کدام را ترجیح می‌دهید؟ آزمایش در منزل یا آزمایشگاه؟

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۱۱:۲۶:۱۳
کد خبر: ۱۲۰۱۸۲۸
کدام را ترجیح می‌دهید؟ آزمایش در منزل یا آزمایشگاه؟
هوم کا انواع آزمایشگاه و تست‌های غربالگری را در قالب آزمایش در منزل به شما ارائه خواهد کرد.

به گزارش برنا، اگر امروز نیازمند خدمات آزمایشگاهی هستید و فرصت مراجعه حضوری ندارید نگران نباشید. هوم کا انواع آزمایشگاه و تست‌های غربالگری را در قالب آزمایش در منزل به شما ارائه خواهد کرد.

به گزارش برنا شیوع بیماری‌های ویروسی و همه گیر، آلودگی‌های محیطی و بویژه انتشار و جهش ویروس کرونا در طول این یکسال سبب شده که افراد کمتر نسبت به مراجعه درمانگاهی و آزمایشگاهی اقدام کنند. بنابراین این موضوع خود می‌تواند تاثیری منفی در فرآیند تشخیص و درمان افراد مبتلا به بیماری‌های گوناگون داشته باشد.

بهترین روش انجام آزمایش

خوشبختانه مراکز خدمات درمانی و آزمایشگاهی که به صورت آنلاین و در منزل ارائه خدمت کنند حالا روبه افزایش است. اما آیا می‌توان به تمام این مراکز به لحاظ کیفیت خدمات و تشخیص دقیق اعتماد کرد. هوم‌کا با چند سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پزشکی، پرستاری و آزمایشگاهی آماده است که پاسخگوی نیاز شما عزیزان در هر ساعت از روز و هر منطقه‌ای از تهران باشد.

خوب است بدانید که هوم‌کا علاوه ‌بر ارائه خدمات آزمایشگاهی در منزل و محل کار، وظیفه انتقال نمونه و پاسخدهی در حداقل زمان ممکن به مشترکین خود را نیز برعهده می‌گیرد. بنابراین بهترین روش انجام آزمایش در حال حاضر برای شما آزمایش در منزل است.

چرا آزمایش در منزل توصیه می‌شود؟

انجام آزمایش در منزل بنابر دلایل متعددی می‌تواند در شرایط کنونی جامعه می‌تواند بسیار در روند تشخیص و درمان بهتر و اثربخش‌تر باشد. برخی از دلایلی سبب می‌شود متخصصین بیش از قبل انجام آزمایش را در منزل توصیه کنند به قرار زیر است:

  • انجام آزمایش در محیط فاقد آلودگی‌ها عفونی.
  • آرامش بیمار حین انجام آزمایش بیشتر خواهد بود.
  • درصورتی که فرد مورد آزمایش کودک یا سالمند با شرایط خاص باشد، خانواده می‌توانند همکاری بیشتری کنند.
  • هزینه رفت و آمد صفر خواهد شد.
  • درصورتی که بیمار بستری باشد آزمایش در منزل بهتر خواهد بود.
  • بیمار بستری نیاز به جابجایی و انتقال به آزمایشگاه نخواهد داشت.
  • اگر بیمار هراس از محیط آزمایشگاه داشته باشد این روش ایده‌آل‌تر است.
  • چنانچه محل زندگیتان از اولین آزمایشگاه خیلی دور باشد آزمایش در منزل به راحتترین کار ممکن است.
  • نیازی نیست برای انجام چند آزمایش مختلف به چند آزمایشگاه مراجعه کنید.
  • پاسخ آزمایش را خیلی سریعتر دریافت می‌کنید.
  • مدت زمان ارائه پاسخ آزمایش می‌تواند بنابر فوریت بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت می‌باشد.

تفسیر جواب آزمایش

منظور از تفسیر آزمایش همان خواندن جواب آزمایش است. با توجه به نوع تست یا آزمایشی که انجام می‌دهید نحوه تفسیر آن نیز متفاوت است و تنها پزشک متخصص می‌تواند با توجه به بررسی فاکتورهای مورد نظر در آزمایش به نتیجه قطعی دست یابد.

در تفسیر آزمایش خون به صورت کلی سه بخش عمده مورد بررسی قرار می‌گیرند و مدنظر هستند: سطح متابولیک، سطح لیپید و کل تعداد گلبول‌های خونی.

طبق آزمایشی که انجام می‌دهید، تفسیر آن نیز تغییر می‌کند و پاسخ‌ها مشابه دیگر آزمایشات نخواهند بود. اما نتیجه سطح متابولیک، سطح لیپید و کل تعداد گلبول‌ها در یک فهرست عنوان می‌شوند. این فهرست را در آزمایش خون با عنوان test name مشاهده خواهید کرد.

شمارش گلبول‌های خون

در آزمایش CBC یا شمارش گلبول‌های خون، تفسیر CBC شامل موارد زیر خواهد بود:

گلبول‌های سفید WBC

  • این گلبول‌ها به لوکوسیت نیز معروفند و در یکی از اجزای اصلی سیستم ایمنی بدن ما محسوب می‌شوند.
  • در صورتی که سطح گلبول‌های سفید از حالت نرمال خارج شده و به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند به این معناست که در بدن عفونت وجود دارد.
  • سطح بحرانی تعداد گلبول‌های سفید حالت دیگری نیز دارد. اگر تعداد گلبول‌های سفید کاهش پیدا کنند ممکن است فرد دچار بیماری‌های دیگری همچون ایدز و لوپوس شده باشد.
  • در آزمایش WBC چند نوع گلبول‌ سفید یعنی مونوسیت، اوزینوفیل، بازوفیل، نوتروفیل و لنفوسیت مورد بررسی قرار می‌گیرند و با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

در حالت طبیعی سطح نرمال گلبول‌های سفید در بدن فرد سالم به شرح زیر است:

بازوفیل: ۰.۵ تا ۱ درصد، اوزینوفیل: ۱ تا ۴ درصد، مونوسیت: ۲ تا ۸، نوتروفیل: ۴۰ تا ۶۰ درصد و لنفوسیت ۲۰ تا ۴۰ درصد.

گلبول‌های قرمز RBC

RBC همان تعداد گلبول‌های قرمز موجود در خون است. حتما می‌دانید که گلبول‌های قرمز حامل اکسیژن به دیگر بافت‌ها هستند، بنابراین اختلال در حجم گلبول‌های قرمز می‌تواند علامت بروز بیماری باشد.

این تست خود شامل چند فاکتور آزماشگاهی دیگر است:

  • تست MCH: در این آزمایش میانگین هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز گرفته می‌شود. درصورتی که پاسخ این تست، مقدار بالاتر از سطح نرمال را نشان دهد، به این معناست که فرد مبتلا به آنمی است و اگر سطح آن بسیار کم باشد به این معناست که بیمار از سوتغذیه رنج میبرد.
  • تست هموگلوبین: این پروتئین یکی از اجزای گلبول قرمز است و وظیفه انتقال اکسیژن از ریه به دیگر اعضای بدن را برعهده دارد. این تست نسبت به تست هماتوکریت ارجحیت دارد و پاسخش در تشخیص آنمی کاربردی‌تر است.
  • تست هماتوکریت: همانطور که اشاره کردیم این فاکتور آزمایشی نیز بخشی از خون محسوب می‌شود و با بررسی آن می‌توان آنمی را تشخیص داد.

پلاکت

پلاکت‌های موجود در جریان خون گلبول‌هایی بسیار کوچک هستند که از انعقادخون در عروق جلوگیری می‌کنند. با استفاده از تست پلاکت تعداد پلاکت موجود در خون بررسی شده و چنانچه سطح آن طبیعی نباشد هشدار دهنده خواهد بود. در بسیاری از مواقع افزایش پلاکت خون نشانه‌ای از بروز بیماری‌های عفونی، کم خونی و سرطان است.

درصورتی که سطح پلاکت‌ها پایین باشد همچنان جان بیمار در خطر است. پایین بودن پلاکت خون به این معناست که در صورت بروز خونریزی و جراحت، بدن بیمار دربرابر آسیب‌ها مقاومت خوبی ندارد و خونریزی شدید خواهد بود.

شما می‌توانید آزمایش CBC را در منزل انجام دهید و پاسخ تست را به صورت آنلاین دریافت کنید. کافیست جهت رزرو نوبت با هوم‌کا به شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ در تماس باشید و یا به وبسایت هوم‌کا به آدرس https://www.homeca.ir مراجعه کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز