عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد:

ایران دارای بالاترین آمار شیوع دیابت/ سکته مغزی در کمین بیماران

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۱۵:۴۴:۰۲
کد خبر: ۹۲۴۴۴۰
ایران دارای بالاترین آمار شیوع دیابت/ سکته مغزی در کمین بیماران
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و حتی سکته مغزی در کمین بیماران مبتلا به دیابت است، گفت: درمان دیابت باید به صورت جامع انجام شود و استفاده از کلینیکهای دیابت در رسیدن به این هدف موثر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر فرشاد شریفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در همایش بزرگ دیابت که همراه با  افتتاح فازهای جدید کلینیک دیابت در روز جهانی دیابت برگزار شد اظهار داشت: دیابت بیماری است که عوارض مختلفی را می‌تواند برای فرد به همراه داشته باشد لذا این بیماری را یک نوع بیماری منفرد نمی‌دانیم و از آنجایی که مجموعه‌ای از بیماری‌ها را سبب می‌شود درمان آن نیز باید به صورت جامع انجام گیرد.

وی افزود: بیماران مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، عصبی، کلیوی و حتی سکته مغزی هستند و ریسک ابتلا به این بیماری‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نسبت به افراد عادی بیشتر است لذا بر همین اساس باید درمان‌های جامع برای افراد مبتلا به دیابت انجام گیرد و برای همین وزارت بهداشت راه اندازی کلینیک های دیابت را مورد توجه قرار داد.

ناظر پژوهشگاه غدد و متابولیسم در کلینیک دیابت یاس ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این کلینیک و فازهای جدید آن درمان جامع بیماران دیابت است در حال حاضر افراد زیادی در کشور در معرض این بیماری هستند و هر چه زودتر شناسایی این افراد انجام گیرد می‌توان در مبتلا نشدن آنها و یا دیر مبتلا شدن جهت پیشگیری از کاهش مشکلات برایشان اقداماتی انجام داد بر همین اساس با هماهنگی شهرداری  برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تقریباً حدود دوازده و نیم تا ۱۳ درصد افراد بزرگسال در پایتخت مبتلا به دیابت هستند، گفت: ۱۱ و نیم درصد این افراد دیابت نوع دو دارند که اصلاح سبک زندگی در کمک به این بیماران بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در کنترل بیماریشان بسیار موثر واقع شود.

دکتر شریفی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی است که در دنیا و منطقه خاورمیانه بالاترین شیوع دیابت را به خود اختصاص داده است، گفت: بیش از ۳۰ درصد افراد در جامعه مبتلا به دیابت یا پرودیابت هستند .

وی بیان داشت: افراد پرودیابت را می‌توان با سبک زندگی سالم اقداماتی برایشان انجام داد که یا مبتلا به دیابت نشوند و یا این بیماری دیرتر به سراغشان آید.

01

نظر شما
پرونده ویژه