گفتگو با استاد اسماعیل همتی دبیر جایزه ادبی آهوی سمنان (کومش )

۱۳۹۴/۰۹/۱۰ - ۰۷:۴۱:۱۲
کد خبر: ۳۴۵۴۳۷
گفتگو با اسماعیل همتی دبیر جایزه ادبی آهو (کومش) و مدیر موسسه فرهنگی سمنگان و دومین گام برای خلق و شناسایی آثار برتر ویژه کودکان و نوجوانان

جایزه ادبی آهوی سمنان

به گزراش خبرگزاری برنا از سمنان ؛ «جایزه ادبی آهو» جایزه‌ای است ادبی به میزبانی سمنان و به همین دلیل به جایزه ادبی آهوی سمنان شناخته شده. پس از دوره اول که در رشته داستان برگزار شد، در دومین دوره اش که به نمایشنامه (ویژه کودکان و نوجوانان) اختصاص یافته، و آنطور که از نشانه ها پیداست کوشش مسئولینش بر این است که اولا آثار متفاوت و برتر به شرکت در این جایزه جلب بشوند، ثانیا در بخش ویژه آن که با همکاری سازمان بهزیستی برگزار می‌شود و به نمایشنامه های مربوط به کودکان و نوجوانان کم‌توان و ناتوان جسمی اختصاص دارد، بتوانند به آثاری امیدبخش دست یابند.

به همین منظور و برای طرح سئوالهای دیگر در اولین نشست رسانه‌ای، گفتگویی با اسماعیل همتی مدیر مؤسسه فرهنگی سمنگان و مسئول برگزاری این جایزه داشته‌ایم که می‌خوانید:­­              

 

-به عنوان سئوال اول بفرمایید از برگزاری دوره اول جایزه ادبی آهوی سمنان راضی بودید؟

=پیش از هر نکته‌ای اجازه بدهید از همه دوستان خبرگزاری ها به خصوص ایسنا و همچنین دوستان روزنامه نگار استان و کشور و نیز رسانه های فعال مجازی که همکاری صمیمانه آنان باعث شد آثار فراوان و شایسته ای به دبیرخانه برسد سپاسگزاری کنم و سپس بگویم بله، بسیار راضی بودیم.  هم از استقبال شرکت کنندگان و هم حمایتهای فرهنگی و معنوی که از ما به عمل آمد و ممنونیم. اما در پشت صحنه دوره اول، بدقولی هایی روی داد که سبب اذیت موسسه نوپای ما گردید. طوری که تبعات منفی اش هنوز باقیست. با این حال طبق معمول فرهنگمان آبرو داری کردیم و و تحمل کردیک تا روحیه همکاران و شرکت کنندگانمان کسل نشود و این نهال فرصت رشد پیدا کند.

 

-در این دوره چه؟ از تعداد آثار دریافتی و کیفیت نمایشنامه چه خبر؟

=البته خودتان هم می دانید که تعداد نمایشنامه هایی که در هر سال توسط دوستداران این رشته خلق می شود اصلا قابل قیاس با داستان نیست. با این حال همین که کارها مطابق پیش بینی به پیش می رود دلگرم هستیم. به خصوص که منتظر دو گروه شرکت کننده هستیم. یکی خود کودکان و نوجوانان تحت پوشش بهزیستی و اطرافیانشان که از نزدیک با نیازهای واقعی آنان آشنایند؛ و دوم مطلع شدن دانشجویان دانشکده های تئاتری کشور و امیدواریم تا پایان مهلت دریافت آثار یعنی 15 آذر با آثارشان به نمایشنامه های پذیرفته شده تنوع ببخشند و هم باعث افزایش بیشتر ارزشهای تکنیکی گردند.

 

-انتظار از مردم و مسئولین؟

=مردم وظیفه خود را انجام داده‌اند و می‌دهند. اما از نظر اقتصادی قوی نیستند که آدم انتظار داشته باشد. ثروتمندان هم که ثابت کرده اند به جای استفاده‌رسانی به فرهنگ سعی می‌کنند استفاده بگیرند. جالب اینکه به حساب زیرکی خود نیز می‌گذارند. بر خلاف بعضی مدیران بسیار موفق اقتصادی که سعی می‌کنند به جبران خدمات فرهنگی که کسب می کنند و در نهایت به امنیت فرهنگی محل زندگیشان کمک می شود، خدمت متقابل ناقابل هم که شده انجام دهند.

 

-مسئول و متولی اصلی جایزه ادبی کومش و یا همکاران آن چه سازمانی هستند؟

=مسئول و متولی برگزاری این جایزه موسسه فرهنگی سمنگان است. اما دوستان و همکاران شایسته‌ای هم داریم که همراه با اساتید و فرهیختگان و خانواده‌های محترمی مشغول انجام امور حمایتی هستند و خوشحالیم. علاوه بر دوستان، این جایزه مورد حمایت اداری و تا حدود محدودی مادی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هست. به علاوه این جایزه پشتیبانان جدی هم که مسئولانه خواهان موفقیت ما هستند دارد. از جمله پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان که در اولین دوره هم حمایت معنوی مهم و نیز مادی مشوقانه و در عین حال بی سر و صدایی انجام داد و هنوز از حمایت معنوی آن بهره مند هستیم و امیدوارم اینگونه جایزه های ادبی بتواند مقدمه‌ای بشود برای تاسیس رشته های پر طرفدار مربوط به ادبیات کودکان در دوره های کارشناسی و به خصوص کارشناسی ارشد در دانشگاه سمنان. رشته ای که دانشگاه شیراز تا مقطع دکترایش را  تاسیس کرده و تحسین مراکز فرهنگی و دانشگاهی جهان را برانگیخته. خوشحالیم که در این دوره اداره کل محترم بهزیستی استان سمنان و معاونت محترم توانبخش سازمان بهزیستی کشور نیز با مشارکت دارند که این همکاری برای ما مغتنم است و سبب افتخار. امیدواریم در این خدمت فرهنگی که با هدف ترویج فرهنگ توانمندسازی کودکان و نوجوانان ناتوان جسمی انجام می شود همگام با همه مدیران و مددکاران بهزیستی موفقیت مورد انتظار را کسب کنیم.

-امیدتان به توجه و حمایت واقعی دیگر مؤسسات و سازمانها و افراد چقدر است؟

=واقعیت این است که از همان دوره اول که دیدیم کار دارد از تصور اولیه ما فراتر می رود، پس از مشورت با دوستان قرار شد لزوم مشارکت بیشتر و جدی تر بخش خصوصی دوستدار فرهنگ در بخش تولید مطرح شود. چون میانه‌ی اهل تولید با فرهنگ بهتر است. کمااینکه در دوره اول از حمایت کارخانه سیم و کابل مغان شاهرود و درمانگاه تخصصی دندان پزشکی ظفر سمنان برخوردار شدیم. گمان می‌کنم اگر توسط خودم یا دوستانی به نیابت از ما با آن دسته از اهل اقتصاد که به کارکرد مثبت و موثر فرهنگ در جامعه و به خصوص در میان کودکان و نوجوانان آشنایند موضوع همراهی مطرح شود مشارکت خواهند کرد.

 

- هدف و انگیزه‌ی این کوششها برای چیست؟

=خودتان هم می‌دانید که یک کار فرهنگی همیشه با چند هدف همزمان انجام می‌شود. ما به عنوان یک موسسه فرهنگی که پیشینه فعالیت افرادش از یک تا چهل سال است با چند هدف این کار را شروع کرده‌ایم که مهمترینش همان تشویق به تالیف آثار و دستیابی به آثار تازه و نو و جذاب است. اما در زمینه‌ی تخصصی و حرفه‌ای و نهفته‌ی کار، هدف ما واقعی‌سازی نیازها و واقعی‌سازی جذابیتهای آثار است برای نزدیکتر شدن خواسته‌ها و ارزشهای مورد نظر مخاطبان. نیازی که سالهاست از طرف کودکان و نویسندگان آثار ویژه کودکان احساس می‌شود و لازم است که درباره‌اش بیشتر بحث و اندیشه و داوری شود تا به آثاری باز هم برتر دست یابیم. به علاوه واقعیت این است که به نظر ما در استان سمنان صرف نظر از برنامه‌ریزی‌هایی که برای سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در آینده در بخشهای گوناگون شده؛  دو سرمایه اساسی و هنگفت داریم که بهره‌وری از آنها ممکن‌تر و سودآورتر است؛ یکی کویر است با ثروتهای نهفته و آشکارش، و دیگری توانمدیهای ادبی، هنری و علمی اهل هنر و ادبیات و دانش استان است. توانمندیهایی که با یک برنامه ریزی تجربه گرایانه می‌توان حتی به تولید، نشر و بهره وری فرهنگی اقتصادی نیز در داخل و خارج کشور دست یافت.

-آیا در زمان  برگزاری جایزه برنامه‌های آموزشی هم دارید؟

 

=بله. چند برنامه بارویکرد به هنرنمایشونمایشنامه نویسی برای انجام پیش بینی شده. مانند نمایشگاه تخصصی کتاب کودک ونوجوان، نشستهای کارشناسی عام برای شناخت ویژگیهای محتوایی وفنی  نمایشنامه ونمایش کودکان ونوجوانان، کارگاه تخصصی آفرینش نمایشنامه ونمایش ویژه کودکان ونوجوانان بهزیستی.

 

-برنامه‌های دیگرتان؟

=در نظر داریم و امیدوارم موفق شویم در قالب راه اندازی یک دبیرخانه دایمی برای این جایزه ادبی، بودجه لازم را طوری تامین و هزینه و برنامه‌ریزی کنیم که هم در طول سال هزینه دبیرخانه تامین شود، هم برای شرکت‌کنندگان سراسر کشور ارتباط فرهنگی آموزشی مفیدی را تدارک ببینیم تا با ارتباطشان باسمنان استمرار داشته باشد و لزوماً برای یک روز در سال نباشد. امیدوارم این ذهنیتها عملی شود. همچنین در نظر داریم از همکاری اداره کل محترم کانون پرورش فکری و از کودکان و نوجوانان عضو و آگاه به تئاتر در امر داوری بهره‌مند بشویم. و دیگر اینکه جدا از آثار برگزیده ای که قرار است چاپ و منتشر شوند، آثاری نیز هستند که با اندک اصلاحات و حمایت فرهنگی، قابل انتشار و حضور در قفسه کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های مدارس هستند. بنابراین آمادگی خود را برای انتشار چنین آثاری نیز اعلام می‌کنیم.

 

-سخن آخر؟

=در این دوره خوشحالیم که دوستانی با موسسه فرهنگی سمنگان در برگزاری این جایزه همکاری دارند که خودشان یا از کارشناسان زبده توابخشی کودکان و نوجوانان هستند و یا از کارشناس هنر تئاتر و نقاشی و عکس و رسانه. از هم اکنون از همه شان سپاسگزاریم.

 

عابد میر معصومی- سمنان، آذر 1394

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز