که گنبد سلطانیه اولین گنبد دوجداره در تمام جهان محسوب می‌شود و همین مسئله باعث شده تا تبدیل به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان شود. همچنین شاید تعجب کنید اگر بدانید که گنبد سلطانیه، سومین گنبد بزرگ در تمام جهان به شمار می‌آید. پیکر پادشاه مغول، یعنی  سلطان محمد خدابنده نیز در همین گنبد مدفون است.

در سفرنامه‌های باستانی، بارها و بارها از عظمت این بنا تعریف شده اما متاسفانه تا به امروز آسیب‌های زیادی را به جان خریده و به سختی در جای خود استوار است. تمام دیوارهای این بنا از آجر ساخته شده و دارای گنبدی با کاشی‌های فیروزه است. در سفر به زنجان حتما باید سری به این بنای تماشایی بزنید و از معماری هنرمندانه دوره ایلخانی لذت ببرید.

شماره تماس:  ۰۲۴۳۵۸۲۳۲۷۷

ساعت بازدید:  به جز ایام تعطیل ۸-۱۸:۳۰

هزینه بازدید:  سه هزار تومان

آدرس گنبد سلطانیه:  استان زنجان، شهر سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان گنبد

گنبد سلطانیه | جاهای دیدنی زنجان

گنبد سلطانیه

در سفرزون بخوانید :
مراکز تفریحی زنجان ؛ مجموعه‌ای از بهترین‌ها

۱۲. دودکش جن

خرافات همواره با فرهنگ باستانی مردم محلی عجین است و گاهی باعث خلق داستان‌های غیر قابل باوری می‌شود که دهان به دهان و نسل به نسل روایت می‌شوند. در گذشته به دلیل عدم پیشرفت علم و دانش، هر پدیده را به عوامل ماورایی و فرا زمینی نسبت می‌دادند. دودکش جن که یکی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود، نمونه‌ای از همین موارد است. دودکش جن نام صخره‌هایی است که در اثر فرسایش به شکل مناره‌هایی بلند در آمده‌اند.

برخی از محلیان آن را از دور به شکل دودکش‌هایی عظیم می‌دیدند و بر این باور بودند که اینها را اجنه ساخته‌اند. اما در حقیقت همه این صخره‌ها در اثر پدیده زمین شناسی با نام «هودو» تشکیل شده‌اند. پس با خیال راحت از این جاذبه دیدنی بازدید کنید و نگران حضور دیو و اجنه نباشید! همچنین در نزدیکی دودکش جن، قلعه‌ای قدیمی وجود دارد که به تخت دیو مشهور است. این قلعه نیز دارای قدمت هزاران ساله است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

شماره تماس:  ۰۲۴۳۳۴۷۴۰۸۷

ساعت بازدید:  ۲۴ ساعته

هزینه بازدید:  رایگان

آدرس دودکش جن:  ۱۲۰ کیلومتری زنجان، ۲۰ کیلومتری ماهنشان

دودکش جن | جاهای دیدنی زنجان

دودکش جن

۱۳. حمام سنتی حاج داداش

حمام سنتی حاج داداش که امروزه تبدیل به چایخانه سنتی حاج داداش شده است، یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های زنجان محسوب می‌شود که بر روی چهار ستون سنگی بنا شده. چنین سبکی از معماری در دوران قاجار بسیار کم نظیر بوده است. این حمام که حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد، به خوبی ظاهر خود را حفظ کرده و با مرمتی هنرمندانه و زیبا، امروزه کاربری رستوران سنتی را پیدا کرده است. اگر به دنبال یکی از جاهای دیدنی زنجان هستید که در آن استراحت کرده و از معماری سنتی بی‌نظیرش لذت ببرید، حمام سنتی حاج داداش بهترین گزینه خواهد بود. منوی غذایی این رستوران کاملا سنتی است و حتی در آن قلیان نیز سرو می‌شود تا حس ایرانی باستانی را به خوبی منتقل کند. با قدم گذاشتن در این حمام حس می‌کنید که به دوران قاجار سفر کرده‌اید. این حمام موقعیت مناسبی برای عکاسی‌های خلاقانه خواهد بود.

آ درس حمام سنتی حاج داداش:  بازار قدیمی زنجان، روبروی مسجد میرزایی

حمام سنتی حاج داداش | جاهای دیدنی زنجان

حمام سنتی حاج داداش

۱۴. دریاچه پری (خندقلو)

برخی از افراد بر این باور هستند که جاهای دیدنی زنجان تنها محدود به اماکن تاریخی و فرهنگی می‌شود. اما باید بدانید که در نزدیکی ماهنشان، دریاچه‌ای زیبا با مساحت ۵۴۰ متر مربع قرار دارد. این دریاچه زیبا که یک دریاچه کاملا طبیعی است و تنها با نزولات آسمانی پر آب می‌شود، در دشتی سرسبز قرار گرفته و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری زنجان شده است. در فصل بهار این دریاچه بسیار پر آب شده و از برکت آن دشت‌های اطراف نیز پوشیده از گل‌‎های بهاری بسیار زیبا خواهند شد. پس بهترین زمان بازدید از این دریاچه را می‌توان فصل بهار و تابستان دانست. به لطف وجود این دریاچه، آب و هوای منطقه ماهنشان تفاوت زیادی با زنجان دارد و در آنجا نسیم خنک بهاری صورت شما را نوازش می‌دهد.

آدرس دریاچه پری:  ۱۵۲ کیلومتری زنجان، ۴۵ کیلومتری ماهنشان، دهستان اوریاد

دریاچه پری (خندقلو) | جاهای دیدنی زنجان

دریاچه پری (خندقلو)

۱۵. آبشار شارشار از بی‌نظیر ترین جاهای دیدنی زنجان

آبشار شارشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان و از مناظر طبیعی بی‌نظیر آن محسوب می‌شود. اگر به دیدن مناظر طبیعی و آبشار علاقه‌مند هستید، حتما نباید به استان‌های شمالی کشورمان بروید. در شمال شرقی شهر زنجان و در پنج کیلومتری دریاچه‌ی سد تهم، آبشاری زیبا از ارتفاعات صخره‌ای فرو می‌ریزد و منظره‌ای تماشایی را خلق می‌کند. آبشار شارشار یکی از بهترین موقعیت‌های مکانی برای طرفداران رشته ورزشی کوهنوردی است. شما می‌توانید بدون مهارت کوهنوردی تا نزدیکی این آبشار بیایید، اما بالا رفتن از آن، نیاز به مهارت و تجهیزات کوهنوردی دارد.

آدرس آبشار شارشار:  زنجان، شمال باختری زنجان، منطقه تهم

آبشار شارشار | جاهای دیدنی زنجان

آبشار شارشار

۱۶. رودخانه قزل اوزن یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان

رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات خنک زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از مسیری پر پیچ و خم عبور کرده و نواحی مختلفی از ایران را آباد می‌کند. این رود پر جوش و خروش در نهایت به رودخانه شاهرود ریخته و از این طریق با رودخانه بزرگ سفیدرود یکی می‌شود. رودخانه قزل اوزن را می‌توان یکی از طولانی‌ترین و زیباترین رود‌های تمام ایران دانست که حتی به نوعی باعث حیات رود بزرگ سفیدرود است. این رود در مسیر طولانی خود، از کنار ماهنشان نیز عبور می‌کند. پس زنجان نیز مفتخر است تا در ماهنشان میزبان این رود پر آب و زیبا باشد. بنابراین برای دیدن رودخانه قزل اوزن که یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان است، باید به ماهنشان بروید که در ۱۴۰ کیلومتری زنجان قرار دارد.

آدرس رودخانه قزل اوزن:  زنجان، ماهنشان

رودخانه قزل اوزن | جاهای دیدنی زنجان

رودخانه قزل اوزن

۱۷. پیست اسکی پاپایی

جالب است بدانید که در ۴۵ کیلومتری جنوب غرب زنجان، پیستی زیبا به نام پیست اسکی پاپایی وجود دارد که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی زنجان در زمستان شده است. این پیست دارای شیب خیلی تندی نیست، به همین خاطر حتی افراد معمولی نیز برای سرگرمی‌های مفرحی مثل تیوب بازی، به این پیست اسکی می‌آیند. این پیست در شش ماه دوم سال، اغلب شلوغ است و می‌توانید حتی بدون مهارت اسکی بازی، در قسمت‌های مخصوص، این ورزش مهیج را آموزش ببینید.

پیست اسکی پاپایی در سه کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود و در منطقه‌ای کاملا کوهستانی واقع شده است. پس اگر سفر شما به زنجان مصادف با ایام زمستان بود، باید حتما سری به این پیست بزنید تا تفریح و هیجانی بی حد و مرز را تجربه کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید داخل سوئیت‌های مخصوص اقامت داشته باشید تا شب را در سرمای زمستان و ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا سپری کنید.

ساعت بازدید:  به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر

هزینه بازدید:  رایگان – برای اجاره ادوات اسکی باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت شود.

آدرس پیست اسکی پاپایی:  زنجان، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان، کیلومتر ۲۴ جاده زنجان، بیجار

پیست اسکی پاپایی | جاهای دیدنی زنجان

پیست اسکی پاپایی

در سفرزون بخوانید 
۱۸. بقعه چلبی اوغلی ۱۱

بقعه چلبی اوغلی یکی دیگر از جاهای دیدنی زنجان است. قدمت این بقعه به دوران ایلخانی باز می‌گردد. بد نیست بدانید زنجان در دوران ایلخانی، پس از تبریز مهم‌ترین شهر کشور به حساب می‌آمد. به همین خاطر می‌توانیم شاهد ابنیه تاریخی مختلفی در این شهر زیبا باشیم. این بقعه در ۵۰۰متری جنوب‌غرب سلطانیه قرار دارد. پیکر فردی با نام حسام‌الدین حسن چلبی در این بقعه به خاک سپرده شده است. وی یکی از مصاحب و همنشین‌های مولودی بود. متأسفانه این مقبره آسیب بسیاری دیده است؛ اما بخشی از کتیبه‌های قدیمی آن هنوز هم قابل مشاهده است. بازدید از این بقعه به تمامی گردشگران توصیه می‌شود.

آدرس:  استان زنجان، ۵۰۰ متری جنوب غربی سلطانیه، در مسیر سلطانیه-خدابنده

۱۹. خانه ذوالفقاری زنجان

خانه ذوالفقاری یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار و حدود ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. همان طور که انتظار می‌رود، خانه ذوالفقاری زنجان به خانواده ذوالفقاری تعلق داشته است. این خانواده یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خانواده‌های زنجان بودند و هنوز هم در همین شهر حضور دارند. آن‌ها از نفوذ و قدرت بسیاری برخوردار بودند. این خانه نیز عمارت اصلی این خانواده به حساب می‌آمد. این خانه زیبا این روزها به موزه تبدیل شده است. در این موزه از آثار تاریخی مختلف نگهداری می‌شود که در محدوده زنجان و طی حفاری‌های اخیر به دست آورده‌اند. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. به این ترتیب هم از زیبایی خانه ذوالفقاری لذت می‌برید و هم می‌توانید آثار موزه را تماشا کنید.

آدرس:  استان زنجان، زنجان، خیابان طالقانی

۲۰. میل خویین

در گذشته به برج یا ساختمانی بلند، میل می‌گفتند. معمولاً از میل برای دیده‌بانی و نگهبانی استفاده می‌کردند. برج خویین یا همان میل خویین یکی دیگر از جاهای دیدنی زنجان است که در شهرستان ایجرود و روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این میل باید خودتان را به ۶۰کیلومتری جاده زنجان – بیجار برسانید. میل خویین شباهت بسیاری به برج‌های دیده‌بانی منطقه دارد. این برج روی ارتفاعات غربی روستا واقع شده است. مردم محلی به این میل، گنبذ یا گنبد نیز می‌گویند. در همین چند سال اخیر، میل خویین به یکی از آثار ملی ایران تبدیل شده است و از اهمیت خاصی برخوردار است. به احتمال فراوان از این میل برای برقرار امنیت در روستا استفاده می‌کردند. قدمت ساخت این میل نیز به قرن پنجم تا هفتم هجری قمری باز می‌گردد.

آدرس:  استان زنجان، شهرستان ایجرود، روستای خوئین

۲۱. آرامگاه پیر احمد زهرنوش

آرامگاه پیر احمد زهرنوش یکی دیگر از جاهای دیدنی شاخص زنجان محسوب می‌شود. این آرامگاه در حاشیه جنوبی شهر ابهر قرار دارد. ابهر یکی از شهرهای مهم استان زنجان به حساب می‌آید. ابهر نیز یکی از مناطق تاریخی زنجان به حساب می‌آید و از این شهر حدود ۸۵کیلومتر فاصله دارد. ابوبکر محمد بن عبدالله بن محمد بن صالح ابهری نام فردی است که پیکر وی در این آرامگاه قرار دارد. او یکی از سه عارفی است که در این آرامگاه به خاک سپرده شده است. مولانا شیخ شهاب الدین ابهری و مولانا قطب الدین احمد ابهری نیز در همین آرامگاه حضور دارند. قدمت این مقبره به قرن چهارم هجری باز می‌گردد و در بین مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.

آدرس:  استان زنجان، حاشیه جنوبی شهر ابهر

۲۲. آتشکده الزین طارم

آتشکده الزین طارم جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود. قدمت این آتشکده تاریخی به دوران ساسانی باز می‌گردد. برای تماشای این آتشکده تاریخی و قدیمی که به‌خوبی از گزند تاریخ در امان مانده است، باید خودتان را به شهرستان طارم، بخش چورزق، روستای الزین برسانید. این آتشکده به‌صورت چهار‌طاقی ساخته شده است و در بالای آن یک گنبد کوچک به چشم می‌خورد. در گذشته از این مکان برای برپایی آتش استفاده می‌کردند. برای دسترس به آتشکده باید خودتان را به ارتفاعات روستا برسانید و چند دقیقه‌ای پیاده‌روی را به جان بخرید. این آتشکده ظاهری نسبتاً سالم دارد و همین مسئله توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

آدرس:  استان زنجان، شهرستان طارم، بخش چورزق، روستای الزین

 

۲۳. موزه رختشویخانه

شستن لباس در گذشته کاری بسیار دشوار بود. اینطور نبود که مثل امروز تمام لباس‌ها را داخل ماشین لباس‌شویی بریزیم و یک دکمه را به‌راحتی فشار دهیم. در اصل برای شستشوی لباس، گاهی کارهای بسیاری باید انجام می‌دادند. در گذشته دور که برای شستن لباس به رودخانه یا چشمه می‌رفتند. در  دوران قاجار بود که اماکنی به‌عنوان رختشویخانه یا همان رختشورخانه به وجود آمدند. موزه رختشویخانه یکی از موزه‌های بسیار جذاب و تاریخی است. این موزه یکی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود و یادگار دورانی است که خبری از ماشین لباس‌شویی در خانه‌ها نبود. این بنا حدود ۴۰۰مترمربع وسعت دارد و شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. همچنین شهرداری زنجان با قراردادن مجسمه‌های مومی، به گردشگران نشان داده که در گذشته چطور مردم از این محل برای شستشوی لباس استفاده می‌کردند.

آدرس : استان زنجان، زنجان، سیزه میدان، خیابان زینبیه

۲۴. موزه مردان نمکی زنجان

موزه مردان نمکی یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. این موزه در عمارت ذوالفقاری زنجان و در محله دالان آلتی زنجان قرار دارد. قدمت این ساختمان به حدود صد سال پیش باز می‌گردد و به یکی از حکمران‌های زنجان تعلق داشته است. در حال حاضر این ساختمان محل نگهداری مردان نمکی است. شاید این نام برای شما کمی عجیب به نظر برسد.

خب داستان از این قرار است که در گذشته دور، تعدادی کارگر داخل یک معدن نمک کار می‌کردند. متأسفانه این معدن ناگهان فرو می‌ریزد. تمامی اجساد زیر خاک مدفون می‌شوند. به توجه به میزان بالای نمک در این خاک، اجساد آن‌ها به شکلی عجیب سالم باقی می‌ماند و تجزیه نمی‌شود. اجساد این معدن نمک را در این موزه نگهداری می‌کنند. البته یکی از این اجساد را به موزه ملی ایران در تهران منتقل کرده‌اند. بازدید از این موهز می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

آدرس : استان زنجان، زنجان، سیزه میدان، خیابان زینبیه

۲۵. مسجد خانم

مسجد خانم یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. این مسجد در سبزه میدان زنجان قرار دارد. بر  اساس کتیبه‌ای که در سردر مسجد به چشم می‌خورد، قدمت ساخت آن به سال ۱۳۲۳ هجری قمری باز می‌گردد. بر اساس این کتیبه، خانمی با نام خانم جمیله ذوالفقاری، بانی ساخت این مسجد است. به همین خاطر آن را با نام مسجد خانم می‌شناسند. جالب است بدانید که در آن دوران، مساجد به‌عنوان مدرسه نیز استفاده می‌شدند. به همین خاطر این مسجد حکم یک مکان فرهنگی و دینی را داشت. معمولاً در تاریخ ایران، بانوان بانی ساخت مسجاد نبودند. این یک نمونه خاص از ساخت مسجد به دست بانوان متدین در ایران است. به همین خاطرشهرت بسیاری دارد.

آدرس : استان زنجان، زنجان، خیابان امام، کوچه فخیم‌الدوله

ساعت بازدید : ۲۴ ساعته

هزینه بازدید : رایگان

۲۶. آبشار آرانا

آبشار آرانا یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان است. این آبشار در ۲۷کیلومتری شمال شهر خرمدره و بین روستاهای آرانا و مغول آباد قرار دارد. دسترسی به این آبشار بسیار راحت است. پس به‌صورت خانوادگی می‌توانید از این آبشار دیدن کنید. تا نزدیکی آبشار آرانا، جاده آسفالته کشیده شده است. پس تا نزدیک آبشار را می‌توانید با ماشین‌های معمولی طی کنید. البته برای اینکه خودتان را به بالای آبشار برسانید، باید کمی پیاده‌روی کنید. این پیاده‌روی البته چندان طولانی نیست و به‌راحتی می‌توانید خودتان را به بالا برسانید. بهار بهترین زمان بازدید از آبشار آرانا خواهد بود.

آدرس : استان زنجان، خرم دره‎، جاده ارانج

۲۷. چشمه آبگرم ابدال زنجان

چشمه‌های آبگرم همیشه در هر شهر و استانی جزو مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شوند. در ۳۰کیلومتری جنوب‌شرق جاده زنجان به تبریز، یکی از مهم‌ترین چشمه‌های آبگرم زنجان، یعنی چشمه ابگرم ابدال قرار دارد. این چشمه در ارتفاعات ابدال واقع شده است. به همین خاطر بهترین فصل برای دسترسی به این چشمه، فصل بهار و تابستان است. در فصل زمستان، معمولاً ارتفاعات این منطقه پوشیده از برف خواهد بود. مردم منطقه، مسیر بسیار عالی را برای مسافران تأمین کرده‌اند. دسترسی به چشمه ساده است و می‌توانید به‌صورت خانوادگی از آن دیدن کنید. باید بدانید که آب این چشمه خواص درمانی بسیاری دارد. می‌توانید برای درمان درد‌های استخوانی مزمن روی این چشمه حساب کنید.

آدرس : ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی جاده زنجان – تبریز

۲۸. باغ و عمارت معین زنجان

باغ و عمارت معین زنجان در بخش جنوب‌غربی این شهر قرار دارد. این عمارت از شمال به رودخانه زنجان محدود می‌شود. قدمت باغ و عمارت معین زنجان به دوران قاجار باز می‌گردد. فضای داخلی باغ را با الهام از قصرهای دوران قاجار طراحی کرده‌اند. بنای این ساختمان کاملاً متقارن است. دو اتاق این عمارت بیشترین زاویه اشراف به باغ را دارند. ایوانی بزرگ و سرتاسری در بخش جنوبی عمارت وجود دارد. برای دسترسی به ای ایوان باید از پله‌های شرقی و غربی که در حیاط قرار دارند استفاده کنید. باغ معین بسیار باصفا و دوست‌داشتنی است. در فضای داخل عمارت نیز می‌توانید از تماشای تزئینات هنرمندانه معماری لذت ببرید. این عمارت، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود. همچنین برای گرفتن عکس یادگاری جان می‌دهد.

آدرس : ضلع جنوب غربی زنجان و در مجاورت شمال رودخانه زنجانرود و غرب پل سردارخانه

۲۹. کاروانسرای سنگی زنجان

کاروانسرای سنگی زنان در مسیر جاده کمربندی زنجان به میانه، درست رو‌به‌روی ایستگاه قطار این شهر قرار دارد. قدمت این کاروانسرای قدیمی به دوران صفویه باز می‌گردد. یعنی حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. در حال حاضر این کاروانسرای زیبا را به‌صورت کامل باسازسازی کرده‌اند. بعد بازسازی، این کاروانسرا به یک رستوران سنتی تبدیل شد. کاروانسرای سنگی زنجان یکی از آثار ملی ایران است. در صورتی که به حضور در رستوران‌های سنتی علاقه‌مند هستید، حتماً سری به کاروانسرای سنگی زنجان بزنید.

آدرس : جاده کمربندی زنجان به میانه، روبروی ایستگاه قطار زنجان

۳۰. قلعه تخت بلقیس

قلعه تخت بلقیستیکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. این قلعه را در سال ۱۹۵۹ یک تیم خارجی بررسی کردند. بارها و بارها تیم‌های خارجی درباره این قلعه تحقیق کرده‌اند متأسفانه هنوز هم اطلاعات دقیقی از این قلعه در دست نیست.

آدرس : ۸ کیلومتری شمال‌شرقی تخت سلیمان، تکاب

۳۱. روستای شیلاندر

به تصویر بالا نگاه کنید. آیا شیفته زیبایی این روستا نشدید؟ روستی شیلاندر یکی از جاهای دیدنی زنجان است. این روستا در فاصله ۳۰کیلومتری شمال‌غرب زنجان قرار دارد. جالب است بدانید که روستای شیلاندر نیز جزو روستاهای پلکانی ایران است. البته کمتر کسی روستای شیلاندر را آنطور که باید می‌شناسند. این روستا در دامنه کوه و درست در کنار رودخانه‌ای زیبا با آب زلال و خنک قرار دارد. الحق که این روستا تصور ما را از بهشت برین تغییر می‌دهد. در نزدیکی روستای شیلاندر، انواع آبشارهای بسیار زیبا وجود دارد. برخی از این آبشارها بسیار ناشناخته هستند و کمتر کسی آن‌ها را می‌شناسند. بسیاری از مسافران، به قصد طبیعت‌گردی عازم شیلاندر می‌شوند. البته مردم این روستا آنقدر مهمان‌نواز هستند که خانه‌های خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

بوم‌گردی در این روستا به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفرتان تبدیل می‌شود. فقط باید توجه داشته باشید که این روستا در مناطق کوهستانی قرار دارد. به همین خاطر دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است. طبیعتاً در فصل زمستان و نیمه دوم پاییز، قادر به بازدید از این روستای زیبا نخواهید بود. در این روستا انواع باغ گیلاس، سیب، گردو، توت و قندوق وجود دارد که در تابستان به بار می‌نشیند. پس می‌توان گفت که تابستان بهترین زمان بازدید از شیلاندر خواهد بود. دسترسی به این روستای زیبا از طریق جاده زنجان به طارم و مسیر فرعی امکان‌پذیر است. در نظر داشته باشید که بخشی از مسیر را هنوز آسفالت نکرده‌اند.

آدرس : استان زنجان، شهرستان زنجان، روستای شیلاندر

۳۲. مسجد عباسقلی خان

مسجد عباسقلی خان از جمله جاهای دیدنی زنجان است که کمتر کسی آن را می‌شناسند. این مسجد جزو مساجد تاریخی است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. مسجد عباسقلی خان در خیابان سعدی قرار دارد. مسجد عباسقلی خان در سال ۱۳۷۸ به فهرست اثار ملی ایران تبدیل شد. این مسجد زیبا، دو صحن و شبستان بسیار تماشایی دارد. این دو صحن و شبستان، دارای طاق و تویزره‌های زیبا و هلالی شکل هستند. تزئینات این مسجد نمونه کامل از معماری سنتی ایرانی اسلامی است. کاشی‌کاری‌های زیبای این مسجد، زیبایی آن را دوچندان می‌کند. دربخش شمالی شبستان مرکزی، تاریخ ۱۳۰۷ را قمری را می‌توانید روی دیوار مشاهده کنید که در حقیقت تاریخ ساخت مسجد عباسقلی خان است. از این مسجد هنوز هم برای برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت استفاده می‌کنند.

آدرس : استان زنجان، شهرستان زنجان، خیابان سعدی

۳۳. موزه‌ نسخ خطی زنجان

موزه‌ نسخ خطی زنجان یکی از خاص‌ترین موزه‌های زنجان است. همواره کتاب‌های خطی ارزش بسیار بیشتری از کتاب‌های چاپی دارند. از کتاب‌های خطی مهم فقط در موزه‌های مهم نگهداری می‌شود. برخی از آن‌ها در طول تاریخ آسیب‌های بسیاری دیدند و به همین خاطر آن‌ها را بازسازی کردند و در شیشه‌های مخصوص به نمایش می‌گذارند. موزه‌ نسخ خطی زنجان در آرامگاه میرزا مهدی قرار دارد. بنای کلی آرامگاه در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع قرار دارد و دارای یک ورودی زیبا ب پلان ۵ضلعی است. در چهار ضلع ورودی، سکوهایی را تعبیه کرده‌اند تا بتوانید روی آن بنشینید. بالای طاق نماهای شمال‌غرب و شمال‌شرق، می‌توانید مقرنس‌های گچی زیبا به رنگ آبی را تماشا کنید. این موزه از آثار بسیار نفیس و ارزشمند نگهداری می‌کند.

آدرس : استان زنجان، شهرستان زنجان، بلوار استقلال، روبروی شهرداری ناحیه ۲، مقبره میرزا مهدی

 ۳۴. مسجد اسحاق میرزا

مسجد اسحاق میرزا از دیگر مساجد تاریخی زنجان است. قدمت این مسجد به دوران قاجار باز می‌گردد. این مسجد در خیابان آیت‌الله طالقانی و ضلع شمالی محله سرچشمه زنجان قرار دارد. از نظر معماری، این مسجد با مساجد شبستانی یکسان است و به سبک چهل ستونی آن را بنا کرده‌اند. این سبک در ابتدا در دوران زندیه مطرح شد. تا اواخر قاجار نیز از این سبک معماری در ساخت مساجد استفاده می‌کردند. مسجد اسحاق میرزا یکی از نمونه‌‌های بارز از مساجد شبستانی و چهل ستونی است.

آدرس : استان زنجان، شهرستان زنجان، خیابان آیت‌الله طالقانی، ضلع شمالی محله سرچشمه

 ۳۵. تپه باستانی خالصه

تپه باستانی خالصه یکی از ارزشمند‌ترین جاهای تاریخی زنجان است. این محدوده باستانی در خرمدره قرار دارد. جالب است بدانید که تپه باستانی خالصه جزو معدود مناطق باستانی محسوب می‌شود که قدمت آن به دوره نوسنگی و مس باز می‌گردد. این تپه باستانی، هویت تاریخ معماری فلات مرکزی و شمال‌غرب ایران را به نمایش می‌گذارد. تا کنون انواع آثار تاریخی مختلف را از تپه باستانی خالصه به دست آورده‌اند. در این میان می‌توان به آثار سفالی، وسایل کشاورزی و … اشاره کرد. بر این اساس، تمدنی قدیمی در این منطقه جریان داشته است.

آدرس : استان زنجان، ۱ کیلومتری جنوب خرم دره

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز