سخنگوی وزارت بهداشت:

احتمال مهار بیماری کرونا در هفته آینده / در پاییز آنفولانزا به کرونا می‌پیوندد/ احتمال ابتلای ۱۵ درصد جمعیت کشور به کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۱۵:۳۶:۰۲
کد خبر: ۹۸۷۹۱۲
احتمال مهار بیماری کرونا در هفته آینده / در پاییز آنفولانزا به کرونا می‌پیوندد/ احتمال ابتلای ۱۵ درصد جمعیت کشور به  کرونا
کیانوش جهانپور گفت: شاید حداکثر تا ۱۵ درصد جمعیت کشور به این ویروس مبتلا شوند و همه تلاش‌ها برای شناسایی افراد مبتلا و اقداماتی همچون فاصله گذاری اجتماعی، آموزش‌ها، اعمال محدودیت‌ها و نظارت‌ها برای این است که به سمت ابتلای بخش زیادی از جامعه نرویم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور،سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری مجازی که ظهر امروز دوشنبه 25 فروردین برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

احتمال مهار بیماری کرونا در هفته آینده

کیانوش جهانپور گفت: امیدواریم در هفته‌های آتی راحت‌تر بتوانیم با این بیماری برخورد کنیم. اما امروز در موقعیت هفته اول اسفند قرار نداریم. امیدواریم در هفته‌های آتی به مهار بیماری نزدیک شویم. البته نمی‌توان زمانی برای آن پیش بینی کرد.پیش بینی این است که باید زندگی مسالمت آمیزی با این ویروس در سال‌های آتی داشته باشیم.

عنوانی بنام ایمنی گله‌ای نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اظهارات برخی افراد در مورد ایجاد ایمنی گله‌ای (گروهی) در برابر ویروس کرونا افزود: بیش از ۶۰۰ هزار نفر در زیرمجموعه وزارت بهداشت شامل تعداد زیادی پزشک و پرستار و کارشناس سلامت فعال هستند و نظرات زیادی دارند که نظر وزارت بهداشت نیست. واحد شمارش انسان‌ها گله نیست و چیزی به نام ایمنی گله‌ای نداریم.

در پاییز آنفولانزا به کرونا ملحق می‍شود

جهانپور ادامه داد: فصل سرد معمولا آغاز آنفلوآنزای فصلی است و اگر کرونا هم وجود داشته باشد، باید میزبان این دو ویروس باشیم.

او با بیان اینکه  شاید حداکثر تا ۱۵ درصد جمعیت کشور به این ویروس مبتلا شوند، گفت: همه تلاش‌ها برای شناسایی افراد مبتلا و اقداماتی مثل فاصله گذاری اجتماعی و آموزش‌ها و اعمال محدودیت‌ها و نظارت‌ها برای این است که به سمت ابتلای بخش زیادی از جامعه نرویم و زمان و فرصت را در اختیار داشته باشیم تا باری بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحمیل نشود.

همکاری ستادهای مختلف با وزارت بهداشت در بحران کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره همکاری ستادهای مختلف در بحران کرونا بیان کرد: بنیاد جانبازان، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به طور ویژه به وزارت بهداشت کمک کرده اند. 

جهانپور گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از لحاظ سرعت، گستردگی و خدمات، کمک‌های زیادی به وزارت بهداشت کرده است.

علامت‌های پوستی برای کرونا شایع نیست

او در پاسخ به این سوالی که آیا کرونا علامت های پوستی دارد یا نه؟ اظهارکرد: به نسبت کاهش بویایی و چشایی و تب ، سرفه و تنگی نفس، راش‌های پوستی شیوع زیادی ندارد بنابراین. نمی‌توان گفت که موارد مهم در زمینه تشخیص کرونا است و جای نگرانی چندانی هم ندارد.

"حمایت از پرستاران و ماماها" شعار هفته سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت درباره شعار هفته سلامت امسال در ایران گفت: یکم تا هفتم اردیبهشت که هفته سلامت در پیش داریم، شعار سازمان جهانی بهداشت برای امسال «حمایت از پرستاران و ماماها» انتخاب شده و با توجه به نظام سلامت کشور، شعار امسال برای ایران، «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» انتخاب شده است. برنامه روزشمار آن نیز به زودی اعلام خواهد شد.

آخرین وضعیت داروهای مقابله با کرونا

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: در زمینه  تولید فاویپیراویر در چند دانشگاه مطالعاتی در حال انجام است که گزارش نهایی آن هنوز منتشر نشده و هرگونه تصمیم گیری برای استفاده از این دارو برای کرونا نیاز به نتیجه مطالعات کارآزمایی بالینی دارد. البته در حال حاضر درمان هایی همچون هموپرفیوژن در حال انجام است که اثربخشی نهایی آنها نیز مشخص نشده است. 

او افزود: هیدروکسی کلروکین نیز از قبل در پروتکل بود و هنوز هم به عنوان دارویی که اثربخشی نسبی دارد استفاده می‌شود.

جهانپور تاکید کرد همچنان هیچ دارویی اثربخشی قطعی برای این ویروس ندارد.

او اظهارامیدواری کرد که:احتمال دارد حداقل بین ۹ ماه تا یک سال و نیم آینده واکسنی برای کرونا داشته باشیم اما قطعی نیست.

روند افزایشی تست PCR در 5 استان کشور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در روزهای اخیر در 5 استان کشور روند افزایشی تست PCR را  داشته ایم. انجام تست ها فارس، خراسان رضوی، اذربایجان شرقی و غربی به ثبات رسیده است. چرا که در حال حاضر تست ها روزانه انجام می شود، اما نتایج مثبت کمتر است. 

اصناف بدون فیلترشکن در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند

جهانپور در پاسخ به این سوال که برخی اصناف شکایت دارند که حین ثبت نام در سایت وزارت بهداشت با مشکل مواجهه هستند، بیان کرد: مشکلی در ثبت نام وجود ندارد اما مراجعان باید بدانند که ثبت نام نباید با روشن بودن فیلترشکن و VPN باشد. در این صورت عملیات قطع می شود.  

اگر گواهی بر خلاف اطلاعات ثبت شود، تخلف محسوب می‌شود

او گفت: در روزها و هفته‌های اول شیوع حتی در برخی کشورها گزارش‌های رسمی و غیررسمی وجود داشت که خواسته بودند علت فوت چیز دیگری درج شود. در ایران چه کسی می‌تواند از پزشک بخواهد علت فوت را چیز دیگری درج کند؟ اگر پزشک چنین کاری انجام بدهد، به نوعی قصور است. اگر گواهی بر خلاف اطلاعات ثبت شود، خطا و تخلف محسوب می‌شود. اگر شخصی به پزشک توصیه کرده چیزی به جز کرونا را در گواهی فوت بنویسد، باید به ما گزارش بدهد که چه کسی به او توصیه کرده، تا پیگیری های لازمه انجام شود.

پلاسما درمانی روش قدیمی است

او افزود:  پلاسمادرمانی خیلی کار عجیب و ابداع خاصی نیست. قبلا در مورد برخی بیماری‌های عفونی که واکسن و سرم خاصی نداشتند، مورد استفاده قرار گرفته بود.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: در این روش، پلاسمای افراد بهبود یافته استفاده می‌شود تا به بدن فرد مبتلا تزریق و به مبتلایان برای مقابله با بیماری کمک شود.

جهانپور گفت: در ماه‌های اول که بیماری شناخته نبود و درمان موثری وجود نداشت، این روش می‌تواند کمک کننده باشد. در شهرها و دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف این روش آغاز شده و گزارش‌های اولیه مثبتی هم وجود دارد. با این حال میزان اثربخشی دقیق آن به انتشار گزارش‌های بالینی بستگی دارد.

عمده پروازها به علت وجود نداشتن مسافر لغو شده است

او با اشاره به اینکه عمده پروازها به علت وجود نداشتن مسافر لغو شده است، گفت: اگر سفرهای هوایی داخلی برای ترددهای ضروری برقرار شود، پروتکل لازم را تهیه می کنیم که شرکت‌های هوایی باید آن را رعایت کنند. اگر این پروتکل‌ها رعایت نشود، مردم می‌توانند موضوع را در سامانه سجام ثبت کنند.

سیستم تهویه مترو در ایام کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص اظهار نظر کارشناسی وزارت بهداشت بر سیستم تهویه مترو به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا گفت: در زمینه سیستم تهویه مترو بررسی‌هایی در حال انجام است. در سایر کشورها موردی مبنی بر تایید این‌که انتقال ویروس از طریق هوا و سیستم تهویه مترو وجود داشته باشد، گزارش نشده است. اگر این موضوع اثبات شود که انتقال و شیوع بیماری از طریق تهویه مترو صورت می گیرد،  پروتکل های لازمه را درنظر می گیریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز