زنان به نقاشی شهید غیرت نشستند

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ - ۲۲:۳۰:۵۸
کد خبر: ۱۴۷۰۹۵۰
زنان به نقاشی شهید غیرت نشستند
بانوان هنرمند استان‌های سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی با هنر خود از رشادت این شهید عزیز قدردانی کردند.

به گزارش برنا؛ بانوان هنرمند استان‌های سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 با حضور در محل شهادت شهید حمیدرضا الداغی(شهید غیرت)، با هنر خود از رشادت این شهید عزیز قدردانی کردند.

مردی از دیار سربداران

شامگاه هشتم اردیبهشت 1402 و شب سایه سیاهش را بر شهر کشیده است. سکوت خیابان «ابوریحان» سبزوار را صدای دختر نوجوانی می‌شکند؛ سه مرد جوان محاصره‌اش کرده اند. دختر سعی می‌کند از دست یکی از پسران که به سمتش هجوم آورده بگریزد. اما پسردستانش را قلاب می‌کند به مچ دستان ظریفش و به زور تلاش می‌کند به سمت ماشینش بکشاند. در خلوتی خیابان، دوربین مداربسته همه این لحظات را ثبت می‌کند. اندک رهگذرانی که از آن حوالی می‌گذرند، بی‌تفاوتند. غالبا دنبال دردسر نیستند.

اما در این میان حمیدرضا که به دنبال دخترش به خیابان آمده است تا او را از کلاس به خانه برساند، صحنه را می‌بیند. رگ پدرانه‌اش می‌جنبد. انگار دختر خودش را می‌بیند که گرفتار پسران نا اهل شده است. غیرتش اجازه نمی‌دهد چشمانش را ببندد و بی‌تفاوت از این‌ صحنه رد شود، درنگ نمی‌کند و به طرف پسرها می‌دود. پسر دست دختر را رها می‌کنند.

اینجا جنگ غیرت است. دو نفر از پسرها به سمت حمیدرضا می روند. هرکدام چاقو به دست دارند. از پشت و روبرو ضربات چاقو را بر بدنش فرود می‌آورند. پیراهن حمیدرضا غرق خون می‌شود. اما هنوز دست بردار نیست. اجازه نمی دهد ضربات ناجوانمردانه زانویش را خم کند. به جدال با 2جوان شرور ادامه می‌دهد.

می‌توانست با دیدن چاقو برود، می‌توانست بعد از اولین ضربه چاقو برود، می‌توانست جانش را بگیرد و از مهلکه بگریزد، می‌توانست بگوید به من چه مربوط و ده‌ها می‌توانست دیگر که همه باعث می‌شد جان سالم به در برد اما ایستاد؛ مثل پهلوانانی که در قصه‌ها خوانده‌ایم، مثل بسیاری از جوانمردان این مرزو بوم. ایستاد پای دخترانی که ناموس این سرزمینند. مردانه ایستاد تا بعد از این کسی جرات دست درازی به ناموس کسی را به خودش ندهد.تا بعدها در تاریخ بنویسند مردی از دیار سربداران جانش را پای غیرت داد.

شهید الداغی

بیش از 11 روز از آن شب تلخ گذشته است. نام حمید رضا این روزها بلند آوازه شده است. آوازه کار جوانمردانه‌اش همه جا پیچیده است. نام حمید رضا این روزها شهید«حمیدرضا الداغی» است و اسمش نشسته بر خیابان و میدانی که خونش به ناحق در آنجا ریخته شد.

تماشای غیرت
17 اردیبهشت 1402، خیابان ابوریحان. اینبار روز است و در میدان و بوستان محل شهادت شهید الداغی غلغله است. بانوان هنرمندی از سه استان گرد هم آمده‌اند تا با خلق آثار هنری نام این شهید را جاودانه کنند. هرجا را که نگاه می‌کنی غیرت را می‌بینی که بر بوم نشسته یا الفبای غیرت در حال مشق شدن است.

تصاویر مختلفی از شهید یکی بعد از دیگری خلق می‌شوند و خوشنویسان نام الداغی و غیرت را مشق می‌کنند. این تصاویر و آثار خوشنویسی، مردم زیادی را برای تماشا به خیابان ابوریحان کشانده است. مردمی که انگار سال‌هاست شهید الداغی را می‌شناسند و با چهره‌اش آشنا بوده‌اند.

رویداد شهید غیرت
«اکرم صدیقی» رئیس حوزه هنری خراسان شمالی که رویداد هنری«شهید غیرت» به پیشنهاد او برگزار شده با بیان اینکه بعد از اتفاقی که در سبزوار افتاد و حمید رضا الداغی به شهادت رسید هنرمندان زیادی تلاش کردند با خلق اثری هنری نام این شهید را زنده کنند، گفت: « نام شهید غیرت برازنده این شهید است.

شهیدی که از حوادث و اتفاقات اجتماعی بی‌تفاوت نگذشت. بعد از اینکه این پیشنهاد مطرح شد، هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنری از سه استان خراسان رضوی، شمالی و سمنان اعلام آمادگی کردند و دوستان حسینیه هنر سبزوار نیز به میدان آمدند تا هرچه بهتر این رویداد برگزار شود، در روز 17 اردیبهشت این ورکشاپ با حضور بیش از 30 بانوی هنرمند برگزار شد. بانوان هنرمند از این سه استان با خلق آثار هنری، یاد و خاطره این شهید جوانمرد را زنده نگه داشتند.»

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز