مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان:

۲۲۰۰ تشکل اجتماع‌محور در زنجان فعال است

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۱۳:۱۸:۵۱
کد خبر: ۸۱۹۹۸۲
۲۲۰۰ تشکل اجتماع‌محور در زنجان فعال است
مسیح‌الله سلطانی صبح امروز در آیین افتتاحیه دوره‌های آموزشی سازمان‌های مردم‌نهاد استان که به میزبانی جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با اشاره به این‌که مشارکت‌های اجتماعی سابقه‌ای طولانی در کشور دارد، اظهار کرد: سال‌های سال مردم در بخش‌های مختلف برای کمک به هم‌نوعان و نیازمندان پیش‌قدم بوده‌اند و سابقه این حرکت در جوامعی مثل زنجان، طولانی است. از همین‌رو، در بخش تاریخ زنجان شاهد حرکت ارزشمند مردم برای کمک به هم‌نوعان‌شان بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ این مسئول با تاکید بر این‌که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به تدریج مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف گسترش یافت، ادامه داد: هر چه مشارکت اجتماعی در جامعه سطح بالاتری داشته باشد، به طور چشم‌گیری در تحقق زندگی ایده‌آل تاثیر دارد؛ در واقع هرچه مشارکت بالاتر باشد، مولفه‌های توسعه در آن جامعه نیز بالاتر خواهد بود.

وی با بیان این‌که اگر چنین مشارکتی سازمان یافته‌تر باشد، بدون شک در بخش‌های مختلف تاثیرگذارتر خواهد بود، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شکل‌گیری سمن‌ها در کشور گسترش و توسعه خوبی داشته است. از دهه هشتاد به این سو، این مشارکت‌ها قانون‌مند شده و شتاب بیشتری گرفته است ولی از سال 92، شاهد جهش بزرگی در فعالیت سمن‌ها هستیم.

سلطانی تصریح کرد: سال 92 حدود 142 سمن در سطح استان وجود داشت که متاسفانه خیلی از آن‌ها بنا به دلایلی غیر فعال بودند. با رشد و گسترش سمن‌ها، امروز استان زنجان بیش از 350 سمن دارد که اکثرا فعال هستند و سمن‌های غیرفعال را به نوعی از سامانه حذف کرده‌ایم. همچنین ظرف پنج سال پیش، در زنجان 200 مجوز برای راه‌اندازی سازمان مردم‌نهاد صادر شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان یادآور شد: علاوه بر این، 1900 تشکل اجتماعی در سطح استان فعالیت می‌کند که در قالب تعاریف سمن نمی‌گنجد و از جمله این تشکل‌ها می‌توان موسسات، کانون‌های فرهنگی و هنری و قرآنی و هیات‌مذهبی را نام برد. این در حالی است که 40 درصد از جمعیت استان زنجان به نوعی در فعالیت تشکل‌ها حضور دارند.

وی با اشاره به این‌که بیش از 250 هزار نفر در سمن‌های استان زنجان عضو هستند، افزود: مردم زنجان نیکوکار هستند و در بخش‌های مختلف حضور دارند. از این‌رو امیدواریم روز به روز شاهد گسترش این فعالیت‌ها در سطح کشور باشیم؛ در واقع بیش از 14 هزار سازمان مردم‌نهاد در کشور فعالیت می‌کند و طی پنج سال گذشته، آمار رشد سمن‌ها در کشور و استان زنجان به ترتیب 2 و 2.5 برابر بوده است.

سلطانی خاطرنشان کرد: به لحاظ کمی در حوزه سمن‌ها در زنجان اتفاقات خوبی افتاده است و سوءگیری‌ها باید ارتقای فعالیت‌های کیفی سمن‌ها باشد. از همین‌رو، مقرر است که تا پایان فروردین دو دوره آموزشی برای بهبود کیفیت فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز