معاون آموزش متوسطه آموزش‌ و پرورش استان زنجان:

۶ هزار دانش‌آموز زنجانی در مدارس مختلط تحصیل می‌کنند/ استفاده از معلمان خانم در مدارس مختلط

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۵:۵۶:۴۷
کد خبر: ۷۶۷۸۵۱
۶ هزار دانش‌آموز زنجانی در مدارس مختلط تحصیل می‌کنند/ استفاده از معلمان خانم در مدارس مختلط
شهبازی با اشاره به اینکه دلیل تشکیل کلاس‌های مختلط کاهش جمعیت دانش‌آموزی روستایی و به حد نصاب نرسیدن دانش‌آموزان برای تشکیل مدرسه مستقل است، افزود: البته ما در آموزش و پرورش راضی به این کار نیستیم؛ ولی به خاطر اینکه دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند، این اقدام را انجام داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان زنجان با اشاره به رسالت آموزش و پرورش در حوزه پوشش تحصیلی و کیفیت‌بخشی به فرآیند یادگیری افزود: ما باید روی رسالت اول خودمان یعنی پوشش تحصیلی تلاش کنیم چه بسا که طی سنوات گذشته رنج پوشش تحصیلی در استان افزایش یافته است.این امر با لحاظ ترک تحصیل دختران به دلیل ازدواج و اشتغال پسران در مدارس روستایی احصا شده است.

شهبازی با اشاره به اینکه در استان زنجان علاوه بر فعالیت شورای آموزش و پرورش با کارگروه‌های مختلف به صورت ابتکاری یک کارگروه به نام پوشش تحصیلی نیز تشکیل شده است، گفت: این کارگروه وظیفه دارد در مناطق 14 گانه مستقر شده و نسبت به علت‌یابی ترک تحصیل دانش‌آموزان اقدام کند.طبق آمار احصا شده کمترین پوشش تحصیلی در ایجرود است و به همین خاطر به این منطقه یک توجه ویژه کرده‌ایم که البته به دلیل تلاش‌ها میزان پوشش افزایش هم یافته است.وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر تعداد کلاس‌های درس مختلط در دوره متوسطه گفت: در استان زنجان حدود 100 مدرسه مشتمل بر 6 هزار دانش‌آموز مختلط است.

شهبازی با اشاره به اینکه دلیل تشکیل کلاس‌های مختلط کاهش جمعیت دانش‌آموزی روستایی و به حد نصاب نرسیدن دانش‌آموزان برای تشکیل مدرسه مستقل است، افزود: البته ما در آموزش و پرورش راضی به این کار نیستیم؛ ولی به خاطر اینکه دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند، این اقدام را انجام داده‌ایم.

البته خود اولیای دانش‌آموزان نیز تمایل بیشتری دارند که دانش‌آموزان در مدارس مختلط درس بخوانند تا اینکه به روستاهای همجوار برای تحصیل بروند.

وی با اشاره به اجرای طرح سرویس روستا مرکزی برای کاهش مدارس مختلط بیان کرد: با این حال به علت کمبود اعتبارات مجبور به برگزاری کلاس‌های مختلط می‌شویم.

شهبازی با بیان اینکه ای کاش این فرهنگ بود که دانش‌آموزان در مدارس تفکیک شده درس بخوانند که در این زمینه نیز مدارس شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، افزود: اما خود والدین ترجیح می‌دهند که فرزندان در مدارس مختلط درس بخوانند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان زنجان ادامه داد: برای مثال سال قبل در یکی از روستاها که سه کیلومتر با شهر فاصله داشت ما ناچار به دایر کردن مدرسه شدیم؛ هرچند که آمار کم بود و مدرسه نیز مختلط دایر شد. دایر کردن این مدرسه هم به لحاظ هزینه‌ای و هم تامین نیروی انسانی سخت است. البته نیروی انسانی که به این مدارس اعزام می‌شوند؛ قبلا آموزش می‌بینند ولی قطعا این امر آسیب‌زا خواهد بود.

وی با بیان اینکه اولیا به برگزاری کلاس مختلط تمایل دارند، افزود: این در حالی است که آموزش و پرورش آمادگی دارد همه این دانش‌آموزان را در مراکز شبانه‌روزی اسکان داده و آموزش دهد که دبیران تخصصی در آن حضور دارند. به علت عدم پذیرش این مدارس از سوی اولیا و همچنین دانش‌آموزان آموزش و پرورش برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان اقدام به برپایی مدارس مختلط کرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان زنجان در پاسخ به سوالی درباره آسیب‌های این مدارس به لحاظ جنسی و رنج نمره‌ای افزود: ما به مدیران این مدارس آموزش داده‌ایم تا آسیب‌ها کاهش پیدا کند و همه جوانب رعایت شده است که آسیب‌ها به حداقل برسد اما به هر صورت بی‌تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه در نهایت انتخاب آموزش و پرورش این است که  دانش‌آموزان در مدارس یک جنسیتی با دبیران تخصصی تحصیل کنند، افزود: اما در مدارس مختلط در برخی از این مدارس دبیران متخصصی که در مدارس شبانه‌روزی دارند نیز نتوانسته‌ایم به کار بگیریم.

شهبازی افزود: ولی به هر حال آموزش و پرورش برای این دانش‌آموزان از نظر آموزش کوتاهی نکرده و تلاش کرده است که آسیب‌ها به حداقل برسد؛ هرچند که این وضعیت ایده آل آموزش و پرورش نیست.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه پس از انتخاب رشته وضعیت فرق می‌کند و زمینه برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم شده و دیگر مدارس مختلط نداریم، افزود: گاها در دوره متوسطه حتی با حد نصاب‌های پایین با کسب مجوز از وزارت‌خانه مدرسه در روستا برگزار و در یک رشته با پنج دانش‌آموز مدرسه حفظ شده است که دانش‌آموزان ترک تحصیل نکنند.البته منکر ترک تحصیل نیز نیستیم و البته این امر دلایل خاص خود را دارد، هر چند که ما آن را به حداقل رسانده‌ایم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز