اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان؛

پیام مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به مناسبت هفته پدافند غیرعامل

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۱۴:۰۸:۵۰
کد خبر: ۹۱۷۸۶۲
پیام مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به مناسبت هفته پدافند غیرعامل
ابراهیم رفیعی مدیر کل آموزش و پرورش و رئیس کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی شورای پدافند غیرعامل استان زنجان به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ متن پیام  مدیر کل آموزش و پرورش استان به شرح زیر است:

بسم اله الرحمن الرحیم

"وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاکِرُونَ " (انبیاء- ۸0)

پدافندغیرعامل یکی از راهبردهای اساسی مصون سازی است که پیشگیری از وقوع تهدیدات دشمنان در جهت نیل به توسعه پایدار و حراست و حفاظت همه جانبه از این دارایی ها و سرمایه های مادی و معنوی از وظایف اصلی آن بوده و طبعاً به عنوان یکی از ارکان امنیت ملی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بارها تأکید نموده و فرموده اند: "اگر مدیران کشور اهمیت این مسئله را درک نکنند و پدافند غیرعامل به طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیر قابل جبرانی قرار خواهد گرفت".

بی شک دستگاه عظیم تعلیم و تربیت با انبوهی از دارایی ها و سرمایه های انسانی، و زیرساختهای مادی و معنوی نقش ممتازی در مسیر پیشرفت و بالندگی ایران عزیز بر عهده دارد که حفاظت و حراست از این دارایی ها در زمره اصلی ترین مأموریت های حاکمیتی سطح کشور می باشد.

نیم نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب جامعه بشری گویای آن است که تهدید و امنیت، تهاجم و دفاع همواره با زندگی و حیات انسان‌ها عجین بوده است. پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود، اطلاق می‌گردد.

دشمن همواره به‌دنبال یافتن روزنه‌ای برای آسیب رساندن است، از این‌رو باید با هوشیاری از تمام سطوح جامعه محافظت کرد. در عصر حاضر، دانش پدافند غیرعامل به عنوان یکی از جدی‌ترین علوم دفاعی، همواره مورد توجه محافل علمی و نظامی بوده تا جائیکه کشورهای قدرتمند، بیشترین اهمیت را برای این موضوع قائل شده‌اند. اجتناب ناپذیر بودن وقوع جنگ‌ها در طول تاریخ بشری، وقوع حداقل۴ جنگ مهم در حریم مرزهای سرزمین میهن اسلامی در چند ساله اخیر و اهداف راهبردی آمریکا در محاصره، مهار، تضعیف و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی، وجود طیف گسترده تهدیدات بالقوه و بالفعل کانون‌های بحران در پیرامون کشور، این پیام را به ما می‌دهد "همچنان‌که نباید مرعوب تهدیدهای دشمن گردید، از سوی دیگر می‌بایست با اقدامات و تدابیر مؤثر دفاعی، خود را آماده مقابله با تهدیدات بالقوه و بالفعل دشمن نمود".

پر واضح است بخش بسیار مهم و حیاتی از این آمادگی در شرایط تهدیدات نامتقارن، اتخاذ راهبردهای دفاعی غیرعامل در جهت خنثی‌سازی و تقلیل و کاهش خسارات حملات احتمالی دشمن به مراکز ثقل میهن اسلامی و بالا بردن آستانه مقاومت ملی می‌باشد. امروزه با توجه به تغییر ماهیت تهدیدات علیه کشور، از عرصه نظامی به عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پدافند غیرعامل، از طریق تقویت چهار عامل ایدئولوژی، هویت، یکپارچگی اجتماعی و اجماع در منافع ملی که از اجزای قدرت نرم هستند، می‌تواند میزان تهدیدات ناشی از جنگ نرم دشمنان را کاهش دهد.

در این رابطه به نظر می‌رسد آموزش و پرورش، به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان موجود در ساختار اجتماعی، بتواند با اعتمادسازی و ایجاد آرامش اجتماعی، باعث افزایش مشارکت‌های مدنی گردد. بنابراین انجام فعالیت های آموزشی و پرورشی، پیرامون پدافند غیرعامل در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در تمهیدات پدافندی، باید به چهار مؤلفه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، و موضوعات تهدیدی، توجه ویژه‌ای نمود.

در آستانه هفته نکوداشت پدافندغیرعامل لازم است بار دیگرتبیین اهداف مختلف این راهبرد اساسی و اهمیت فرهنگ سازی و نهادینه شدن پدافندغیرعامل در جامعه مورد تاکید بیشتری قرار گیرد و یقیناً آموزش و پرورش به عنوان بستری بسیار مناسب می تواند نقشی اساسی در این راستا ایفا نماید.

اینجانب ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل (هشتم تا چهاردهم آبان ماه) که امسال با شعار  «پدافند غیرعامل ، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید» اجرا می‌شود. از خداوند متعال برای تمامی فعالان این حوزه و کسانی که با تلاش و خودباوری در توسعه پدافند غیرعامل، نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند، دوام توفیق و عزت مستدام مسئلت می‌نمایم.

ابراهیم رفیعی

مدیرکل آموزش و پرورش و رئیس کارگروه تخصصی

فرهنگی، اجتماعی و آموزشی شورای پدافند غیرعامل استان زنجان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز