رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان؛

در طرح غربالگری جزء چند دانشگاه اول کشور هستیم

۱۳۹۹/۰۱/۱۰ - ۱۶:۴۲:۴۹
کد خبر: ۹۸۲۵۰۴
در طرح غربالگری جزء چند دانشگاه اول کشور هستیم
دکتر پرویز قزلباش در نشست خبری با موضوع کوروناویروس: حدود ۸۶۱ هزار ۶۰۳ نفر غربالگری شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان در نشست خبری که هر روز باحضور یکی از مسئولین ستاد دانشگاهی و اعضای قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل استان ازطریق ویدیوکنفرانس در استودیوسلامت استان زنجان با موضوع کوروناویروس برگزار می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ۲۴ نفر به آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان زنجان افزوده شده است.

دکتر قزلباش افزود: ۱۴۶۶ مورد بستری در کل استان داشتیم که از این تعداد ۳۴۵ نفر در بیمارستان خدمات بستری دریافت می‌کنند و بقیه ترخیص شدند.

مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ۵۱۸ بیمار بستری که آزمایش مثبت داشتند تصریح کرد: ۳۴۲ نفر از مبتلایان قطعی از بیمارستان ترخیص شده‌اند

وی تعداد فوتی‌های مثبت بر اثر این بیماری در استان را ۴۴ نفر برشمرد.به نقل ازپایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وب‌دا – زنجان،رییس کلان منطقه ۶ آمایشی کشور در ادامه با اشاره به طرح غربالگری اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد جمعیت استان غربالگری شدند یعنی حدود ۸۶۱ هزار ۶۰۳ نفر.

دکتر قزلباش با تقدیر از مشارکت همشهریان در طرح غربالگری؛ از مشارکت ۹۸ درصد جمعیت ابهر، ۱۰۰ درصد ایجرود، ۱۰۰ درصد خدابنده، ۹۸ خرمدره، ۱۰۰ درصد سلطانیه، طارم و ماهنشان در طرح غربالگری خبر داد.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان مشارکت جمعیت شهرستان زنجان را در طرح غربالگری، ۶۴ درصد برشمرد و افزود: مجموع متوسط مشارکت در استان، ۸۰ درصد کل جمعیت است که بیش از ۹۰ درصد این افرادی که غربالگری شدند، بعد از پیگیری‌های صورت گرفته به مراکز ۱۶ ساعته اراجاع داده شدند که برای برخی داروی سرپایی تجویز شده و برخی که نیاز به بستری داشتند، در بیمارستان بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه بیماری کورونا از اوایل اسفند در استان شناسایی شده است و طبق اطلاعاتی که داریم موردی از بیماری کورونا در استان نبوده است تصریح کرد: همانطور که می‌دانید ۸۰ درصد بیمارانی که مبتلا به کرونا می‌شوند هیچ علامتی ندارند یا علائم بسیار خفیف دارند، به نوعی که به بیمارستان و حتی مطب هم مراجعه نمی‌کنند و یا مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا درمان می‌شوند و در این خصوص در استان زنجان هم اگر از این دسته بیماران باشند ما اطلاع نداریم، ولی اگر در بیمارستان بستری شده باشند، تا به امروز همچین موردی نداشتیم .

مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در جواب سوالی درخصوص کیت‌های مورد استفاده در کشور اظهار کرد: در حدی که اطلاع دارم اولین کیت‌هایی که وارد کشور شد کیت‌هایی بود که از طرف سازمان بهداشت جهانی (who ) در اختیار ایران قرار گرفته، و حتی در زنجان هم که آزمایشگاه راه افتاد از کیت‌هایی که who در اختیار ایران گذاشته است، استفاده می‌شود و در خصوص کیت‌های چینی، انستیتو پاستور ایران باید اظهار نظر کند.

به گفته دکتر قزلباش اگر فردی که بستری شده، در ابتدا نتیجه آزمایشش منفی، و بعد مثبت باشد؛ چند علت دارد یکی اینکه نمونه‎گیری درست نبوده یعنی از پشت حلق نبوده و یا اینکه بیمار همکاری نکرده است .

رییس کلان منطقه ۶ آمایشی کشور با بیان اینکه برخی اوقات ممکن است آزمایش چند درصد منفی کاذب باشد تصریح کرد: معمولا اگر آزمایش اول منفی، و بعد مثبت شده، باید به علائم بالینی بیمار هم توجه شود و از این فرد دوباره با دقت بیشتر آزمایش بگیرند، ولی دلیل این موضوع، لزوما خراب بودن یا غیر استاندارد بودن کیت نیست.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به سوالی درخصوص دغدغه و نگرانی مردم در انتقال بیماری که از طریق هوا است یا همچنان از طریق قطرات بزاقی است اظهار کرد: طی یک ماهی که ایران درگیر است و قبل از آن هم در چین مطرح بود، یک کلیپی در فضای مجازی از فردی پخش شد که عنوان می‌کند انتقال بیماری از طریق هوا است که سازمان بهداشت جهانی ضمن تکذیب این موضوع، بیان کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتقال بیماری همچنان از طریق بزاق دهان؛ انتقال و منتشر می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تاثیر انتقال بیماری از طریق هوا بر مصرف ماسک است و در این صورت باید همه ماسک استفاده کنند، ولی همچنان طبق آخرین پروتکل کشوری، فردی که بیمار است و فردی که از بیمار مراقبت می‌کند نیاز به ماسک دارد.

دکتر قزلباش در پاسخ به سوال دیگری که آیا این بیماری تا اردبیهشت ماه کنترل خواهد شد یا نه افزود: امید است این اتفاق بیفتد ولی اینها حدث و گمان و پیش بینی است ولی با توجه به شرایط موجود و برنامه‌ریزی‌هایی که ستاد ملی کورونا انجام داده تا آخر تیرماه ادامه دارد.

وی به آمار تفکیکی شهرستان‌ها و تعداد افرادی که در طرح غربالگری شناسایی می‌شوند نیز اشاره و اظهار کرد: از کل جمیعت یک میلیون و ۷۷ هزار و ۷۹۳ نفری استان، ۸۰ درصد غربالگری شدند یعنی ۸۶۱ هزار و ۶۰۳ نفر تا آخر دیروز غربالگری شدند ولی ما می‌دانیم که این طرح تمام نشده است چراکه در غربالگری ممکن است افرادی که بی‌علامت بودند، مثبت شوند و افرادی که علامت‌دار هستند را، دائم تا ۱۴ روز باید به صورت تلفنی و یا حضوری پیگیری کنیم .

رییس کلان منطقه ۶ آمایش کشور با اشاره به وضعیت استان به لحاظ غربالگری در کشور، تصریح کرد: زنجان در طرح غربالگری جزو چند دانشگاه اول کشور است ولی از آن مهمتر، پیگیری آنان است که در این طرح در استان بیش از ۹۰ درصد موارد کنترل شده‌اند.

مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به سوالی درخصوص سیر بیماری بیان کرد: خوشبختانه همچنان در موارد مثبت حدود یک هفته‌ای است که عددهایمان حول یک محور بوده و تقریبا در یک رنج است و از نظر افراد بستری، تقریبا اوج بیماری ما در روز ۲۹ اسفند بود که ۷۸ مورد بستری داشتیم، و این نشان می‌دهد که وضعیت ما در موارد مثبت و بستری به لحاظ منحنی یک وضع خطی و ثابت است که خیلی مهم است و نگرانی ما این است که یک‌دفعه با حجم زیاد بستری مواجه شویم، البته قبلا هم پیش بینی شده بود که نگرانی ما از هفته دوم و سوم فروردین است که امیدورایم پیک نزنیم و با یک روند ثابت جلو برویم.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: از ۲۱ اسفند تاکنون تقریبا وضعیت پایدار با نوسان‌های مختصر داشتیم و خوشبختانه همچنان در استان وضعیت عادی و روال طبیعی داریم که خیلی مهم و معنی‌دار است و موفقیت ما از نظر سیستم کنترلی است و باید مراقبت کنیم که پیک مد نظر اتفاق نیفتد .

دکتر قزلباش در پاسخ به سوالی درخصوص میزان بروز بیماری کرونا در شهرستان‌های استان به نسبت ۱۰۰ هزار نفز جمعیت اظهار داشت: این عدد در زنجان ۵۲ در ۱۰۰ هزار نفر، ابهر ۳۳، خرمدره ۶۸، خدابنده ۲۳، طارم ۴۷، ماهنشان ۳۳، ایجرود ۶ و سلطانیه ۱۷ نفر اعلام شده است که بیشترین آمار مبتلایان به نسبت جمعیت در خرمدره، در ادامه شهرهای زنجان، طارم و ماهنشان قرار دارند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون مورد فوتی از کادر و پرسنل درمانی بیمارستان‌های استان گزارش نشده افزود: ۲ مورد بیمار بدحال وجود داشت که با اقدامات انجام گرفته بهبودی حاصل شده است.

رییس کلان منطقه ۶ آمایشی کشور تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۱۹۰ کشور دنیا گرفتار این نوع بیماری هستند و از طرفی این بیماری درمان و داروی مشخصی ندارد و بر این اساس نمی‌توان پیش بینی کرد تا چه زمانی کنترل خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ تا ۱۵۰ نوع دارو در دنیا برای درمان این بیماری استفاده می‌شود افزود: هر کشوری متناسب با پروتکل‌های ارائه شده نسبت به درمان مبتلایان خود اقدام می‌کند.

به گفته دکتر قزلباش جهان در مقابل این بیماری خلع سلاح شده و این نوع ویروس با چرخش در کشورهای متعدد به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد و در این میان رفتار مردم در پیشگیری این بیماری بسیار اثرگذار است.

مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ابراز کرد: هم‌اکنون  این طرح  درحال اجراست و روند سختگیرانه به مرور زمان می‌تواند آثار بهتری را به دنبال داشته باشد، هرچند برخی افراد از راه‌های مختلف فرار نیز استفاده می‌کنند.

 مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه جوانان نیز دچار بیماری کرونا می‌شوند ولی چون بستری نمی‌شوند در آمارها نمایان نشده‌ است اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در زنجان فقط یک مورد ابتلای کودک زیر ۱۰ سال در زنجان ثبت شده است.

دکتر قزلباش با اشاره به رنج سنی مبتلایان به بیماری کورونا اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در رنج سنی ۱۰ تا ۱۹ سال ۲مورد، ۲۰ تا ۲۹ سال ۱۲ مورد، ۳۰ تا ۳۹ سال ۳۱ مورد، ۴۰ تا ۴۹ سال ۵۴ مورد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۱۰۸ مورد، ۶۰ تا ۶۹ سال ۱۲۹ مورد، ۷۰ تا ۷۹ سال ۲۲۲ مورد و ۸۰ سال به بالا نیز ۲۶۴ مورد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه علائم بیماری کرونا تفاوت نکرده، اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری، تاکنون تغییراتی داشته به طوری که تب دیگر جزو علائم اولیه نیست، بلکه نشانه‌های دیگری از قبیل سرفه خشک، خشکی گلو، از دست رفتن حس بویایی، ضعف و درد را نیز مد نظر قرار می‌دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز