کرونا؛ تلنگری برای بازنگری در معماری و تاسیسات ساختمان‌ها؛

یک مهمان ناخوانده، تهویه مطبوع را زیر سوال برده است

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۶:۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۱۲۶۶۲۸
یک مهمان ناخوانده، تهویه مطبوع را زیر سوال برده است
پنجمین قسمت از برنامه تلویزیونی- اینترنتی «شارسان» با حضور رضا حکیمی معاون تأسیسات اداره کل مهندسی وزارت راه‌وشهرسازی و غلامرضا قاضی‌زاده از شرکت مهندسین مشاور برگزار شد و در آن الزامات تهویه مطبوع در ساختمان‌های عمومی، مسکونی و دولتی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش برنا، در این برنامه معاون تأسیسات اداره کل مهندسی وزارت راه‌وشهرسازی گفت: قبل از کرونا تهویه مطبوع و جابه‌جایی هوا بیشتر در حوزه سلامت و بیمارستان‌ها مطرح بود، اما امروز با شیوع کرونا، تهویه مطبوع در تمامی فضاها حائز اهمیت است و حتی در خودرویی باوجود دو سرنشین و یا در کابین آسانسور، تهویه و تخلیه هوا اهمیت دارد.

رضا حکیمی در ادامه بابیان اینکه طبق قانون، ماموریت معاونت تاسیسات اداره کل مهندسی وزارت راه، ساخت بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و عمومی است گفت: البته وزارت بهداشت و سازمان‌های دیگر هم به‌صورت موازی در این بخش اقداماتی انجام می‌دهند.

حکیمی در پاسخ به اینکه در ساختمان‌های تحت مدیریت این مجموعه تا چه حد از تاسیسات بهینه برای اثرگذاری در مقابل کرونا استفاده‌شده است، گفت: بخش عمده اقدامات ما در حوزه سلامت و ساخت بیمارستان‌های کشور بوده است. در این راستا براساس استانداردهای رایج در دنیا نظیر استاندارد اشری، کاربرد تاسیسات به روز موردتوجه بوده و تلاش می‌کنیم که در آینده خدمات بهتری به بیماران ارائه شود.

این مسئول دولتی با تاکید بر اینکه به‌منظور ورود هوای تازه به ساختمان، بحث فیلتراسیون به‌ویژه در بیمارستان‌ها بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: بسته به نوع کاربری مکان‌ها، نوع فیلتراسیون و شاخصه‌های آن متفاوت است.

الزامات ساخت‌وساز در شرایط کرونایی

حکیمی در پاسخ به اینکه در ساختمان‌های احداث شده تحت مدیریت این سازمان، چه الزاماتی رعایت شده و چه چالش‌هایی وجود دارد، گفت: با ورود ویروس کرونا بسیاری از ساختارهای زندگی ما دگرگون شد و به دنبال آن در تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان‌ها و کل تاسیسات تهویه مطبوع، نگرش‌های متفاوتی ایجاد شد. به طور نمونه قبل از کرونا به نحوه استفاده از آسانسور دقت نمی‌کردیم؛ اما اکنون طبق دستورات پزشکی حتی حرف زدن در محیط کوچکی مثل آسانسور احتمال شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. درنتیجه فن کابین آسانسور باید همواره کار کند. همچنین درب‌های اتوماتیک آسانسورها قبل از کرونا با خروج افراد بسته می‌شد، اما امروز باید سیستم‌ها به نحوی طراحی شود که درب‌ها همیشه در طبقات باز باشد و رفت‌وبرگشت هوا انجام گیرد.

حکیمی در این برنامه تلویزیونی اینترنتی بابیان اینکه مسئله مورد تاکید وزارت بهداشت، تعویض هوا در سیستم‌ها است؛ گفت تعویض هوا با توجه به نوع کاربری فضاها اعم از اتاق عمل، فضاهای مسکونی، پارکینگ و... باید متفاوت باشد. اما توصیه ما این است که حتی در منازل مسکونی که فقط خانواده حضور دارند، تعویض هوا هرچند ساعت یکبار انجام شود و به خاطر سرمای زمستان در و پنجره‌ها را نبندند.

به گفته وی، در آینده سیستم‌های تهویه مطبوع مورد استفاده در منازل باید متفاوت باشد. به طور مثال کولرهای آبی در آلودگی هوای شهر تهران یا گردوغبار اهواز مشکل‌ساز است و هوای نامطبوعی را وارد ساختمان می‌کند که این سیستم‌ها باید تعویض شود تا بتوانیم هوای مطبوعی را وارد ساختمان کنیم.

ضرورت تهویه هوا در مکان برگزاری آزمون‌های استخدامی و کنکور

حکیمی تعویض هوا و تهویه مطبوع را در مکان‌هایی مثل مکان برگزاری آزمون‌های استخدامی و کنکور ضروری دانست و تصریح کرد: در کنکور امسال در دو روز بالغ بر بیش از ۱۰ هزار نفر داوطلب در محل مصلای بزرگ امام خمینی شرکت کردند که با توجه به بزرگ بودن فضا و تهویه هوا، این آزمون با موفقیت برگزار شد. 

این مسئول با اعلام اینکه سیستم‌های تهویه مطبوع در پروژه‌های بزرگ مشکل خاصی ندارند، گفت: در پروژه‌های بزرگ مثل بیمارستان‌ها سازوکارها تعریف‌شده و سیستم‌های به روز جابجایی هوا را در اتاق‌های عمل استفاده کرده‌ایم، اما چالش مهم منازل مسکونی و ادارات دولتی استفاده از تجهیزات قدیمی و نبود سیستم‌های تهویه مطبوع است که در این فضاها باید تهویه هوا به‌صورت سنتی و دستی انجام گیرد. 

تهویه نامناسب موجب ابتلا به کرونا در فضاهای بسته می‌شود 

حکیمی بازرسی و نگهداری صحیح از سیستم‌های تاسیساتی را در مکان‌های عمومی الزامی دانست و یادآور شد: ویروس کرونا در آینده نیز براساس استاندارد اشری و استانداردهای مرتبط قابل کنترل است که مهندسان باید نسبت به رعایت این استانداردها توجه کنند و در دستورکار ماست که به طور علمی این کار را انجام دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه تهویه نامناسب و عدم تعویض هوا در فضاهای بسته موجب ابتلا به کرونا می‌شود، گفت: در مکان‌های عمومی به موضوع تعویض هوا از طریق اگزاست فن‌ها توجه شده و مشکلی از این نظر وجود ندارد، اما در ساختمان‌های مسکونی باید تعویض هوا با بازگذاشتن دروپنجره‌ها به میزان نیاز و بدون هدررفت انرژی انجام گیرد.

ورود کرونا تهویه مطبوع را زیر سوال برده است

در این برنامه همچنین مدیرعامل یک شرکت مهندسین مشاور بابیان این‌که تهویه مطبوع به معنی تامین آسایش فضای مورد نظر از نظر درجه حرارت و رطوبت مناسب است، گفت: ورود کرونا به‌عنوان یک مهمان ناخوانده تهویه مطبوع را زیر سوال برده است.

غلامرضا قاضی‌زاده افزود: پیش از این برای کنترل هزینه‌ها بخشی از هوا به محیط برگشت داده می‌شد، اما در شرایط فعلی باید برگشت هوا به ساختمان‌ها به‌خصوص در مکان‌های عمومی مانند مراکز خرید باید حذف و هوای تازه وارد محیط شود.

وی بابیان اینکه در برخی از قسمت‌های بیمارستان‌ها مثل اتاق عمل، آی سی یو و سی‌سی‌یو مشکلی از این بابت نداریم، ادامه داد: اما در برخی از قسمت‌های اداری بیمارستان‌ها که برگشت هوا وجود دارد، این مشکل وجود دارد و باید برای کنترل شیوع ویروس کرونا برگشت هوا را حذف کنند.

سیستم‌های تاسیساتی نوین به‌تنهایی هوا را تهویه نمی‌کند

این مهندس مشاور در پاسخ به اینکه سیستم‌های نوین مثل اسپیلیت، فن‌کوئل و چیلر چقدر در تهویه هوا موثر عمل می‌کنند، گفت: در فضاهای بسته استفاده از سیستم‌های فن‌کوئل یا اسپیلیت، از آنجایی که فقط موجب چرخش هوا می‌شوند و نقشی در تعویض هوا ندارند، مشکل‌ساز خواهد بود. اما در کنار استفاده از این سیستم‌ها برای تامین گرمایش و سرمایش، اگر هوای تازه هم به محیط وارد شود و این هوای تازه را دوباره به فضا برگشت ندهیم، مسئله‌ای ایجاد نمی‌شود.

به گفته وی، در فضاهای بسته باید حداقل دو بار در ساعت تعویض هوا انجام شود تا خطر ابتلا به کرونا کاهش یابد. در بسیاری از ساختمان‌های بزرگ سیستم‌های تهویه مطبوع و حتی فن‌کوئل قابلیت تعویض هوا و دمیدن هوای تازه به محیط را دارند؛ اما در بعضی از ساختمان‌ها با بستن درو پنجره‌ها به‌منظور صرفه‌جویی اقتصادی، هوای تازه را وارد محیط نمی‌کنند.

معماری و تاسیسات ساختمان‌ها نیازمند بازنگری است

 قاضی‌زاده در پاسخ به سوال مجری برنامه شارسان که آیا استانداردهای موثری از بابت فیلتراسیون ساختمان‌ها در برابر کرونا پیشنهاد کرده‌اید، گفت: برای این منظور باید در بخش معماری و تاسیساتی ساختمان‌ها به طور کامل بازنگری کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه از این پس طراحی ساختمان‌ها با توجه به وجود ویروس کرونا انجام شود، گفت: بیماری کرونا تلنگری بود تا در ساخت‌وسازها بازنگری کنیم.

وی با انتقاد از اینکه مهندسان مشاور نقشی در مکان‌یابی پروژه‌ها ندارند گفت: متاسفانه بعد از مکان‌یابی پروژه‌ها، به ما اعلام می‌شود که برای ساخت‌وساز در یک فضایی طراحی کنیم. درحالی‌که به طور نمونه ساخت یک بیمارستان در داخل مرکز شهر مشکلات زیادی را از جهت نبود هوای تازه و بروز مسائل متعدد برای همسایگان به وجود می‌آورد.

 این مهندس مشاور با تاکید بر ضرورت مکان‌یابی صحیح در انتخاب محل ساخت بیمارستان‌ها گفت: بیمارستان‌ها باید در فضای باز و دارای آب‌وهوای پاک احداث شوند. به طور مثال بیمارستان مسیح دانشوری در فضای باز در شرق تهران و یا انستیتو پاستور ایران به‌درستی مکان‌یابی شده است.

نگهداری سیستم‌های تاسیساتی الزامی است

وی در پایان با اشاره به‌ضرورت نگهداری از ساختمان‌ها گفت: باید برای نگهداری از ساختمان‌ها هزینه کنیم و سیستم‌های تاسیساتی نظیر فن‌کوئل‌ها و فیلترهای هپا نه تنها در بیمارستان‌ها بلکه در ساختمان‌های مسکونی به طور مرتب تمیز شود. به‌ویژه در هوای آلوده تهران این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

وی یادآور شد: آلوده شدن فیلترها در بیمارستان‌ها نه تنها در شیوع بیماری کرونا، بلکه در شیوع سایر بیماری‌ها اثرگذار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز