دبیر قرارگاه‌ محرومیت‌زدایی: زیرساخت‌ها و پیری جمعیت، مسایل عمده عشایر کشور است

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ - ۱۵:۴۷:۳۳
کد خبر: ۱۴۴۹۳۷۴
دبیر قرارگاه‌ محرومیت‌زدایی: زیرساخت‌ها و پیری جمعیت، مسایل عمده عشایر کشور است
دبیر قرارگاه‌ محرومیت‌زدایی کشور گفت: ضعف زیرساخت‌ها و پیری جمعیت، ۲ مساله اصلی در موضوع عشایر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش برنا؛ سردار سید ضیاء الدین حزنی روز چهارشنبه در همایش تکریم شبانان و گله داران عشایر استان‌ سمنان در سالن اجتماعات اردوگاه شهید کلاهدوز شهمیرزاد افزود: ضعیف بودن زیرساخت‌های عشایری، پیری جمعیت عشایر، هزینه بالای تامین سوخت و مایحتاج زندگی و پراکندگی‌ و سیال بودن‌ جمعیت، از جمله مسایل جامعه عشایری است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از دام سبک، چهار درصد از دام‌ سنگین و تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور متعلق به عشایر است، ابراز داشت: عشایر با تولید ۳۵ درصد از صنایع دستی، نقش مهمی در تولید صنایع دستی در کشور دارند.

دبیر قرارگاه‌ محرومیت‌زدایی کشور با اشاره به حضور عشایر در ۲۹ استان کشور گفت: همایش تکریم از شبانان و گله‌داران عشایر در ۲۲ استان برگزار شد و هشت هزار و ۸۰۰ نفر از عشایر تکریم شدند.

دبیر قرارگاه‌ محرومیت‌زدایی: زیرساخت‌ها و پیری جمعیت، مسایل عمده عشایر کشور است

وی کمک به‌ ایجاد امنیت پایدار در مناطق محروم، ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری و دلگرم شدن عشایر و گله‌داران و شبانان را از اهداف برگزاری این همایش ها عنوان و اضافه کرد: ۶۳ میلیون دام سبک و هشت‌ میلیون دام سنگین در کشور داریم که مشکلات خشکسالی و اقتصادی بر تولیدات این بخش تاثیر گذاشته است.

وی تاکید کرد: همانگونه که‌امام راحل فرمودند، عشایر بازوان قدرتمند جمهوری اسلامی و پشتوانه بزرگ کشور بوده و هستند و بر طبق فرمایشات مقام‌ معظم رهبری، عشایر از لحاظ فداکاری،‌ شجاعت و شهامت جز بهترین ها و قشر تولیدکننده و باعث برکت‌ هستند.

دبیر قرارگاه‌ محرومیت‌زدایی کشور یادآور شد: استان سمنان از لحاظ دارایی دام سبک، جایگاه پانزدهم کشور را به خود اختصاص داده است.

همایش تکریم از شبانان و گله داران عشایر استان سمنان با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان‌، سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان و جمعی از مدیران استان و شهرستان مهدیشهر برگزار شد.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، یک و هفت صدم درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز